Een bijenboom: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/BijenboomKJvS schreef:Vandaag de ruimte om de bijenstal op orde gemaakt. Nu bezig met een plan de campagne. Heb +/- 300 m2 in te richten. O.a. met Phaselia en zonnebloemen. Iemand nog tips voor andere bloemen?
Wat deed jij vandaag??? deel 2014
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
Gisteren twee volken verenigd, 1 buckfast, de ander onbekend. Koningin van het volk van onbekende afkomst gevonden en verwijderd. Wat me opviel was dat beide volken al erg groot
waren, beiden meer dan 10 straatjes vol. Daarom maar een 6-ramer vol geschept met bijen, voerramen en broed. Van het ene volk (onbekende afstamming) ook al darren gezien
. Ben benieuwd of het beeld wat ik gisteren kreeg een uitzondering is of niet. Ik zou me voor kunnen stellen dat er eerder dan gebruikelijk maatregelen tegen zwermen genomen moeten worden, in ieder geval door mij.

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Waarom heb je dan verenigd? als die volken zo groot waren??imker Marinus schreef:Gisteren twee volken verenigd, 1 buckfast, de ander onbekend. Koningin van het volk van onbekende afkomst gevonden en verwijderd. Wat me opviel was dat beide volken al erg groot![]()
waren, beiden meer dan 10 straatjes vol. [...............]
Inderdaad heb JIJ kans dat je een zwerm rond half april krijgt.
Ik vind dit toch merkwaardig.

Leg mij en andere eens uit waarom nu en waarom bij zulke grote volken te verenigen.
10 Straatjes bijen = per volk zes a zeven ramen broed als dit uitloopt 12 ramen bijen per volk

!Hans.
-
- Contacteer:
ik zou dat ook doen om geen vreemde darren op de stal te krijgen + als je veel wilg heb kun je zo mooi veel honing slingeren met zo"n sterk volk
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Vreemde darren komen ook uit de buurt, om die rede heeft het geen zin. Zouden die niet komen zit je gelijk met inteelt.De moerasimker schreef:ik zou dat ook doen om geen vreemde darren op de stal te krijgen + als je veel wilg heb kun je zo mooi veel honing slingeren met zo"n sterk volk
Een rede om het niet te doen, maar darren waren er al.
Ad staals
-
- Contacteer:
Vreemde darren komen ook uit de buurt, om die rede heeft het geen zin. Zouden die niet komen zit je gelijk met inteelt.
Ad staals
ik ben het niet helemaal met je eens ad,maar ik weet dat darren afstanden van 50 km kunnen afleggen
als je op je eigen stal een overdruk van darren verzorgt en je heb het geluk dat je goed geisoleerd ligt maken die paar vreemde darren van buitenaf niks uit .
ik ben het met je eens inteelt zal je op het vasteland van nederland nooit geen last hebben.
Groet Gerard
Ad staals
ik ben het niet helemaal met je eens ad,maar ik weet dat darren afstanden van 50 km kunnen afleggen
als je op je eigen stal een overdruk van darren verzorgt en je heb het geluk dat je goed geisoleerd ligt maken die paar vreemde darren van buitenaf niks uit .
ik ben het met je eens inteelt zal je op het vasteland van nederland nooit geen last hebben.
Groet Gerard
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Nooit geen last
dus altijd
dus altijd

- KJvS
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
De bijenboom op deze plaats zie ik niet zitten. Ik zit hier meer aan één of twee jarige bloemen te denken.Santtu Pikkarainen schreef:Een bijenboom: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/BijenboomKJvS schreef:Vandaag de ruimte om de bijenstal op orde gemaakt. Nu bezig met een plan de campagne. Heb +/- 300 m2 in te richten. O.a. met Phaselia en zonnebloemen. Iemand nog tips voor andere bloemen?
Laatst gewijzigd door KJvS op ma 03 mar 2014, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees-Jan
- KJvS
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Hier kan ik wel mee uit de voeten. Het wordt zo vast een "el dorado" voor de damesmaartenkleijne schreef:Borage, honingklaver, korenbloem...........

Kees-Jan