Wat een oktoberdag.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Re: Wat een oktoberdag.

Bericht door Dirk C »

Hier vliegen ze ook als was het hoogzomer.
Dit zie ik echter niet zo graag gebeuren. Ik denk dat er redelijk wat bijen achterblijven.
Ze zijn volop aan het water halen en enkelen vliegen zelfs nog met stuifmeel.
Honderd meter verder staat nog een veld mosterdbloemen in bloei.
Ik had ze nu liever broedloos en mooi in wintertros gezien.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede middag Dirk. Afgelopen maandag 16 december was het volgens het KNMI te warm voor de tijd van het jaar.
Dat moeten méér imkers aan de bijen gemerkt hebben dan jij en ik. Ik vind het vreemd dat nog niemand van de
autoriteiten op imkergebied gereageerd heeft. Ik voel me niet de aangewezen persoon om als eerste te reageren
omdat ik meestal 'uitglijders' maak die niet gewaardeerd worden.
Jij zegt, niet blij te zijn, dat de bijen nog stuifmeel en water ophalen. Je hebt ze nu liever broedvrij en in winterrust.
Ik ook. Ik verbaas me, dat jij zo rustig zegt, dat er "redelijk wat bijen achterbleven", dus niet meer in staat waren
de kasten te bereiken. Je bedoelt met "redelijk wat" dat er behoorlijk wat onderweg gestrand zijn en in de schaduw
verkleumd zijn, omdat de zon de temperatuur alleen bij de kasten even boven de 11 graden bracht. Op de vochtige
Mosterdbloemen was het koeler en kregen ze ook nog koude waterdruppels op zich door de wind en eigen beweging.
Ze koelden te veel af om nog te kunnen vliegen. Verklaar jij het achterblijven net zo als ik of heb je nog een
andere verklaring ? Ik heb om vier uur s'middags zo'n 600 gestrande bijen verzameld in een papieren zak met
servetpapier, bestreken met cremehoning. Binnen een kwartier kwamen ze weer volop tot leven en warmden zich
aan elkaar op . De zak werd warm van hun spierarbeid . 70 % kon weer naar de kasten vliegen. Voor 30 % was het
te donker geworden. Die heb ik een nacht in huis gehaald. De volgende morgen om 9 uur heb ik nog eens 100 bijen
die buiten voor dood lagen, verzameld en opgewarmd. Dus na 16 uur bij 6 graden of minder in de nattigheid waren ze niet dood. Zj.
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Bericht door Dylan Elen »

Het is inderdaad in de verste verten nog geen winter, vandaag ook weer een zachte dag met een aangenaam zonnetje. Als je al die bijen optelt die achterblijven is dat toch een hele hoop, de warme winters lijken dus een aandeel te hebben in de "verdwijnziekte". Alsof die achtergebleven bij nog niet genoeg zijn, zet het weer de imker ook voor het raden wat betreft de winterbehandeling. Ik ken er die ze al gedaan hebben, maar anderen (waaronder ikzelf) lijken kouder weer af wachten. Tja, zien wat het weer zal doen zeker? Ik ben alleszins niet in de mogelijkheid om mijn bijen in een koelcel te zetten gedurende de winterperiode ;)

Groeten
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

OFF TOPIC!!!! :lol:
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Bijna alle reacties onder dit onderwerp zijn off. topic; het is al lang geen oktober meer. Toch heel interessant om van anderen te horen bij dit onderwerp hoe het met de bijen gaat. Als onderwerp zou bijvoorbeeld "hoe gaat het nu met de volken" een betere titel zijn voor dit onderwerp. Hoe gaat dat op dit forum, kan de beheerder hierin een beetje sturen?
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Dit onderwerp afgesloten. Oktober is geweest.
En wat Frank zegt: open een nieuw topic met toepasselijke titel.
gr,
m
Gesloten