Weet jullie mischien of de Bienenkiste ergens in Nederland gebruikt word en wat de Nederlandse benaming ervoor is? De ontwerp bestaat al een jaar of drie, en er zijn veel filmpjes op Youtube.
http://www.bienenkiste.de/doku/index.html

Bedankt
Samuel
Klopt -- ik wist niet dat de benaming "Krainer" in Nederland(s) bekend was. De uitvinder van de nieuwe kast is Erhard Maria Klein (dus... "klein krainer kast"?).semar schreef:het lijkt mij aan aanpassing van de oude 'krainerkistjes'
...vastebouw geschikt stapelen/inbouwen in het bijenhuis
Nou, ik weet niet hoeveel de uitvinder ermee aan het verdienen is, want de web site word gerunt door Mellifera e.V. (dus niet voor profijt) en de bedoeling is dat je als imker de kast zelf maakt. Er zijn ook geen onderdelen aan de kast die je niet standaard in een hubo of gamma kunt krijgen.in de zoektocht naar de voor hem/haar idiaale bijenwoning,
en probeer er dan weer geld mee te verdienen.
Dat dacht ik ook -- een soort moderne korf. Leuk, dacht ik.semar schreef:het is bijna het werken als met een korfvolk,
Waarom zou dat zijn? Als ik het goed begrijp, kan je de zwermlust niet vermijden door alleen eksterne middelen (zoals om meer ruimte te geven), maar je moet zelfs met de ordinaire kasten ook ingrijpen, zoals om zwermcellen te breken of een deel van die volk weg te halen.een fatsoenlijk volk zal naar mijn idee aardig snel ideen krijgen om te zwermen.
Mischien heb ik niet goed gezegt -- ik weet óók niets van imkeren, behalwe wat ik dit afgelope jaar bij een cursus heb geleerd en op internet en in boeken gelezen heb. Ik beschouw mijzelf dus in hetzelfde categorie als de doelgebruiker van de Klein Kreiner kast.hoe kan íemand die niets van imkeren weet dat dan in de hand houden.
Dus... jij gelooft dat het onverantwoord van imkers is om hun volken [te permiteren om] te laten zwermen...?want die zijn eengevaar voor hun omgeving,
en is de overlast die zulks kunnen veroorzaken is weer niet best voor
de reputatie van imkers in het algemenn.
Ik heb geen idee hoe populair dit kast echt is, maar ik vind het wel heel leuk dat er een grondig web site voor de kast is, dat de kast zelf gebouwd kan word, en dat er moeite gedaan is om imkers die dit kast gebruiken met elkaar te verbonden.Bart de Coo schreef:Ik begrijp de populariteit van deze kast slecht.
Ik begrijp de mans antwoord niet helemaal. Bij een kunstzwerm neem je een deel van de bijen weg uit de kast, niet waar? Met een raamskast doe je het door de ramen af te kloppen. Met een kast zoals die zal je de bijen moet jagen, blazen of zuigen. Het kan toch?Enfin, ik vraag aan die man die erachter stond, aber wie macht man denn Kunstschwarme? Tsja, das ist leider nicht möglich, zegt ie.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten