Wilgen geknot

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Wilgen geknot

Bericht door Erik Konijn »

Rij ik vandaag langs het industrie gebied Boekelermeer in de Gemeente Alkmaar zie ik dat ze alle knotwilgen aan het knotten zijn. Waarom niet om en om snoeien zodat er nog wat blijft aan dracht. Waarom kan het snoeibeleid niet anders. Ik hoop dat de Gemeente Heiloo wijzer is en dat ze aan de Nijenburgerweg om en om gaan knotten. Ik vind dit weer zo jammer. :oops: :oops: :naughty: :naughty: :naughty: :naughty: :naughty:
marc
Contacteer:

Re: Wilgen geknot

Bericht door marc »

Hier hetzelfde verhaal, Erik maar dan met de lindelanen. Overvloedig aanwezig maar om de +/- 3-4 jaar worden alles tot tegen de stam teruggezaagd. Ik ken de mensen bij de gemeente nochthans goed maar ze zwichten telkens voor de (bemiddelde) eigenaars die in die lanen wonen. Te veel bladeren op hun gazon in de herfst en voor hen die aan de verkeerde kant zitten te weinig zon. Hier zijn ook al grote bomen omgezaagd omdat ze enkele uren schaduw op iemands zonnepanelen veroorzaakten. Moesten ze weten dat mijn bijen ze binnenkort weer volsch.... en het doet me plezier.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Erik Konijn schreef:Rij ik vandaag langs het industrie gebied Boekelermeer in de Gemeente Alkmaar zie ik dat ze alle knotwilgen aan het knotten zijn. Waarom niet om en om snoeien zodat er nog wat blijft aan dracht. Waarom kan het snoeibeleid niet anders. Ik hoop dat de Gemeente Heiloo wijzer is en dat ze aan de Nijenburgerweg om en om gaan knotten. Ik vind dit weer zo jammer. :oops: :oops: :naughty: :naughty: :naughty: :naughty: :naughty:
Hoi Erik, niet geschoten is altijd mis! Contact opnemen met hooft groenvoorziening en hem de suggestie doen om het snoeien te verdelen over een aantal jaren. Voor de bijen zeg je er dan bij, dat is momenteel een toverwoord.!
Alle begin is (bij) zonder honing.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Dag imkers hebben jullie nog geluk bij ons trekken ze de bomen en planten compleet uit de grond en zaaien gras voor de bijen.
Als je vraagt over snoeien dan de takken om en om laten snoeien ( elk jaar de dikste ) heb je ook mooie bloemen. ( bloei op 2 jarig hout )
Tinus Kolsters
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Heren verontwaardigden, wat voor bedaagde leeftijd hebben jullie dat je niet uit je vel springt ?
Die van Erik kan ik aan de hand van zijn foto en zijn reactie inschatten op 35. ("n leeftijd
waarop je geleerd hebt je te beheersen; overigens, is die selfie recentelijk gemaakt ?).
Buzzer beziet alles van de zonnige kant; eigenlijk zou hij voor ons brieven voor gemeenten moeten ontwerpen.
Met Tinus heb ik het meeste te doen. Wat die allemaal aan overheidsvandalisme moet aanzien lijkt op
wat bij mij aangericht is door instanties die zich een goede naam hebben aangemeten en daardoor de rotste
dingen kunnen uitvreten. Er is geloof nog iemand die ik m'n leedwezen moet betuigen, maar m'n geheugen laat na.
Het grootste probleem is dat bij de meeste overheidsdiensten het personeel verdeeld is in zijn aanpak van waar het over gaat.
Nederlanders lijden aan ixisme, vandaar splinterpartijën binnen alle geledingen van de maatschappij
En zo kan ik nog verder fulmineren. Het voordeel op dit moment is, dat ik jullie wat ontgif met dit pamflet.
Nog wat. Wie van jullie weet waar de bijenmakelaar te bereiken is ? Zou hij wel eens te gast zijn op het Imkerforum ?
Zo niet, dan moet hij daartoe verplicht worden. Die moet achter het kap- en snoei- en rotbeleid van gemeenten en SBB aan.
Ik zit de laatste dagen flink in de herrie. Met kolossale kranen en versnippermachinerieën worden de duizenden
bomen en struiken verbrijzeld voor de biovergasser. In mijn vliegbereik van de bijen al sowieso honderd forse wilgenbomen
en struiken waarvan de knoppen al gezwollen waren. Ik heb al 100 stekken uitgepoot. Sterkte tijdens je wandeling. Zj.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Marc, ik was jou vergeten. Sorry. Ik snap niet hoe dat kan, want jouw probleem herken ik goed
omdat ik er zelf mee te maken heb. Mijn overbuurvrouw is gek op ........
uitzichten , vergezichten, kale gazons en van dat soort 'intratuintuinaanleg'.
Toen ik in 1976 m'n oude boerderij kocht had de verkoper enkele jaren daarvoor de voortuin kaalgeslagen om
goed met het front te kunnen pronken. Oude Perelaar weg, oude pomp weg, conifeertjes aan de rand gepoot, enz.
In 1978 ontdekte ik 'n ansichtkaart uit 1902 waarop de boerdrij schuil ging achter hoogopgaand geboomte.
Op de zandweg naast de boerderij poseerden de bewoners in de zedige, tot de enkels reikende, warme kleding van 100 jaar geleden.
Ik hoorde dat die familie ook bijen had gehouden. De hoge bomen waren Linden .
Ik heb toen de beplanting hersteld in de stijl van die natuurboeren, bij wie op het erf de Steenuil en de Kleine bonte specht
en de Wielewaal en Nachtegaal zich thuis voelen. Overigens zeer ten ongenoege van de overbuurvrouw voor wie het steeds
moeilijker wordt een glimp op te vangen van het dorpje dat op 2 kilometer van 'r afligt. We plagen elkaar daar een beetje
mee als ze met haar kleinkinderen aan het wandelen is. Ik zeg wel eens tegen haar: Ben maar blij dat je niet katholiek bent,
want anders had je het nodige te biechten, zoals je nieuwsgierigheid. Jij hebt naar 3 kanten vrij uitzicht en met een
buitenspiegel ook nog naar een vierde kant. Er is geen van de andere bewoners die zo'n groot schootsveld heeft.
Marc, laat je me weten hoe de reinigingsvlucht afloopt ? Zjef
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Zo wil ik het horen , dat je boos wordt.
Ik heb de gemeente gebeld en toen de lokalen omroep maar ik was te laat.
Begin bij de lokalen omroep en vraag om te helpen, en ik vind dat elke imker een MAIL moet sturen naar de lokalen omroep.
Bij mij hebben ze de zelfde dag nog gebeld, maar hier waren de meesten planten weg om dat de gemeente ambtenaar niet duidelijk was.
En als je niet kan winnen vraag welke planten of bomen weg moeten , kan je ze uitsteken en verplante voor je bijen.
En ook vermelden dat het jaar van de bijen nog maar een jaar voorbij is, en de gelden zijn geïnd en de jongens ( w.s.d. )van plant zoenen dienst naar huis kunnen.
Ik ben heel erg boos omdat de imkers die de gelden aanvragen ook in de gemeente raad zitten ( te slapen ) en niets ondernemen.
Tinus Kolsters
Plaats reactie