hoelang kunstzwerm van de stand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

HeHo
Contacteer:

Re: hoelang kunstzwerm van de stand

Bericht door HeHo »

cefas schreef:
Stel dat je de moer in het afvliegende volk laat (bij de vlieger dus), zou dat dan ook niet goed gaan? Ze blijft leggen, bijen blijven bij leggende moer. Afvliegende bijen komen op de oude plaats, maar in een nieuwe kast het raam met eitjes tege en gaan direct doppen trekken. Er zijn dan zo veel vliegbijen (die geen verzorgende taken hebben, dat een honingkamer geplaatst kan worden, zonder rooster. Na een week of vier zit er ook in deze kast een leggende moer.

Dan gaan dus oude bijen moerdoppen aanzetten, kwaliteit van moer zal minder zijn.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Hans van der Post. schreef:Wacht even, Hennie wat versta jij onder een schudzwerm?

Dit is toch bijen en moer in een nieuwe kast op kunstraat afslaan?
Hans, ik hoef het jou niet uit te leggen :D , maar voor de nieuwere imkers dan toch maar even.

Een Schudzwerm is een flinke kluit bijen in een emmer in een kast(je) gooien. Een deel vliegbijen gaat de emmer wel weer uit, zodat je relatief jonge bijen overhoudt. Die bijen kluit sproei ik dan gelijk met 3% water/oxaal oplossing nog in de emmer.
Ik doe er in ieder geval 1 Raam voer in met de rest kunstraat, als ik er een onbevruchte moer invoer, of gelijk tussen de kluit er in gooi.

Maar als ik een Schudzwerm maak voor een bevruchte JK stand of eiland bevrucht, dan gaat er 1 Raam voer in en minimaal 1 uitgebouwd raam.
In mijn filmpje heb ik uitgebouwde ramen gebruikt uit de opslag (ijsazijn), maar eigenlijk is alles nieuw natuurlijk beter, en gezonder.
als je volledig KR gebruikt, moet je een pak of een klont Apifonda geven, omdat zo'n Schudzwerm 2 nachten opgesloten blijft zitten om te harmoniseren.
Gelijk suikerwater voeren is niet aan te bevelen, omdat de waakbijen nog niet georganiseerd zijn, en dit dan tot roverij kan uitlokken. Na een aantal dagen invliegen kan dit wel weer gedaan worden.
Nooit kastje vullen, en dan gelijk of na weinig tijd open zetten op een andere stand. De bijen gaan dan gedesoriënteerd vliegen en zoeken een kast op met een lekkere koningin. Die zit dan vervolgens bomvol, en de rest staat met een paar bijen te pieteren.
Zowieso niet op de zelfde stand plaatsen, omdat er dan toch nog aardig bijen afvliegen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cEZgX-VZrM0[/youtube]
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

Waarom is de kwaliteit van een moer die door oudere bijen verzorgd wordt minder? Het lijkt me dat er genetisch geen verschil is. Blijft over de bouw van de dop en de verzorging. Is die echt slechter als die door oudere bijen gedaan wordt? Of zie ik iets over het hoofd?
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

FerryB schreef:Hennie, ik weet niet of ze meer schudzwermen gaan maken maar er is wel heel veel belangstelling voor Buckfast.
Ik heb binnen de vereniging al aanvragen voor zo'n 20 moeren of liever nog kleine volkjes (6 ramers)
En ook mensen die gaan overstappen naar Buckfast, dus daar ben ik al heel blij mee al kan ik zoveel moeren natuurlijk nu ff niet leveren.
Is dat na de lezing ontstaan, of was die belangstelling er al?
Ik heb weer veel te veel jonge volkjes, dus ik ga net als vorig jaar weer volkjes verkopen. Ik heb ook nog moeren in mijn Kielers in leven, door de zachte winter doen die het nog heel goed. Dus als mensen al vroeg een schudzwerm willen?
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

cefas schreef:Waarom is de kwaliteit van een moer die door oudere bijen verzorgd wordt minder? Het lijkt me dat er genetisch geen verschil is. Blijft over de bouw van de dop en de verzorging. Is die echt slechter als die door oudere bijen gedaan wordt? Of zie ik iets over het hoofd?
het gaat 'm om de productie van koninginnebrij. dat is een taak voor relatief jonge bijen (6 tot 10 dagen). Als oude bijen dit moeten doen is de kwaliteit minder, waardoor de kwaliteit van de moer minder zal zijn. denk er aan dat een moer-larve 6 dagen koninginnebrij moet krijgen om tot koningin uit te groeien. in tegenstelling tot een werksterbij die maar 3 dagen koninginnebrij krijgt.
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door cefas »

Aha! Hartelijk dank!
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Kroese schreef: Hans, ik hoef het jou niet uit te leggen :D , maar voor de nieuwere imkers dan toch maar even. [..................]
Hennie dank voor de uitgebreide uitleg - met film -.
Nee mijn hoef je dit niet uit te leggen. Het ging mij om de nieuwe medelezers.
Afgelopen jaar (2013) zijn er zo'n 1000 basis cursisten opgeleid tot aankomende imker.
In het lesboek "Bijenhouden" Hoe doe je dat? komt dit - schudzwerm - niet ter sprake.
Het is een geweldige manier om nieuwe volken op te zetten met een lage varroa druk.

Ik ga jou uitleg met film gebruiken op de cursus.
!Hans.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Hans van der Post. schreef:
Kroese schreef: Hans, ik hoef het jou niet uit te leggen :D , maar voor de nieuwere imkers dan toch maar even. [..................]
Hennie dank voor de uitgebreide uitleg - met film -.
Ik ga jou uitleg met film gebruiken op de cursus.
Daar is het filmpje ook voor bedoeld, scheelde mij weer heel wat uitleg aan imkers die koninginnen kwamen halen.
In de cursussen wordt nog (te) veel de broedafleggers uitgelegd, en nog te weinig de broedloze schoongemaakte Schudzwermen.
Naar mijn idee is dat niet meer van deze tijd. Broedafleggers zijn altjd zwaarder belast, en het dit geeft altijd extra maatregelen om de Varoa onder de knie te krijgen. Ook kunnen er meer ziekten in bebroede raten zitten, en die worden zo makkelijker overgebracht.
Ik maak nu al weer vele jaren Schudzwermen, en noem deze volken "mijn gouden reserve" omdat ik in die volken nooit geen sterfte uitval heb gehad wat verdwijnziekte betreft dan. Een slechte moer of moerloos daargelaten dan.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Kroese schreef: . Broedafleggers zijn altjd zwaarder belast, en het dit geeft altijd extra maatregelen om de Varoa onder de knie te krijgen. .
Ik maak mijn kunstzwermen al sinds 2004 met vrijwel enkel open broed en doe ook gelijk een behandeling tegen de varroa , met goed succes .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op do 06 mar 2014, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Afgelopen jaar heb ik 2 schudzwermen gemaakt met jonge moertjes van Hennie. 1 volk is helaas moerloos geworden, moertje misschien niet teruggekeerd van de bruidsvlucht, het andere volk heeft de hele zomer op het schuurdak gestaan en leeft nog. Ik heb wel het idee dat het volk een beetje klein is, ze vliegen wel maar duidelijk minder dan mijn andere 2 volken. Ik moet dit jaar ook meer bijen meegeven dan vorig jaar, al doende leert men. Ik kan de volkjes alleen op mijn schuurdak zetten, dat is hemelsbreed ongeveer 2 km van mijn huis, dus ik verlies veel vliegbijen.
Dit volk was vorig jaar enorm zachtaardig, iedere keer vroeg ik me eigenlijk weer af waarom ik mijn hele pak aan had gedaan. Ik ben heel benieuwd hoe dit volk de winter uitkomt. Zondagmiddag ga ik eens even een poosje bij (nog niet in) de kasten kijken wat er aan de buitenkant te zien is.
Dit jaar ga ik ook weer 2 schudzwermen maak om nieuwe volkjes op te zetten.
Plaats reactie