De Prins Charleskast

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

De Prins Charleskast

Bericht door Bart de Coo » za 15 feb 2014, 21:23

Zojuist opgepikt op Twitter:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -tail.html

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet zeggen. Dit moest ik gewoon even delen.

Groet,

Bart

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Prins Charleskast

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 16 feb 2014, 00:04

The hive has a base trough filled with ‘natural woodland material’ creating an enclosed natural ecosystem allowing beneficial insects to live in harmony with the bees.
Ik vraag mij af wat voor 'natuurlijk bosmateriaal' hij (of zijn imker) onderin die kast hebben gestopt. Zou het een schep bosgrond zijn met daarin wat speudo-schorpioenen ter bestrijding van de varroa?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De Prins Charleskast

Bericht door bee-tree » zo 16 feb 2014, 10:28

Goede morgen Els en Bart en lezers. Wat 'n idee. Ik had er al eens van gehoord en op zoek gegaan naar 'schorpioenen'.
Momenteel heb ik een voorraad van 8 holle boomstammen die ik heb kunnen redden voor de hoge
verbrandingsoven in de Eemshaven. Zij zijn de aandenkens aan de enorme slachting onder bomen
in het stroomgebied van de Oude Eems in Westerwolde; nota bene in het gebied van de ecologische
hoofdstructuur. Zie het gedicht 'De beer is los in berm en bos' in de rubriek 'Verhalen en gedichten'.
De holle stammen zijn van binnen vermolmd. Ik ga ze uitschrapen en met een loupe en stereomicroscoop onderzoeken
welke kleine beestjes er in zitten. Ik hoop de Boekenschorpioen aan te treffen die jij terecht pseudoschorpioen
noemt omdat ze het uiterlijk van een schorpioen heeft, maar er niet dicht mee verwant is. Ze is voor ons niet gevaarlijk.
Ook niet voor de bijen. Er wordt beweerd dat ze leeft van Varroa's en stuifmeelmijten en wasmotlarven.
Om haar in de bijengemeenschap te krijgen zullen we een klein biotoop voor haar moeten maken.
Ik ben van plan om een honingkamerrand te voorzien van een bodem en te vullen met het hierboven genoemde schraapsel.
Deze 'compostbak' plaats ik onder de gazen kastbodem . De varroala plaats ik alleen zo nu en dan een paar dagen om de
Varroaval te tellen en de bijenzit te beoordelen. Het mul valt in de compostlaag waar sluipwespen
die op de wasmotlarven hun eieren leggen, een beter microklimaat zullen vinden. Wordt vervolgd . Bee3
P.S. Zwermen die een boomholte kiezen, treffen de gewenste symbiotische organismen aan ofwel een heilzaam ecosysteem.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De Prins Charleskast

Bericht door Jaap v.Popering » ma 17 feb 2014, 11:12

Kan het dan zo zijn dat wij het helemaal verkeerd doen met onze schoon geschrobde kasten ??. Is het mogelijk dat op de niet schoongemaakte bodems van onze kasten zich natuurlijke vijanden van de varroamijt kunnen gaan ontwikkelen :think:

Jaap v P

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De Prins Charleskast

Bericht door bee-tree » ma 17 feb 2014, 13:07

Goede middag Jaap. Jij hebt er al goed over nagedacht. Er zullen nog heel wat opinies en vragen volgen, vermoed ik.
Ik heb ook al snel een vraag binnen een paar minuten, Hoe zou het met de poetsdrift van de bijen zijn als we
ze niet dwingen over de vloer te lopen doordat bij de meeste kasttypen de vliegspleet vlak boven de vloer zit ?
Ik vind het voor de hand liggen dat bijen alle obstakels die hen in de weg liggen als ze naar buiten willen,opruimen.
Ze willen vrij baan hebben. Hoe zou het gaan als de vliegopening hoger zou zitten zoals dat bij veel korftypen het geval is ?
Het nieuw ontwikkelde kasttype- ik ben even de naam kwijt- is ook voorzien van enkele ronde gaten bovenin de
onderste bak. Het kan zijn dat het voor een betere ventilatie bedoeld is of voor afvliegen. Ik vertel dit nu
terloops omdat ik zo net geattendeerd werd door de derde druk van E.B. Wedmore The Ventilation of Bee Hives,
die vorig jaar is uitgekomen. Misschien weet jij hoe je die kunt bestellen bij de Engelse uitgever Amazon.com.
Nu terug naar het samenlevingsgedrag en samenlevingsbehoefte van bijen met medebewoners van moeder aarde;
Ik vind het de moeite waard ons superhygiënisch gedrag in de woningen van onszelf en de bijen eens onder de loupe te nemen.
Misschien zijn we te ver doorgeslagen onder invloed van onze 'gladde' productontwikkelaars,
Nu moet ik stoppen, want ik word verblind door een prachtig voorjaarszonnetje. Ik moet de muizenroosters voor de spleten
gauw een andere stand geven. Ze remmen de waterhaalsters en stuifmeelhaalsters af. De laatste mogen
hun kostbare vracht niet verliezen. Tot vanavond Zj.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: De Prins Charleskast

Bericht door Biodlarn » ma 17 feb 2014, 15:05

Jaap v.Popering schreef:Kan het dan zo zijn dat wij het helemaal verkeerd doen met onze schoon geschrobde kasten ??. Is het mogelijk dat op de niet schoongemaakte bodems van onze kasten zich natuurlijke vijanden van de varroamijt kunnen gaan ontwikkelen :think:

Jaap v P
Spleten en scheuren in een houten kast werken schijnbaar goed:
http://www.beenature-project.com/shop/p ... hop_param=
bee-tree schreef:Ik hoop de Boekenschorpioen aan te treffen die jij terecht pseudoschorpioen
noemt omdat ze het uiterlijk van een schorpioen heeft, maar er niet dicht mee verwant is. Ze is voor ons niet gevaarlijk.
Ook niet voor de bijen. Er wordt beweerd dat ze leeft van Varroa's en stuifmeelmijten en wasmotlarven.
Zie hier een varroa etende schorpioen: http://www.youtube.com/watch?v=qkdrRuWmbm4

:-) Han

bijtjewerktevree
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 13:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica en buckfast
Contacteer:

Re: De Prins Charleskast

Bericht door bijtjewerktevree » ma 23 mar 2015, 17:52

al een oude toppic maar is hieer ooit een antwoord uitgekomen.
ben jonge imker en vind dit een zeer interesant ondérwerp.

ben benieuwd of iemand ook ervaring er mee heeft en waar je eventueel boekenschorpioenen kan vinden

groet remko

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De Prins Charleskast

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 mar 2015, 22:12

Remco op dit forum is in januari 2005 de eerste keer de pseudoschorpioen genoemd.
Met enige regelmaat komt de pseudoschorpioen op dit forum te voorschijn. Er zijn 4 pagina's van 12 postings over dit onderwerp gedaan.
Nu vraag je of er nog wat ervaring is opgedaan! :? Leuk dat er een proefje is gedaan in een petri schaaltje waar één varroa als prooi aan de pseudoschorpioen
wordt gevoerd. Als dit het bewijs is dat een bijenvolk vrij van varroa kan worden gehouden is het een flut bewijs.
Als er na al die jaren over de aardbol nog geen eureka is geschreeuwd is het idee niet te gebruiken.

Als je op een onderwerp uit een oude topic wil reageren doe je er goed aan om de link - rechtsboven - te kopiëren en in dit in een nieuwe topic te zetten met je reactie daarbij /daarover.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten