Arrestmethoden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Arrestmethoden

Bericht door Ewout »

Dirk C schreef in een ander topic (ontmantelen bijenvolken) over het in juni op arrest plaatsen van zijn moeren om raatvernieuwing en een biotechnische varroabestrijding geintegreerd toe te passen (Celler Rotatie, Büchler ... geef het een naam), zonder gedoe met verzamelbroedafleggers.

De arrestraammethode zoals beschreven op imkerpedia en in bijenhouden 2010/5 is vrij arbeidsintensief - de koningin wordt aan de leg gehouden op achtereenvolgens 3 verschillende arrestramen.

Er zijn alternatieven:
  • Moer gaat in een kooitje (Zo doet Dirk het, "Alle koninginnen overleven deze ingreep")
  • Moer blijft op 1 raam - ze kan zich dan wel onder de bijen begeven maar is daar al snel uitgelegd
Wat zijn hiervan (naast verlies van broed/bijen) de nadelen/risicos?

Zijn er nog andere mogelijkheden? Zijn er mensen die hun ervaring met een arrestmethode hier willen delen? Ik lees in de archieven van dit forum dat er meerdere mensen zijn bij wie de moer klem kwam in het moerrooster en het arrest niet overleefde...
HeHo
Contacteer:

Re: Arrestmethoden

Bericht door HeHo »

Ik heb bij mijn allereerste kasten die ik overgenomen heb in 2007 ook twee van die draadroostertjes 5x5 mm erbij gekregen. ( foto rechts )
Ik heb er nog nooit mee gewerkt.
twee draadroosters op latjes van 7 mm, als ik die dan aan beide zijde van de raam zet krijg ik een totale breedte van 7 + 22 + 7 = 36 mm
hoe krijg ik die dan in een volk geplaatst met 38 of 35 mm raamafstand.
Heb wel eens gehoord van een imker die de moer 9 dagen opsloot op een arrestraam, de raam er dan uithaalde en een raam met larfjes op die plaats erin hangt.
dus ook ik benieuwd naar bevindingen van andere.

groetjes Henk
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Arrestmethoden

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat Ewout: Wat zijn hiervan (naast verlies van broed/bijen) de nadelen/risicos?

Zijn er nog andere mogelijkheden? Zijn er mensen die hun ervaring met een arrestmethode hier willen delen? Ik lees in de archieven van dit forum dat er meerdere mensen zijn bij wie de moer klem kwam in het moerrooster en het arrest niet overleefde...

Het komt regelmatig voor dat na een paar weken arrest je een stille moer wissel krijgt.
Dit heb ik indertijd ondervonden. Dat is bij mij de rede dat deze methode niet meer toepas.
!Hans.
Plaats reactie