Wanneer zijn de volken het kleinst?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Re: Wanneer zijn de volken het kleinst?

Bericht door frank27 »

Allen, dank voor de goede adviezen, ik ben niet van plan om de kasten voorlopig open te maken. Mijn vraag was eigenlijk wanneer we kunnen verwachten dat de volken op z'n kleinst zijn, gegeven de weersomstandigheden van de afgelopen weken. Ik hou het voorlopig maar op begin april dus. Frank.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Waarom merk je een koningin? om haar te vinden?
Waarom knip je een koningin? zodat ze niet zwermen?

Waarom zal je dan begin april een volk openhalen om de koningin te vinden en haar te merken,
risico nemen dat je haar verknoeid en een volk creeërt wat waarschijnlijk niet in staat is haar zelf voort te zetten.
Om te denken dat je dan alles voor elkaar hebt?

Ik vind het niet logisch en onnuttig. van mij mag je ,het zijn jouw bijen.
Ik zou risico op koningin verknoeien pas nemen op het moment dat de bijen zelf een nieuwe koningin kunnen maken en er kans van slagen is haar te bevruchten. Op die manier heb je ook kans aan verjonging te doen :D

Van ei tot geslachtsrijpe dar duurt bijna 40 dagen. van ei tot bronstige koningin ongeveer 20.
Als je de eerste darren rond ziet lopen neem je vast mider risico. Mijn visie...

Probeer eerst misschien eens een dar te merken...als oefenobject.
Scheelt misschien gelijk al een paar koninginen. Ik heb het wel gedaan...zelfs eerst dooie koninginnen gemerkt om te kijken hoe ik met mijn lijm om moest gaan. Ik doe plaatjes nl. Of om te kijken hoe lang het duurt voor de verf droogt.

Succes.
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Alfa, dank. Ik neem jouw advies (visie) ter harte en stel het ( zoeken om te) merken wat langer uit dan ik van plan was. En nu maar hopen dat ik ze kan vinden. Frank.
Santtu Pikkarainen
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Hans van der Post. schreef:Roel dit is de beste opmerking.
Geef ook de basis cursus en zeg vaak tegen alle cursisten hou één volk (ben zuinig) om volop te kijken desnoods iedere dag.
En schrijf alles op! zeker van dit volk waar vroeg of laat, door het vele kijken iets gebeurt wat de bijen uit eindelijk weer herstellen.
MAAR blijf van de ander volken af! Kijk en of handel alleen als het nodig is.
Hans, dit roept bij mij de vraag op: hoe vaak kijken de ervaren rotten in hun volken?
Ik kijk zelf ongeveer om de week in de zomer, maar wel alleen als het goed weer is, dus wil er ook weleens 3 weken tussen zitten, i.v.m. werk komt het bij mij voornamelijk op de weekenden neer. In het voorjaar niet voordat het mooi weer is met minimaal 15 graden. Toch heb ik dan weleens het gevoel eigenlijk iets te weinig te kijken. Stel dat je met de inspectie de moer dood maakt, dan heb je na 2 weken uitgelopen moertjes en zwermen, dat wil je wel voorkomen natuurlijk.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Het ligt er maar aan wat je met kijken bedoeld. Soms licht ik alleen een dekplank of haal er een raam uit dit dan voor mij voldoende.
Pas al er veel darren in de middag gaan vliegen - derde week van april - bekijk ik het volk helemaal.
Bij de basis cursus kijk je eens in de 14 dagen de eerste inspectie dag dit jaar is 12 april.

Bij DUHOKA = dubbelen honing kamer bak heb je maar een broed bak na te inspecteren heel gemakkelijk.
Voor de eerlijkheid, dit heb je ook bij de dadant kast.
!Hans.
Santtu Pikkarainen
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

In de basiscursus heb ik inderdaad geleerd om de 14 dagen. Soms stop ik ook na een paar ramen al, vooral als de dames niet zo vriendelijk zijn en ik heb brias gezien, dan vind ik het wel best. Als de dames rustig zijn en het is lekker weer vind ik het zeker een genot om alle raampjes te bekijken, te kijken hoer de bijen bezig zijn en te tellen hoeveel broed en voer er is.
Ik schrijf alles wat ik zie in een boekje, waarbij ik ook het weer, temperatuur en tijdstip opschrijf.

Ik gebruik zelf spaarkasten, dus soms wel 2 bk's en 2 hk's.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Hans van der Post. schreef:Het ligt er maar aan wat je met kijken bedoeld. Soms licht ik alleen een dekplank of haal er een raam uit dit dan voor mij voldoende.
Pas al er veel darren in de middag gaan vliegen - derde week van april - bekijk ik het volk helemaal.
Bij de basis cursus kijk je eens in de 14 dagen de eerste inspectie dag dit jaar is 12 april.
Wanneer ik zelf in de lente mijn volken controleer begin ik van uit de zijkant , en zodra ik een raam zie waar eitjes ( brias ) in voorkomen dan heb ik voldoende gezien en sluit ik de kast weer .
Ook ken ik zeer ervaren Imkers welke ( bij goed weer ) eind maart al hun volken gecontroleerd hebben , en het merendeel van hun koninginnen geknipt zijn . Een ervaren Imker zoekt niet naar de koningin , maar komt haar tegen :wink:

Wanneer ik stagiaires ( beginnelingen ) onder mijn hoede heb leer ik deze om elke twee weken te controleren , en dan net als Hans vrijwel nooit voor half april omdat ik het risico dan te groot vind, maar spreek dit via de mail pas enkele dagen van te voren af , omdat in ons kikkerlandje wat dat betreft nog geen week van te voren iets af te spreken valt .

Jaap v P
Plaats reactie