Wanneer zijn de volken het kleinst?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Wanneer zijn de volken het kleinst?
We hebben te maken met prachtige weersomstandigheden voor eind februari en de volken vliegen en broeden er op los. Hier en daar wordt vastgesteld dat de natuur 4 weken voor loopt op het gemiddelde schema. Vorig jaar liepen we om deze tijd een maand achter. Mijn volken hebben alle (6) een jonge koningin die nog niet gemerkt en geknipt is. Ik wil de koninginnen gaan zoeken en merken als de omvang van de volken op zijn kleinst is, dus op het moment dat er meer nieuwe bijen geboren worden dan er wintertijden sterven. Ervaren imkers die een schatting durven geven wanneer dat moment dit jaar ongeveer zal vallen?
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: Wanneer zijn de volken het kleinst?
Zou je niet wachten totdat er wat darren zijn/
Gaat er wat mis dan is het niet gelijk paniek is mijn optiek.
Gaat er wat mis dan is het niet gelijk paniek is mijn optiek.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Beste Frank als de natuur een maand vroeger zou zijn, dan zou de wilg NU over de top zijn.
Al dit geroep raakt blijkbaar ook imkers over hun toeren.
Alle bijen die je nu ziet vliegen zijn bijen die in 2013 zijn geboren.
De volken worden de komende vier weken kleiner. BLIJF VAN DE VOLKEN AF!
Als je de volken NU uit elkaar haalt om de moer te vinden, is de kans groot dat deze wordt ingebald.
Dit overleeft de moer niet!!
Al dit geroep raakt blijkbaar ook imkers over hun toeren.

Alle bijen die je nu ziet vliegen zijn bijen die in 2013 zijn geboren.
De volken worden de komende vier weken kleiner. BLIJF VAN DE VOLKEN AF!
Als je de volken NU uit elkaar haalt om de moer te vinden, is de kans groot dat deze wordt ingebald.
Dit overleeft de moer niet!!
!Hans.
-
- Contacteer:
Beste Hans en Alfa (?), dank voor jullie snelle reactie, maar ik ben niet in paniek en ook niet "over mijn toeren". Ik probeer voor het komende bijenjaar een goede planning te maken tussen drukke werkzaamheden door. Ik heb ergens gelezen dat normaal gesproken de eerste week van april een geschikt moment is en vroeg me af in hoeverre ik dat moment moet aanpassen gegeven de temperatuursontwikkelingen in de afgelopen weken. Ik begrijp uit de reactie van Hans dat hij meent dat dit toch pas over een week of 4 is. Overigens pieker ik er niet over nu mijn kasten open te maken. Mijn Segenbergers hebben ieder een plexiglasplaat, waar doorheen ik de bijen prima kan observeren zonder ze ook maar een moment te storen of warmteverlies te veroorzaken. De sporen op de varroalade en natuurlijk het gedrag op de vliegplank vertellen me de rest. Dank, groet, Frank.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
ze zijn rond 1 april het kleinst.
mareh als er niks aan de hand is zeker niet openen voor 15 maart.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
mareh als er niks aan de hand is zeker niet openen voor 15 maart.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Met paniek doel ik op het omkomen van een moer voor het teeltseizoen.
Dat kost je een volk.
Dat kost je een volk.
-
- Contacteer:
Alfa, ik snap je punt, dank voor je advies. Ik probeer mijn koninginnen te vinden als het volk op z'n kleinst is, omdat iemand me dat adviseerde. Begrijp ik het goed dat jij eigenlijk aanraadt om het nog wat later te doen? Vind jij begin april te vroeg voor een dergelijke actie?
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik kan je nu al verklappen dat er van je planning niets terecht zal komen , de reden hiervoor zijn dat alles van de weersomstandigheden afhankelijk is , en de bijen hun eigen plan zullen trekken .frank27 schreef:. Ik probeer voor het komende bijenjaar een goede planning te maken tussen drukke werkzaamheden door. Ik heb ergens gelezen dat normaal gesproken de eerste week van april een geschikt moment is en vroeg me af in hoeverre ik dat moment moet aanpassen .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Frank.
ik heb in een ver verleden eens een bijenteelt leraar gehad die tegen erg nieuwsgierige en gretige cursisten/beginnend imkers
het volgende zei:
Neem 2 of 3 volken, laat er van de 3 twee met rust en hou je aan de dingen die je hier hebt geleerd en doe kijk in die andere zo vaak je wilt! Je zult het vanzelf ondervinden..............!
Succes verder!
Groet,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
ik heb in een ver verleden eens een bijenteelt leraar gehad die tegen erg nieuwsgierige en gretige cursisten/beginnend imkers
het volgende zei:
Neem 2 of 3 volken, laat er van de 3 twee met rust en hou je aan de dingen die je hier hebt geleerd en doe kijk in die andere zo vaak je wilt! Je zult het vanzelf ondervinden..............!
Succes verder!
Groet,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Roel dit is de beste opmerking.
Geef ook de basis cursus en zeg vaak tegen alle cursisten hou één volk (ben zuinig) om volop te kijken desnoods iedere dag.
En schrijf alles op! zeker van dit volk waar vroeg of laat, door het vele kijken iets gebeurt wat de bijen uit eindelijk weer herstellen.
MAAR blijf van de ander volken af! Kijk en of handel alleen als het nodig is.
Geef ook de basis cursus en zeg vaak tegen alle cursisten hou één volk (ben zuinig) om volop te kijken desnoods iedere dag.
En schrijf alles op! zeker van dit volk waar vroeg of laat, door het vele kijken iets gebeurt wat de bijen uit eindelijk weer herstellen.
MAAR blijf van de ander volken af! Kijk en of handel alleen als het nodig is.
!Hans.