Philipa schreef:Ik zou graag deelnemen aan dit onderwerp, maar als beginner ben ik juist wanhopig op zoek naar een methode om de boel het jaar door te krijgen. Eigenlijk wilde ik helemaal naar DBplus kasten gaan, maar gezien de prijs hiervan overweeg ik momenteel om op simplex segenbergers verder te gaan, maar dan broedkamers als honingkamers te gaan gebruiken.
Komend jaar wil ik er nog een stuk of 6 kasten bij kopen, ik moet alleen nog zien waar ik de volken vanaf ga halen. Ik heb twee kasten nu, en als ze de winter goed doorkomen wil ik ze ook niet verder verzwakken dan nodig.
Als ik je een tip mag geven.....

Reken de prijs eens uit van de simplex seegerbergers, helemaal compleet, ramen koninginnerooster enz. En dat mag je vergelijken met de DB met als voordeel geen slijtage door lossteken, trekken. Geen bijen pletten, alles past en werkt. Ik heb nu 2 jaar een kast in gebruik en niemand gelooft dat in eerste instantie, zo schoon ziet hij er aan de binnenkant nog uit. De kast staat buiten onbeschut dus de buitenkant toont zijn 2 jaar hoewel de kast zelf onaangetast is, alleen maar spatwater en een vuile vliegplank.
Ik heb een bedrijfsmethode, zal ze kort uitschrijven. Wordt vervolgd
Belangrijk: Wat is je bedoeling met de 6-8 kasten? honing oogst, bestuiving?
Broedbakken als honingkamers kan ik alleen maar afraden, te zwaar en kans op ongelukken. De DB heeft ook de mogelijkheid om met alleen honingkamers te werken, heeft veel voordelen. Je kunt beter komend jaar bv 2 DB aanschaffen en volgens jaar weer bv 2. Dan bouw je meer geleidelijk uit en doe je ervaring op. Kosten zijn dan komend jaar ook lager en met de meetopbrengst betaal je volgend jaar weer een kast extra.
mvg
erik.