Hallo allemaal
Een imker weet me te vertel dat een bijenkast met gesloten bodem slecht is omdat er dode materialen en mijtpoep verzamelen die de bijen niet kunnen wegruimen. Ik begrijp dat er een hele discussie is over open of gesloten bodem om redenen zoals isolering, ventilatie, enz, maar mijn vraag gaat specific over het feit dat biologisch restmateriaal niet vrij naar buiten kunnen vallen in een gesloten bodem.
Met "gesloten bodem" bedoel ik niet een bodem zonder varroa maas, maar een bodem mét varroa maas, waarbij je als imker de resten (ook dode varroa mijten) alleen weg kunt ruimten door een inspectieplank regelmatig te verschoon of de ruimte waar de varroa mijen invallen regelmatig schoon te vegen.
Ik vraag me bijvoorbeeld of de tegenwoordigheid van een oormaat van oud mijtpoep en bijenresten bepaalde ziektengevaren voor de bijen kunnen inhouden. Ik wil namelijk weten of het echt slecht zou zijn als een kast een gesloten bodem heeft.
Bedankt
Samuel
Open of gesloten bodem
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Open of gesloten bodem
Inderdaad in de winter ruimen de bijen niets op en blijft het op de bodem liggen. Als de temperatuur zorgt dat bijen regelmatig kunnen uitvliegen beginnen die met het opruimen van de bodem. Mijten poep? Wel eens zwart karton op de lade gelegd. Vond vele zaken: geknaagde zegels, wasplaatjes stuifmeelklompjes, stuifmeelmijt maar geen varroa poep.
Vergis je je niet met propolis? dat ziet er over het algemeen bruin uit. Bijen smeren overal propolis ook aan de toplat oren.
Heel imkerend Europa heeft met gesloten bodem geimkerd voordat de varroa in het land kwam.
Het is wel prettig een gazen bodem met schuiflade te hebben dan weet je hoe groot de besmetting met varroa is.
Vergis je je niet met propolis? dat ziet er over het algemeen bruin uit. Bijen smeren overal propolis ook aan de toplat oren.
Heel imkerend Europa heeft met gesloten bodem geimkerd voordat de varroa in het land kwam.
Het is wel prettig een gazen bodem met schuiflade te hebben dan weet je hoe groot de besmetting met varroa is.
!Hans.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Re: Open of gesloten bodem
Ik heb het over een gesloten bodem mét varroa gaas versus een open bodem mét varroa gaas. Mét varroa gaas kunnen de bijen kunnen de boel niet opruimen (ze kunnen niet door de gaas heen), maar als er een open bodem is hoeven ze niets op ruimen (tenzij je kast direct op de aanrecht sta met geen ruimte eronder).Hans van der Post. schreef:Inderdaad in de winter ruimen de bijen niets op en blijft het op de bodem liggen. Als de temperatuur zorgt dat bijen regelmatig kunnen uitvliegen beginnen die met het opruimen van de bodem.
Klopt, maar je kunt een schuiflade ook hebben met een open bodem. Als je de schuifladen er permanent indoet, dan geeft het de effect van een gesloten bodem, maar sommige imkers gebruiken de schuifladen alleen vóór en ná de varroa behandeling.Het is wel prettig een gazen bodem met schuiflade te hebben dan weet je hoe groot de besmetting met varroa is.