Deel 1. Wat een tijd gaat er zitten in het observeren en bewaken van de bijen. De imker geeft daarom de voorkeur aan
'n avondkrant die het nieuws van de volgende dag kan voorspellen.
Dié imkers, die om welke reden dan ook, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat thuis kunnen|moeten blijven,
hebben de plicht , om zodra het licht wordt, de bijenvolken te observeren. De kennis die ze opsteken behoren ze
door te geven aan imkers die een druk bezet leven leiden. We leven niet meer in de tijd van de tam-tam en de postkoets.
Lang leve internet als communicatiemiddel. Ik geef een voorbeeld van kennisverspreiding.
Om half zes werd ik gewekt door de Maan en Venus . Na Merel een bericht te hebben gestuurd over de reinigingsvlucht,
van mijn bijen (ter verduidelijking!) ,controleerde ik, toen er om 8 uur licht genoeg was, de muizenvallen. Leeg, gelukkig.
'n Roodborstje volgde me op de voet. Om half negen deed ik de eerste grote ontdekking ; van 3 volken waren de bijen
al actief bij notabene slechts 5 graden koelkasttemperatuur; niet sloom in het vlieggat kuiërend, maar driftig op pad.
Er kwamen er zelfs met stuifmeel aanvliegen. De zon zat nog achter de wolken, de windkracht was beneden 1, zo nu en dan
kwamen de mannelijke Hazelaarkatjes lichtjes in beweging. Met mijn hand controleerde ik of het stuifmeel droog genoeg
was om te stuiven. De katjes van de Els heb ik vanmorgen beter bekeken; ik moet een fout van gister herstellen.
Het Elzenstuifmeel is ook geel, maar minder dan dat van Hazelaar. Gister sprak ik bij de rubriek Dracht dat het paars was.
'n Waterhaalster die onderkoeld op de vliegplank landde, maar na lang zoeken de vliegopening niet vond..........lees deel 2.
Bij gaat vóór Blauwe
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Re: Bij gaat vóór Blauwe
deel 2.........tuimelde van de vliegplank af. De bewegingen van haar achterlijf werden trager, dus de ademhalings-
fequentie ging achteruit en tevens de opwekking van warmte in de ademhalingsspiertjes. Er moest hulp geboden worden.
Ik heb haar opgepakt, even in de holte van mijn hand warme lucht over haar heen ge-ademdend waardoor ze weer
mobiel genoeg werd, maar wel nog wankelde, en toen in de vliegopening gezet met het kopje in de goede richting .
Ze wist de weg weer. Haar onderkoelde reukvermogen was hersteld. Ze rook de nestgeur.
Normaal wijzen waakbijen en stertselende bijen de aanvliegsters de weg. Maar een volk dat wat hoger in de kast zit
en nog niet intensief ventileert, wordt bij afwezigheid van gidsbijen niet goed geroken, zeker als een vliegbij onderkoeld
arriveert. Waardoor zou ze onderkoeld kunnen raken ? Ze kan te koud water hebben gedronken. Gister heb ik een stelletje bijen het leven gered die water gedronken hadden uit een schaal met Veenmos. Op de rand van de schaal zaten ze met gespreide, dus verlamde vleugels; ze zouden vast en zeker dood zijn gegaan.Niet meteen, want ik heb al ontdekt dat ze in onderkoelde toestand nog 12 uur in leven blijven.Veel bijenverlies is toe te schrijven aan onderkoeling door nat worden en 'ijswater'.
Veel imkers op Duitse imkerforums constateren dat, wanneer in november en december nog Mosterd en Ramenas bezocht worden.
Ik ga vanaf vandaag een paar keer per dag mijn bijenkroegjes vullen met warm water. Het is 's morgens nog altijd koel,
hoewel de winter tot nu toe tot de zachtste behoort sinds de metingen verricht worden van het KNMI . De natuur ligt....
fequentie ging achteruit en tevens de opwekking van warmte in de ademhalingsspiertjes. Er moest hulp geboden worden.
Ik heb haar opgepakt, even in de holte van mijn hand warme lucht over haar heen ge-ademdend waardoor ze weer
mobiel genoeg werd, maar wel nog wankelde, en toen in de vliegopening gezet met het kopje in de goede richting .

Ze wist de weg weer. Haar onderkoelde reukvermogen was hersteld. Ze rook de nestgeur.
Normaal wijzen waakbijen en stertselende bijen de aanvliegsters de weg. Maar een volk dat wat hoger in de kast zit
en nog niet intensief ventileert, wordt bij afwezigheid van gidsbijen niet goed geroken, zeker als een vliegbij onderkoeld
arriveert. Waardoor zou ze onderkoeld kunnen raken ? Ze kan te koud water hebben gedronken. Gister heb ik een stelletje bijen het leven gered die water gedronken hadden uit een schaal met Veenmos. Op de rand van de schaal zaten ze met gespreide, dus verlamde vleugels; ze zouden vast en zeker dood zijn gegaan.Niet meteen, want ik heb al ontdekt dat ze in onderkoelde toestand nog 12 uur in leven blijven.Veel bijenverlies is toe te schrijven aan onderkoeling door nat worden en 'ijswater'.
Veel imkers op Duitse imkerforums constateren dat, wanneer in november en december nog Mosterd en Ramenas bezocht worden.
Ik ga vanaf vandaag een paar keer per dag mijn bijenkroegjes vullen met warm water. Het is 's morgens nog altijd koel,
hoewel de winter tot nu toe tot de zachtste behoort sinds de metingen verricht worden van het KNMI . De natuur ligt....
-
- Contacteer:
deel 3. De natuur ligt 4 weken vóór. Vier rondes klinkt beter nu we in de Olympische Winterspelen-sfeer van Sochy zitten.
Het was om 12 uur Radionieuws. Dus ook onze bijenvolken ?
Een andere oorzaak van de kast niet te kunnen vinden door geheugenverlies en onderkoeling, is het precies
op elkaar lijken van de kasten. Vanmorgen passeerde ik er twee die als twee druppels water op elkaar lijken.
Al staan ze met een tussenruimte van 15 cm van elkaar af, het wordt voor een bij die de kluts kwijt is door kou,
extra moeilijk de juiste deur te vinden. Daarom heb ik boven de vliegopening van één kast een blauwe envelop vastgeprikt,
ja dié.... die met die fletsblauwe kleur. Het zal wel weer 1 april worden vóór ze in die opwekkend
oranje gekleurde brievenbus glijdt; DE BIJEN GAAN BIJ MIJ VÓÓR !
Zj.
Het was om 12 uur Radionieuws. Dus ook onze bijenvolken ?
Een andere oorzaak van de kast niet te kunnen vinden door geheugenverlies en onderkoeling, is het precies
op elkaar lijken van de kasten. Vanmorgen passeerde ik er twee die als twee druppels water op elkaar lijken.
Al staan ze met een tussenruimte van 15 cm van elkaar af, het wordt voor een bij die de kluts kwijt is door kou,
extra moeilijk de juiste deur te vinden. Daarom heb ik boven de vliegopening van één kast een blauwe envelop vastgeprikt,
ja dié.... die met die fletsblauwe kleur. Het zal wel weer 1 april worden vóór ze in die opwekkend
oranje gekleurde brievenbus glijdt; DE BIJEN GAAN BIJ MIJ VÓÓR !

-
- Contacteer:
Hallo bee-tree. Mooi verhaal voor mijn kinderen. Ik hoop dat er eentje interesse in bijenhouden krijgt.
Ik ben op zoek naar boekjes over Maya de Bij. Sommige van jouw stukjes kan ik alvast gebruiken.
Maar waarvoor ik eigenlijk reageer is het volgende. Je beweert dat er 3 volken al bij slechts 5 graden
water en stuifmeel aan het halen waren. Ik vrees dat ze ook nog wat anders aan het shoppen waren.
Er staat in de bijenboeken dat roofbijen heel vroeg en heel laat nog in de weer zijn als het voor de andere vliegbijen
al te kil en te donker is en de afscheiding van bloemennectar gestopt is.
Let goed op je bijtjes en ook op jezelf, dat je geen foute waarnemingen doet en foute conclusies trekt.
Je
Ik ben op zoek naar boekjes over Maya de Bij. Sommige van jouw stukjes kan ik alvast gebruiken.
Maar waarvoor ik eigenlijk reageer is het volgende. Je beweert dat er 3 volken al bij slechts 5 graden
water en stuifmeel aan het halen waren. Ik vrees dat ze ook nog wat anders aan het shoppen waren.
Er staat in de bijenboeken dat roofbijen heel vroeg en heel laat nog in de weer zijn als het voor de andere vliegbijen
al te kil en te donker is en de afscheiding van bloemennectar gestopt is.
Let goed op je bijtjes en ook op jezelf, dat je geen foute waarnemingen doet en foute conclusies trekt.
Je

- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
roofbijen halen geen stuifmeel en water bij de buuren.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Contacteer:
Goede morgen jongelui en
, goed geslapen en gegeten ? Dan kun je vast wel het sommetje maken dat straks
volgt. Zo net heb ik m'n fittnesstraining achter de rug. Ik heb 4 keer vóór de kasten heen en weer gelopen en ook 4 keer achter de
kasten langs, totaal 480 meter om de muizenvalletjes te controleren en om te tellen uit hoeveel kasten al bijen komen
om half negen bij 5 graden Celsius en minder dikke bewolking dan gister.
Vanmorgen heb ik veel minder aan- en afvliegsters gezien in een kwartier tijds dan gister. Toen ben ik zwaarder werk gaan doen;
Ridderzuringplanten uitsteken uit zompige venige grond. Na een kwartier moest ik er mee stoppen, niet omdat mijn
conditie niet goed zou zijn, maar omdat het flink begon te regenen. Toen begreep ik waarom dat een half uur geleden
minder bijen op stap waren dan gister om dezelfde tijd. De bijen voelden de zware bui naderbij komen. Ze zijn maar binnen
gebleven of hebben vóór half negen gauw de kast weer opgezocht in geval ze al buiten waren vóór half negen.
nog even 'n antwoord op je vraag. Als roverbijen op stap zijn, zou ik dat vanmorgen wel gemerkt hebben.
Of blijven die óók in de kast als er regen zit aan te komen en het regent ?
P.S. Nu het sommetje. Hoeveel bijenkasten heb ik, als gegeven is dat 'n kast 50 cm breed is en de kasten 50 cm uit elkaar staan ?
Gebruik de 480 meter van de derde zin. Zj. P.S. Ik heb dit blog onderbroken voor een lang telefoongesprek met 'n dame die
een korf wil kopen voor een tweede korfvolk. Wil Ruinerweg nog even de veilingsdatum herhalen van Ruinen.

volgt. Zo net heb ik m'n fittnesstraining achter de rug. Ik heb 4 keer vóór de kasten heen en weer gelopen en ook 4 keer achter de
kasten langs, totaal 480 meter om de muizenvalletjes te controleren en om te tellen uit hoeveel kasten al bijen komen
om half negen bij 5 graden Celsius en minder dikke bewolking dan gister.
Vanmorgen heb ik veel minder aan- en afvliegsters gezien in een kwartier tijds dan gister. Toen ben ik zwaarder werk gaan doen;
Ridderzuringplanten uitsteken uit zompige venige grond. Na een kwartier moest ik er mee stoppen, niet omdat mijn
conditie niet goed zou zijn, maar omdat het flink begon te regenen. Toen begreep ik waarom dat een half uur geleden
minder bijen op stap waren dan gister om dezelfde tijd. De bijen voelden de zware bui naderbij komen. Ze zijn maar binnen
gebleven of hebben vóór half negen gauw de kast weer opgezocht in geval ze al buiten waren vóór half negen.

Of blijven die óók in de kast als er regen zit aan te komen en het regent ?
P.S. Nu het sommetje. Hoeveel bijenkasten heb ik, als gegeven is dat 'n kast 50 cm breed is en de kasten 50 cm uit elkaar staan ?
Gebruik de 480 meter van de derde zin. Zj. P.S. Ik heb dit blog onderbroken voor een lang telefoongesprek met 'n dame die
een korf wil kopen voor een tweede korfvolk. Wil Ruinerweg nog even de veilingsdatum herhalen van Ruinen.
-
- Contacteer:
Dominique, bedankt voor je geruststellend antwoord. We zijn tegelijk aan het typen geweest. Daardoor
heb ik je niet kunnen bedanken in m'n reactie op
Misschien kun je ook nog reageren op m'n vraag
of rovende bijen doorgaan met shoppen als het regent. Zj.
heb ik je niet kunnen bedanken in m'n reactie op

Misschien kun je ook nog reageren op m'n vraag
of rovende bijen doorgaan met shoppen als het regent. Zj.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
beetree,
hang ervanaf,
bij redelijke temparatuur,
en als het niet te hard regent gaat dat gewoon door
Zeker als je kasten niet in de regen maar enigzinds beschut staan.
(denk aan een bijenstal of onder de kruin van een boom)
Bij zware slagregens is er een pauze tot ze weer enigzinds kunnen vliegen
Zéker als je de volken net de honing hebt afgenomen.
dat heb ikzelf ondervonden met het oogsten uit de (lelijk woord)
topbarhive, wat helaas gepaard gaat met flink wat honing morsen.
na de oogst is de motivatie van de dames enormen worden de braafste bijen op het slechte pad gelokt.
dit hield zo 2,5 weken aan.
zijn ze eenmaal begongen met roven dan is het net of je een alkoholist alleen laat met een open fles
jajem(jenever)
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
hang ervanaf,
bij redelijke temparatuur,
en als het niet te hard regent gaat dat gewoon door
Zeker als je kasten niet in de regen maar enigzinds beschut staan.
(denk aan een bijenstal of onder de kruin van een boom)
Bij zware slagregens is er een pauze tot ze weer enigzinds kunnen vliegen
Zéker als je de volken net de honing hebt afgenomen.
dat heb ikzelf ondervonden met het oogsten uit de (lelijk woord)

topbarhive, wat helaas gepaard gaat met flink wat honing morsen.
na de oogst is de motivatie van de dames enormen worden de braafste bijen op het slechte pad gelokt.
dit hield zo 2,5 weken aan.
zijn ze eenmaal begongen met roven dan is het net of je een alkoholist alleen laat met een open fles
jajem(jenever)

vriendelijke groet
Semar(Dominique)