geen oxcaalzuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Re: geen oxcaalzuur

Bericht door beethere »

Bjorn schreef:
Wees er dan ook van bewust dat je je collega Imkers ook met jouw risico opzadelt .
Volgens de laatste info die ik links en rechts lees is het zeer belangrijk om allemaal samen te behandelen om zo herbesmetting te voorkomen.

Er wordt dikwiljs aangehaald "uit liefde voor de bijen" , is het niet zo dat elke Imker in Vlaanderen of Nederland Imkert met liefde voor de bijen?
Rijk (althans materieel) zal je van onze hobby niet worden .

MVG Bjorn
Herbesmetting hoeft niet hoor, hoe je ook behandelt, vrij van Varroa wordt je nooit. ;).
Ik zeg niet dat ik niet behandel, alleen dat ik niet in de winter behandel.

Johan
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Hans van der Post. schreef: Dit dacht ik ook maar 11 jaar geleden sloeg bij mij het noodlot toe. Een ezels stoot zich niet drie keer aan een steen!
Bij mij was nog erger! Tot vier keer toe heb ik het gedaan zoals je in het laatste citaat aangaf Tot vier keer toe; van de 14 ingewinterde volken bleven er 3 over. Kasten waren bij uitwintering zonder bijen en vol met voer.

Daarom zorg ik direct na de zomerdracht – die bij mij in de tweede/derde van Juli “dooft”— de varroa met mierenzuur onthaal. Dus nog voor de inwintering! Om nog “schoner” ( je krijgt de laatste er niet uit) in het nieuwe broedseizoen te beginnen, druppel of verdamp ik oxaalzuur in de winter.
Het is overigens aangetoond dat imkers die ook in dec. varroa bestrijden weinig tot geen bijensterfte= bijenverdwijning meemaken.
Het lijkt of je hier winter en zomer behandeling over 1 kam scheert, maar als je je zomerbehandeling goed uitvoert dan is 11/14 sterfte heel veel. Nogmaals ik heb het alléén over de winterbehandeling. Ik zou graag het onderzoek lezen waarin staat dat de decemberbehandeling wintersterfte (in datzelfde jaar) significant vermindert. Ik ken de adviezen van WUR, en die verkopen geen onzin, maar de vraag gaat over het weglaten van het toetje in het driegangen menu. Ik blijf nu bij mijn standpunt dat dat voor de toekomst van de bijen geen kwaad kan, maar sta open voor andere meningen en inzichten.
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

beethere schreef:
Herbesmetting hoeft niet hoor, hoe je ook behandelt, vrij van Varroa wordt je nooit. ;).
Ik zeg niet dat ik niet behandel, alleen dat ik niet in de winter behandel.

Johan
Nee vrij van varoa wordt je niet , maar door het vervliegen van bijen krijg je wel een hogere besmetting.
Een volk dat op instorten staat is dan ok nog eens geneigd om betere oorden op te zoeken -> een sterk volk en dan .....

MVG Bjorn
San Peter
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door San Peter »

wintersterfte voorkom je niet met een winterbehandeling.

Ik vind dit wel een heel sterk argument, zeg ik daarbij als leek, Ik ben immers net een jaar bezig met het houden van bijen en moet mijn weg en mijn manier nog gaan ondervinden.

Mijn voorkeur gaat er naar uit om vooral moeder natuur haar werk te laten doen. Mijn doel is niet om veel honing te krijgen. Afgelopen jaar had ik 10 kilo honing uit 1 volk. Ik heb een pond voor mezelf gehouden. De rest heb ik weg gegeven.

Ik heb nu "nog" 4 volken. Ik wil hooguit uit 1 of 2 volken honing halen. Meer volken wil ik denk ik niet, dus als een volk gaat zwermen, dan doet moeder natuur dus haar werk.

Verder behandel ik mijn bijen met Thymofar. Ik ben benieuwd hoe jaar 2 gaat.

Is het trouwens al mei :?: :?: :?: :?: :?:

gr

Peter
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat Ewout: Ik blijf nu bij mijn standpunt dat dat voor de toekomst van de bijen geen kwaad kan, maar sta open voor andere meningen en inzichten.
Als ik de zin zo lees geeft het mij niet de power om over dit: wel of geen winterbehandeling toe te passen, geen zin meer om dit uit te zoeken. :be2:
Wil je overhalen verder over de grens te kijken.
!Hans.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Excuses Hans, misschien druk ik mij wat ongelukkig uit. Ik bedoel te zeggen dat ik nog geen informatie ben tegengekomen die mij van het tegendeel overtuigt, niet dat ik mijn standpunt niet wil wijzigen. Ik ben oprecht geinteresseerd in jouw ervaring en kennis! Ik ben nu 3 jaar imker dus ik kan met mijn ervaring niet op tegen die van jou.

Ik zal nog even het citaat van Liebig plakken waar ik naar verwees:
"Restentmilbung" mit Oxalsäure
Im Spätherbst oder Frühwinter steht die "Restentmilbung" an. Sie wird mit Oxalsäure durchgeführt, wenn die Völker brutfrei sind (drei Wochen nach einer Frostperiode) und wenn die Völker eine eng sitzende Wintertraube gebildet haben. Diese Restentmilbung hat das Ziel, den Varroabefall auf möglichst nahe Null zu drücken, damit im nächsten Jahr vor August keine Probleme auftreten. Sie dient nicht dazu, die Völker zu retten.
uit: Wie man Völkerverluste vermeidet
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Wat betreft de winterbehandeling, de tijd zal het leren. Aanpassen van de populatie Aps melifica zal nog heel lang duren.
Waar vaak overheen wordt gekeken is: hoeveel bijenvolken binnen een straal van 10 Km. Indertijd bij een van de onderzoeken van R. van de Zee, meen in 2004 bleek dat een lage dichtheid van bijenvolken - geen sterfte bij 1 x per jaar varroa behandeling. Dit was een telefonische vragen lijstje waar ik aan heb meegewerkt.
!Hans.
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Ewout schreef:Als je imker bent om de liefde voor het bijenhouden en je niet enkel voor de allergrootste honingoogst gaat, dan valt er veel voor te zeggen om die winterbehandeling achterwege te laten.
Ik geloof dat ik toch niet helder geweest ben. Ik bedoel te zeggen dat bovenstaande zin verkeerd begrepen kan worden. Wanneer je de winterbehandeling niet achterwege laat, ben je dan opeens geen imker die bijen houdt om de liefde voor het bijenhouden? Je gaat daar te kort door de bocht en zet mensen in een hoek, je begrijp toch wel dat je woordkeuze een beetje ongelukkig opgevat kan worden?

Er is naar mijn mening niets mis met je opvattingen, ik begrijp ze wel. Maar breng ze onder de aandacht zonder anderen te kwetsen, dan komt je boodschap ook beter over. Wel of geen winterbehandeling, daar kun je niet uit afleiden waarom iemand imker is. Dat laat bijvoorbeeld de bijdrage van Hans wel zien. Ook in je eigen bijdrage maak je duidelijk wat de voordelen van het geven van een winterbehandeling zijn. Genoeg mensen die dan denken "ik wil het beste voor mijn bijtjes, ik geef die behandeling". Jouw punt is ook mooi, ik geloof ook meteen dat je de beste bedoelingen hebt, maar formuleer het een beetje netjes.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ruinerweg schreef:Ik verbaas me eigenlijk nog steeds over zoveel onwetendheid, maar realiseer me dat je hier op het forum als (beginnend?) imker soms door het bos de bomen niet ziet!
Pak es een goed (cursus)boek, lees en doe eens wat daar staat!
Hier nog zo'n 'onwetende', nu al 12 jaar.
Ik had volgens het (cursus)boek al minstens 3 keer mijn ganse bijenvolken moeten kwijt zijn...
Gelukkig zijn er nog imkers met andere meningen. Bij hen ligt de oplossing, niet in de boekskes...

Zou het misschien ook een 'bewuste keuze' kunnen zijn die voortvloeit uit 'wetendheid' ? i.p.v. iets van dommeriken en beginners.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Op blz 25 van de folder van WUR: "mierenzuur en oxaalzuur zijn niet toegelaten maar worden gedoogd". Degenen die het dus niet gebruiken zijn, in tegenstelling tot degenen die het wel gebruiken, niet in overtreding!
De folder van FERA in de UK is hierover nog heel wat duidelijker dan de WUR folder. Die raden het gebruik van niet toegelaten middelen ronduit af.
In Frankrijk moet ik een register bijhouden van de varroa bestrijding die ik doe. Ook hier kan ik alleen toegelaten middelen gebruiken, dus geen mierenzuur of oxaalzuur. Ik kan wel, onder voorwaarden, een ontheffing daarvoor krijgen via een daartoe aangewezen dierenarts. (die dierenarts heb ik trouwens ook nodig voor toegelaten middelen; hij moet mij een voorschrift geven voor een toegelaten middel). Dat voorschrift moet ik bewaren bij het register.

Jos
Plaats reactie