geen oxcaalzuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

San Peter
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

geen oxcaalzuur

Bericht door San Peter »

Hoi,

Ik heb mijn bijen dus niet met oxaalzuur behandeld. De reden hiervan is dat ik mijn volken niet wil verstoren. Daarbij is het zo dat het dak van 1 kast zeer slecht open gaat. Als ik door de vliegopening naar binnen kijk, voor zover dat gaat dan, zie ik geen dode bijen op de bodem liggen. Wat is eigenlijk het risico dat ik genomen heb?

Ondertussen heb ik de mogelijkheid gekregen om een volk op het dak van mijn werk te zetten. Te gek natuurlijk. Helmaal geweldig. Maar wanneer kan ik mijn volk gaan vervoeren. Mijn boerenverstand zegt dat ik nog een paar maanden moet wachten.

Wie kan mij van advies voorzien?

gr

Peter
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: geen oxcaalzuur

Bericht door Hans van der Post. »

Jammer Pieter van je besluit om niet oxaal te druppelen.
Je mist de kans om de aanwezige varroa die op de bijen zitten uit je volk te verwijderen ook al is er broed.
Elke verwijderde varroa bij de start van het broed seizoen zijn er honderden minder in de zomer.

Je kunt na de grote reiniging vlucht, wanneer? bij zon weinig wind bij een temperatuur van 12 C. je volk verplaatsen.
Neem aan dat er tussen de oude en nieuwe plek hemelsbreed 800 meter zit.
Bij de temperatuur in het vroege voorjaar vliegen de bijen niet ver.
!Hans.
Jan.Adrichem,imker
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jan.Adrichem,imker »

Hallo Pieter,
Er is genoeg literatuur over de mogelijke risico's van niet behandelen in de zomer en winter.
Als je helemaal niet behandeld loop je het risico dat de volken in een paar seizoenen zo verzwakken dat ze sterven.
Ik heb ze deze winter ook niet behandeld omdat de temperatuur zo hoog was dat ze niet op tros zijn gegaan.
(Jammer want ik had het wel willen doen) Van de zomer bij splitsen nieuwe kans.
Het met rust laten van je volken is een optie maar met de huidige problemen is dat soms niet meer mogelijk.
Waarschijnlijk heb je in het najaar ingewinterd met suikerwater en bij met rust laten zou eigenlijk ook inwinteren op eigen honing moeten plaats vinden. Maar dat is natuurlijk de keuze die je als imker zelf maakt.

Verplaatsen kan nu ook juist omdat er een generatie bijen aanwezig is die overwintert en bijna niet vliegt.zodra ze gaan vliegen gaan ze zich oriënteren en moet je ze een periode 5 km van hun huidige plek verwijderen voordat je ze weer binnen deze cirkel terug plaatst.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Wij behandelen helemaal niet in de winter.
Als je imker bent om de liefde voor het bijenhouden en je niet enkel voor de allergrootste honingoogst gaat, dan valt er veel voor te zeggen om die winterbehandeling achterwege te laten. Resistentie zullen we de komende 25 jaar zeker nog niet zien (zelfs met geslaagde fokprogramma's, er vliegt altijd ander mannelijk gespuis rond). Maar als je toch een beetje in die richting wilt bewegen, dan zul je altijd een minimale varroadruk in je volken moeten toelaten. De bijen en mijten in de winter met rust laten is dan helemaal zo gek nog niet. Met een normale bedrijfsmethode kun je ieder jaar je volken verdubbelen (of meer), en als je je zomerbehandeling goed uitvoert, dan hoef je geen 50% verliezen te verwachten.

Ik zie dit zeker niet als gemiste kans, en dan neem ik de kwakkelwinter niet eens in ogenschouw. Het hangt allemaal van je (filosofische, praktische, financiele) uitgangspunten en bedrijfsmethode af.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat Ewout: Wij behandelen helemaal niet in de winter.
Als je imker bent om de liefde voor het bijenhouden en je niet enkel voor de allergrootste honingoogst gaat, dan valt er veel voor te zeggen om die winterbehandeling achterwege te laten.

Ewout mijn bijen hou ik ook met liefde en slinger honing uitsluitend uit de honingkamer. Doe geen enkele moeite om door manipulaties meer honing te kunnen slingeren. Als je als manipulatie het gebruik van een moerrooster aanmerkt. Ja die gebruik ik. Mijn ramen waaruit honing wordt gewonnen zijn niet bebroed.

Citaat Ewout: Resistentie zullen we de komende 25 jaar zeker nog niet zien (zelfs met geslaagde fokprogramma's, er vliegt altijd ander mannelijk gespuis rond).
Zullen we er nog 75 jaar bij doen? Zolang er voordurend de “ligustica” vernieuwd wordt door imkers die denken dat ze een nazaat van broeder Adam zijn zal de varroa tolerante bijen nog lang op zich laten wachten.

Citaat Ewout: De bijen en mijten in de winter met rust laten is dan helemaal zo gek nog niet. Met een normale bedrijfsmethode kun je ieder jaar je volken verdubbelen (of meer), en als je je zomerbehandeling goed uitvoert, dan hoef je geen 50% verliezen te verwachten.

Dit dacht ik ook maar 11 jaar geleden sloeg bij mij het noodlot toe. Een ezels stoot zich niet drie keer aan een steen!
Bij mij was nog erger! Tot vier keer toe heb ik het gedaan zoals je in het laatste citaat aangaf Tot vier keer toe; van de 14 ingewinterde volken bleven er 3 over. Kasten waren bij uitwintering zonder bijen en vol met voer.

Daarom zorg ik direct na de zomerdracht – die bij mij in de tweede/derde van Juli “dooft”— de varroa met mierenzuur onthaal. Dus nog voor de inwintering! Om nog “schoner” ( je krijgt de laatste er niet uit) in het nieuwe broedseizoen te beginnen, druppel of verdamp ik oxaalzuur in de winter.
Het is overigens aangetoond dat imkers die ook in dec. varroa bestrijden weinig tot geen bijensterfte= bijenverdwijning meemaken.

Het is dus WEL een gemiste kans als je deze kwakkelwinter geen varroa hebt bestreden!
!Hans.
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

San Peter,

Mijn opvatting is dat als je echt begaan bent met je bijen en de gezondheid van je bijen, dat ze zo goed mogelijk behandelt tegen de varroa, in het voorjaar, de zomer en in de winter.Voor het overige sluit me zeer bij Hans aan.

Oxaalzuur in de winter is een zeer probaat bewezen middel

De zekerste manier om ze gezond te houden en niet voor verrassingen te komen staan. De NBV heeft daar een mooie Folder/Magazine over!

Ik verbaas me eigenlijk nog steeds over zoveel onwetendheid, maar realiseer me dat je hier op het forum als (beginnend?) imker soms door het bos de bomen niet ziet!

Pak es een goed (cursus)boek, lees en doe eens wat daar staat!

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Ewout schreef:Als je imker bent om de liefde voor het bijenhouden en je niet enkel voor de allergrootste honingoogst gaat, dan valt er veel voor te zeggen om die winterbehandeling achterwege te laten.
Ha Ewout,

Ik vind je bijdrages aan het forum vaak erg nuttig en getuigen van inzicht. Ik begrijp je bovenstaande punt ook wel, maar toch kan ik me voorstellen dat zo'n opmerking bij veel imkers verkeerd valt. Ik weet niet hoeveel imkers imker zijn om het bijenhouden, maar ik denk wel veel. Er zijn erg genoeg die juist daarom in de winter met oxaal behandelen, die mensen voelen zich verantwoordelijk en doen alles wat in hun macht ligt om de volken de winter door te helpen. Daarnaast sluit je punt ook niet aan bij wat de WUR voorschrijft. Maar goed, je zult het vast wel kunnen nuanceren toch?
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

Ik heb nu al 30 jaar bijen; en behandel nooit in de winter.
de laatste jaren behandel ik vlak voor het inwinteren met thymovar, omdat ik 1 keer alle 3 de volken die ik toen had in de winter kwijt was.
Momenteel heb ik 7/8 volken; er is er weleens 1 dood in de winter, maar dan blijkt vaak dat er een muis de kast is ingegaan en er een ravage van gemaakt heeft.
Misschien dat ik in de toekomst als ik de geest krijg nog eens zo gek word om wel in de winter te behandelen, maar verwacht persoonlijk van niet.
Ieder zijn manier van doen. Ik zal misschien een risico nemen, maar so bee it.
Johan(die met smart zit te wachten op de toelating van mite-away quickstrips, zodat ik kan afwisselen qua bestrijding om zo resistentie bij de varroamijten te voorkomen) :be9:
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

beethere schreef:. Ik zal misschien een risico nemen, maar so bee it.
:
Wees er dan ook van bewust dat je je collega Imkers ook met jouw risico opzadelt .
Volgens de laatste info die ik links en rechts lees is het zeer belangrijk om allemaal samen te behandelen om zo herbesmetting te voorkomen.

Er wordt dikwiljs aangehaald "uit liefde voor de bijen" , is het niet zo dat elke Imker in Vlaanderen of Nederland Imkert met liefde voor de bijen?
Rijk (althans materieel) zal je van onze hobby niet worden .

MVG Bjorn
Ewout
Imker sinds: 2011
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

imker Marinus schreef:Ik vind je bijdrages aan het forum vaak erg nuttig en getuigen van inzicht. Ik begrijp je bovenstaande punt ook wel, maar toch kan ik me voorstellen dat zo'n opmerking bij veel imkers verkeerd valt. Ik weet niet hoeveel imkers imker zijn om het bijenhouden, maar ik denk wel veel. Er zijn erg genoeg die juist daarom in de winter met oxaal behandelen, die mensen voelen zich verantwoordelijk en doen alles wat in hun macht ligt om de volken de winter door te helpen. Daarnaast sluit je punt ook niet aan bij wat de WUR voorschrijft. Maar goed, je zult het vast wel kunnen nuanceren toch?
Ik vind het erg belangrijk dat onze bijen gezond zijn. Niemand wil een kwijnend volk zien, ik ook niet. Ik zal niet snel iemand adviseren om helemaal geen varroabehandeling te doen. Het gaat hier specifiek over de winterbehandeling. Professor Liebig, niet de minste, stelt dat de winterbehandeling er niet voor is om de volken te redden, enkel om te zorgen dat ze tot augustus minder mijten met zich meedragen. Ik interpreteer dat als: wintersterfte voorkom je niet met een winterbehandeling. In het seizoen zijn er genoeg mogelijkheden om het volk van zijn varroa te ontdoen.

Ik ben persoonlijk van mening dat je niet met alle macht moet proberen om alle volken door de winter te krijgen. Zwakke volken vallen weg, dat vind ik persoonlijk helemaal geen slechte zaak. Als je zorgt dat de bijen genoeg voer hebben zodat ze niet verhongeren (je ontneemt ze immers hun levenswerk als je honing oogst), in de zomer goed behandelt, dan ben je m.i. geen dierenmishandelaar. Het is een filosofisch standpunt, want waar heeft de bij baat bij? Een bij leeft maar kort en doet alles voor generaties die hij zelf niet of nauwelijks meer mee maakt.

Varroa is volgens mij de allegrootste oorzaak van wat veel imkers als verdwijnziekte bestempelen en verdient daarom aandacht. Maar ik vind het ook een prettig idee dat ik bijdraag aan de imkerij over 100 jaar (Ik weet dat 25 jaar optimistisch is, Hans!). Als imker sta je al op genoeg manieren evolutie in de weg, bijen zijn voor sommige mensen enkel gereedschappen om te bestuiven of honing, stuifmeel, koninginnegelei of propolis te oogsten. Ik zie het werken met bijen als een bijzondere manier om met de natuur en de seizoenen bezig te zijn. Ik vind het mooi als beide kanten ook hun eigen weg kunnen gaan, en die evolutie (langzaam, onzichtbaar) hoort daar bij. YMMV
Plaats reactie