de winter van 2014

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: de winter van 2014

Bericht door maartenkleijne »

Bart dit is een belangrijke hypothese!
Zwermen wordt geactiveerd -heb ik geleerd- door een overdaad aan huisbijen.
Als erfelijk wordt gestimuleerd dat ze korter thuis blijven en eerder gaan vliegen, halen ze meer en zwermen ze minder.
Zou dat t zijn?
gr,
m
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

maartenkleijne schreef: Zwermen wordt geactiveerd -heb ik geleerd- door een overdaad aan huisbijen.
?
Ook een drachtloze periode en ruimte gebrek stimuleert de volken om te gaan zwermen .

Er zijn heel veel factoren welke een rol spelen in een bijenvolk , waarvan de imker zelf een hoofdrol speelt daarna komt de dracht , zelfs bij stekeligheid van de volken .

Jaap v P
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

en ook dat zwermen weet ik niet in hoeverre dat erfelijk is.
Vorig jaar had ik 2 zuivere buckfasten hier 2 Km vandaan staan, en die zwermden 3 weken eerder dan de bastaarden die ik hier bij huis heb.
dat was echt de standplaats dus.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

beethere schreef:en ook dat zwermen weet ik niet in hoeverre dat erfelijk is.
Vorig jaar had ik 2 zuivere buckfasten hier 2 Km vandaan staan, en die zwermden 3 weken eerder dan de bastaarden die ik hier bij huis heb.
Dat kun je pas met zekerheid zeggen als je op die standplaats ook bastaarden had staan. :be7:
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Ewout laat zien hoe makkelijk het is om door persoonlijke ervaringen met dingen die echt gebeurd zijn foute conclusies te trekken, of althans iets te concluderen dat niet meer waard is dan iets verzinnen. De kranten staan er vol mee en zelf heb ik er ook vaak een handje van moet ik eerlijk toegeven.
gr,
m
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

Ewout schreef:
beethere schreef:en ook dat zwermen weet ik niet in hoeverre dat erfelijk is.
Dat kun je pas met zekerheid zeggen als je op die standplaats ook bastaarden had staan. :be7:
precies, dat bedoel ik, de standplaats was blijkbaar van grotere invloed op het zwermgedrag dan het ras. :)
een bastaard volk had daar zonder twijfel zo rond dezelfde tijd gezwermd, het was vrijwel 4 weken nadat het mooi weer was geworden, dus veel sneller kon het niet afgelopen jaar. :be9:
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Vandaag viel het blaadje van Mellifica op de mat, daarin stond precies waar Bert om vraagt. Even door de vertaalmachine halen als je frans niet zo best is, maar ik denk dat het aardig te volgen is:
Marina Meixner a exposé les résultats d'un projet de recherche transeuropéen sur l'adaptabilité des sous-espèces en Europe: différents centres de recherches apicoles ont hébergé de 3 à 7 sous-espèces, dont leur abeille locale, et ont testé la survie de dix colonies par sous-espèces sur trois ans, en l'absence de traitement anti-varroa. Ce test permittait d'évaluer si la génétique ou l'environnement avaient une influence sur la sensibilité au varroa.

Les résultats de ces expériences sont sans appel! Dans tous les cas, l'abeille locale survit mieux que les sous-espèces importées. Il n'y a pas d'abeille idéale de façon universelle: chaque écotype est adapté à son environnement. La chercheuse a conclu en indiquant que si l'on veut améliorer l'abeille en la sélectionnant (douceur, résistence à varroa), c'est utilisant l'abeille locale qu'on obtient les meilleurs résultats et rapidement. Il est dangereux de sélectionner sur une seule race et de la répandre à travers toute l'Europe.
Kort samengevat: op verschillende standen van verschillende onderzoekscentra door europa 3 tot 7 verschillende rassen, 10 volken van elk ras. 3 jaar zonder varroa behandeling. Resultaat: van de locale rassen overleefde in alle gevallen meer volken dan de geïmporteerde rassen.

Fascinerend toch? Ik heb het onderzoek nog niet kunnen vinden, wel de aankondiging in 2010:
Our experimental approach to these aims consists of a common experiment to reveal interactions between the genetic origin of the bees and the environment. To this end, a total of 670 colonies from 17 different genetic origins have been set up in 16 locations across Europe, where each location contains the local strain of bees together with two “foreign” origins. The colonies have uniformly been set up in the summer of 2009 and will be managed and evaluated according to a standard protocol that is used by all participants. Chemical treatment against mites is precluded, except when a colony is in immediate danger of collapsing. At that moment it can be treated to prevent mite invasion into neighbouring colonies, but with the exclusion of that colony from the experiment. Apart from parameters such as overwintering and colony buildup, close attention will be paid to vitality parameters, such as mite infestation level, hygienic behaviour and the occurrence of other diseases.

From the results of the experiment, which is designed to run until 2012, we expect insights into the interactions between factors such as genetic origin and local adaptation, and contributions to our understanding of interactions within the bee-mite-environment system. In addition, the participants will have established and evaluated a standardized test methodology to estimate the vitality of bee colonies under varying environmental conditions across Europe.
Plaats reactie