Bienenkiste bekend in Nederland?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bienenkiste bekend in Nederland?

Bericht door Samuel Murray »

Hoi allemaal

Weet jullie mischien of de Bienenkiste ergens in Nederland gebruikt word en wat de Nederlandse benaming ervoor is? De ontwerp bestaat al een jaar of drie, en er zijn veel filmpjes op Youtube.

http://www.bienenkiste.de/doku/index.html

Afbeelding

Bedankt
Samuel
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Bienenkiste bekend in Nederland?

Bericht door semar »

het lijkt mij aan aanpassing van de oude 'krainerkistjes'
in de heimat van de carnica werden ze wel gehouden in in zulke boerenkistjes.
dan waren de voorpaneeltjes vaak met het platelandstafreeltjes beschilderd.
vastebouw geschikt stapelen/inbouwen in het bijenhuis

Ze zijn denk ik bijna verdweenen, maar ongetwijfeld heeft iemand het iedee weer opgepakt
in de zoektocht naar de voor hem/haar idiaale bijenwoning,
en probeer er dan weer geld mee te verdienen.
niks mis mee de bijenmarkt is snel groeiend op het moment :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Samuel Murray
Contacteer:

semar schreef:het lijkt mij aan aanpassing van de oude 'krainerkistjes'
...vastebouw geschikt stapelen/inbouwen in het bijenhuis
Klopt -- ik wist niet dat de benaming "Krainer" in Nederland(s) bekend was. De uitvinder van de nieuwe kast is Erhard Maria Klein (dus... "klein krainer kast"?).

Het is inderdaad een vernieuwede Krainer kast, met een extra 50% aan de achterzijde voor een "honingkamer". In de voorjaar is de honingkamer half afgesloten met een plank (de bijen kunnen er wel in, als ze het wil), en de broednest is dus ingeperkt tot de 2/3 voorste deel van de kast. Wanneer de bijen beginnen om raat in de honingkamer te bouwen, neem de imker de plank weg en hang hij toplatten met kunstraat in de honing-"kamer". Hij heeft dus de optie om de honing te oogst zonder de hele kast te opening, en taamlijk zeker te weten dat er geen of weinig broed in de honingramen zal zijn.

Word bij de Krainer kast ie ook op zijn kop gezeten, de bodem verwijderen, en de nest van beneden bekijken? Want dat is namelijk volgens mij een selling point van de nieuwe kast. Maria Klein's Krainer kasten worden niet gestapeld, want de bedoeling is dat je de kast op 120 graden "op zijn kop" zet om de bijen te bekijken, of zelfs helemaal ondersteboven als je oxaalzuur-druppelen doen (voor mierenzuurbehandeling doen ze gewoon een Nassenheider in de "honing"-kamer).
in de zoektocht naar de voor hem/haar idiaale bijenwoning,
en probeer er dan weer geld mee te verdienen.
Nou, ik weet niet hoeveel de uitvinder ermee aan het verdienen is, want de web site word gerunt door Mellifera e.V. (dus niet voor profijt) en de bedoeling is dat je als imker de kast zelf maakt. Er zijn ook geen onderdelen aan de kast die je niet standaard in een hubo of gamma kunt krijgen.

Hier is een Sketchup model:
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... 39c00bd746
En de bouw instructies zijn hier:
http://www.bienenkiste.de/doku/bauanleitung/index.html

Min indruk van de Bienenkiste.de web site is dat het zeer grondig is en dus wel van nut zou zijn voor mensen die niets van imkeren weten.
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

als mensen niets van bijen weten zou ik ze zeker niet aanraden met
dit soort kasten te gaan werken.
het is bijna het werken als met een korfvolk,
een fatsoenlijk volk zal naar mijn idee aardig snel ideen krijgen om te zwermen.
hoe kan íemand die niets van imkeren weet dat dan in de hand houden.
die mensen zouden naar mijn idee helemaal geen bijen moeten hebben.
want die zijn eengevaar voor hun omgeving,
en is de overlast die zulks kunnen veroorzaken is weer niet best voor
de reputatie van imkers in het algemenn.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Samuel Murray
Contacteer:

semar schreef:het is bijna het werken als met een korfvolk,
Dat dacht ik ook -- een soort moderne korf. Leuk, dacht ik.

Zou je zeggen (of denken) dat imkers die op een korfimker-cursus waren een beter kans hebben op success met een Klein Kreiner kast dan imkers die alleen een niet gespecialiceerde imkercusus hebben gedaan?

De methode van die Klein Kreiner is niet hetzelfde als bijvoorbeeld het Uddelse methode. Bij het Uddelse methode word (als ik het goed begrijp) de broednest aan de onderkant verkleint en een honingkamer aan de bovenkant bijgevoegd. De bijen gaan dan snel nieuw raat bouwen en de honing erin opslaan. Bij de Klein Kreiner neem je niet van de broednest weg, maar geef ze gewoon beperkte toegang tot die honingkamer de hele jaar door, en gemakkelijker toegang bij dracht. Ik vraag me of het mogelijk zou zijn om de Uddelse methode met de Klein Kreiner kast te gebruiken, m.a.w. haal op een gegewe moment 30% van de broednest weg midden-in de kast (tegen de honingkamer aan), en maak de honingkamer open, zodat ze snel meer raat bouwen en met honing vullen. Wat denk je?
een fatsoenlijk volk zal naar mijn idee aardig snel ideen krijgen om te zwermen.
Waarom zou dat zijn? Als ik het goed begrijp, kan je de zwermlust niet vermijden door alleen eksterne middelen (zoals om meer ruimte te geven), maar je moet zelfs met de ordinaire kasten ook ingrijpen, zoals om zwermcellen te breken of een deel van die volk weg te halen.

Bij de Klein Kreiner kast is het toch niet anders -- je moet regelmatig checken voor zwermcellen (en dat kan, want de raat is niet dieper dan 20 cm) en je moet als het nodig is wat bijen aftrommelen. Je kunt niet méér broedruimte geven (tenzij je ze "toelaten" om broedraat in de honingkamer te bouwen). Ik heb het gevoel uit opmerkingen op de internet over dit kast dat men vaak denken dat het een "hands-off" kast is, m.a.w. dat je er zo weinig mee doet en bijna nooit in de kast kijken. Maar de Klein Kreiner is echt een kast voor nieuwsgierige imkers... kijken, kijken, kijken ín de nest.

Qua ruimte: er is soveel ruimte in de broedgedeelte van de kast als de raatoppervlak van 24 simplex broedramen, en de honingkamer deel heeft hetzelfde ruimte als de raat van 12 simplex broedramen.
hoe kan íemand die niets van imkeren weet dat dan in de hand houden.
Mischien heb ik niet goed gezegt -- ik weet óók niets van imkeren, behalwe wat ik dit afgelope jaar bij een cursus heb geleerd en op internet en in boeken gelezen heb. Ik beschouw mijzelf dus in hetzelfde categorie als de doelgebruiker van de Klein Kreiner kast.
Dus... jij gelooft dat het onverantwoord van imkers is om hun volken [te permiteren om] te laten zwermen...?

Vriendelijk groet
Samuel
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

Zou je zeggen (of denken) dat imkers die op een korfimker-cursus waren een beter kans hebben op success met een Klein Kreiner kast dan imkers die alleen een niet gespecialiceerde imkercusus hebben gedaan?

dan maak je waarschijnlijk een betere kans, het is toch even wat anders,
in het beging is het uitplukken van moerdoppen al lastig genoeg
en met vaste bouw moet je het dan ook hebben van hulpmidelen als korfspiegels,
(ze kunnen doppen zo goed verstoppen)tenzij je telkens de bijen uit de kist jaagt?
waardoor de kans op een ongelukje veel groter wordt.

Waarom zou dat zijn? Als ik het goed begrijp, kan je de zwermlust niet vermijden door alleen eksterne middelen (zoals om meer ruimte te geven), maar je moet zelfs met de ordinaire kasten ook ingrijpen, zoals om zwermcellen te breken of een deel van die volk weg te halen.

dat hang natuurlijk af van het ras waarmee je werkt,en welke methode je gebruikt,
over het algemeen hebben de zwermtrage rasen groote volkengeef je geen ruimte dan zwermen ze.
de hollandse straatbij van nu is niet meer de bij van vroeger.
toen ik begong was een volk op 1 brkamer en 1 hk als broednest groot.
nu heb je toch wel 2 br bakken nodig.

kijken. Maar de Klein Kreiner is echt een kast voor nieuwsgierige imkers... kijken, kijken, kijken ín de nest.

dat is het leuke ja, maar dan moet je de bijen telkens weer storen,
dan ben je beter af met een observatiekast waar je de bijen hun natuurlijk gedrag ziet vertonen.
in de opwinding van de beging jaren zie je vaak dingetjes over het hoofd,
en dat geeft op zich nietmaar kan gevolgen hebben voor je omgeving).

Qua ruimte: er is soveel ruimte in de broedgedeelte van de kast als de raatoppervlak van 24 simplex broedramen, en de honingkamer deel heeft hetzelfde ruimte als de raat van 12 simplex broedramen.

dat is aanmerkelijk grooter dan een boerenkistje, en maakt heb ook aantrekkelijker.
maar is, zeker in het beging van je carieere moeilijker.

Dus... jij gelooft dat het onverantwoord van imkers is om hun volken [te permiteren om] te laten zwermen...?

:lol: nee, hoor wat sterk uitgedrukt,
je moet alleen kijken wat het resultaat is in de direckte omgeving waar je imkerd.
zwerm methoden zijn prima en leuk als je veel tijd hebt en goeg ruimte om je lokatie hebt.
wat mij zorgen baart is dat het een methode is die zeker in een dichtbevolkt gebied niet de handigste keuze is.
in een stadstuin wordt je een enkele zwerm wel vergeven, maar niet als dat jaar op jaar plaatsvind van meerdere volken,
bovendien heb je geen controle waar een zwerm gaat hangen, en je zal het zien net op het balkon/hek/schuurtje van de ene buur die het nou net niet leuk vindt.
Vergeet niet dat het voor ons een prachtig gezicht is maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die een groote zwerm eng vinden
en dat (zelfs na jouw uitleg)blijven vinden.
te veel klachten maakt het plaatsen van bijen dan moeilijker voor iedereen.
hier is het, (met de huidige hype) makkelijker geworden,
maar dan moeten we wel een beetje nadenken over de lokatie waar je ze plaast, de hoeveelheid volken
en welke methode je gebruikt.
anders is die tolerantie snel weer over vrees ik.

heb je de ruimte om je stand kun je natuurlijk veel makkelijker de keuze maken voor een zwermmethode.
wil je slecht bemoedigen dit in overweging te nemen als je begingt, zeker op een nieuwe lokatie :wink:

veel plezier met welke keuze je ook maakt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Heb er nog ergens een staan, had hem gemaakt met losse honingkamer.omdat je de honingkamer niet het hele jaar door nodig heb.
Leuke kast maar niets voor mij, de latte/raat er uit halen is een heel gedoe.
Ook het inkijken er van was niet echt gemakelijk, had wel een staale onderstel gemaakt met draaipunt, dat was wel weer gemakelijk.
Heb er (nog) geen foto's van genoemen, anders had ik bij belangsteling ze hier wel kunnen plaatsen.
Ik heb hem dus niet meer in gebruik, genoeg andere leuke kasten om uit te proberen.
met een groet van martin
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik begrijp de populariteit van deze kast slecht.

Er is een boek verschenen met daarin veel aandacht voor deze kast (Bienenkiste, Korb und Einfachbeute, onder redactie van Friedrich Pohl) en op de laatste Apisticus Tag in Münster was een hele kraam ingericht rondom deze kast. Enfin, ik vraag aan die man die erachter stond, aber wie macht man denn Kunstschwarme? Tsja, das ist leider nicht möglich, zegt ie.

Laat dan maar zitten, toch? Tenzij je wilt zwermimkeren, maar zelfs dan zou ik voor andere kasten kiezen, zoals de Warrékast.

Groet,

Bart
Samuel Murray
Contacteer:

Bart de Coo schreef:Ik begrijp de populariteit van deze kast slecht.
Ik heb geen idee hoe populair dit kast echt is, maar ik vind het wel heel leuk dat er een grondig web site voor de kast is, dat de kast zelf gebouwd kan word, en dat er moeite gedaan is om imkers die dit kast gebruiken met elkaar te verbonden.
Enfin, ik vraag aan die man die erachter stond, aber wie macht man denn Kunstschwarme? Tsja, das ist leider nicht möglich, zegt ie.
Ik begrijp de mans antwoord niet helemaal. Bij een kunstzwerm neem je een deel van de bijen weg uit de kast, niet waar? Met een raamskast doe je het door de ramen af te kloppen. Met een kast zoals die zal je de bijen moet jagen, blazen of zuigen. Het kan toch?
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Misschien kun je inderdaad een 'jager' maken, zoals bij de korven. Allemaal niet zo handig, lijkt mij. Die Duitser beweerde stellig dat kunstzwermen maken niet mogelijk was in elk geval.

Ik moet er gelijk bij zeggen dat de kraam versierd was met antroposofische symbolen en boeken over het herontdekken van je diepste innerlijke zelf aan de hand van bijen en zulk soort dingen meer. Het kan dus zijn dat deze kast vooral in gebruik is bij mensen met een nogal romantische kijk op bijen, die de bijen uit hoofde van hun ideologie bij voorkeur laten zwermen. Die mensen hebben daar kennelijk de tijd voor. Het is ze van harte gegund.

Bart
Plaats reactie