Volksweerkunde voor de imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Franschman
Contacteer:

Volksweerkunde voor de imker

Bericht door Franschman »

Beste Beeleevers,
Dit jaar behoeven we niet de bloemetjes uit de grond te kijken, Door dit zachte voorjaar bloeien bij mij de krokussen en sneeuwklokjes uitbundig en vroeg
Volksweerkunde is een leuk gegeven zeker als bijen daar in figureren. Een paar voorbeelden:
1. "Als de bijen naar huis toe vluchten, Zit er regen in de luchten.
2. Vliegen de bijen uit hun hokken Al is 't mistig en betrokken Wees maar rustig en bedaard. 't Weer zal spoedig opgeklaard. Nog eentje;
3. Als niet de bij haar korf verlaat, Maakt zeker dan op regen staat.
4. Is in de bijenkorf het gaatje :hive: ( vlieggat) klein, dan zal er veel koude zijn...
5. Als de bijen alles dicht propoliseren, zullen we een strenge winter trotseren....

Van Maart wordt in de volksmond gezegd; Maart zendt ons om te plagen. Koude wind en natte vlagen. Jan H. Pelleboer stelt in zijn boekje over Volksweerkunde dat dieren( dus ook bijen!) wel gevoelig zijn voor weersveranderingen maar dat deze veranderingen in de regel al bezig zijn. Te denken valt aan wind,luchtdrukveranderingen en elektrische ontladingen rond onweer. Met bijen zou je dus geen weersverwachting kunnen bepalen... !! Mij komt voor dat een aantal volkswijsheden aangaande het weer meer zijn ingegeven door de rijm dan aan meteorologische gebeurtenissen. :clap:
Wat dacht U van deze: Mooi weer in Mei, Imker en bijen blij ! :D
Graag zou ik eens horen wat Uw ervaringen zijn met bijen en het weer. :clap:

Mijn persoonlijke ervaring is dat bijen gevoelig zijn of worden bij onweersachtige situatie--> ze worden onrustig en stekerig ! :be5:
Ooit stond ik met mijn bijen in de Flevopolder op de koolzaad onder de draden van een hoogspanningsmast. Mijn volken waren bijna niet te hanteren van de stekerigheid...
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor de imker

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Onweer heeft zeer zeker invloed! Afgelopen zomer waren mijn normaal rustige bijen bij een inspektie zeer vervelend, terwijl het weer niet slecht was. Enkele uren later begreep ik wel waarom: noodweer met enorme onweer!
Sinds afgelopen jaar schrijf ik in mijn waarnemingsboekje ook altijd de tijd, temperatuur en het weer in het algemeen op van het moment dat ik bij de bijen bezig was.
Franschman
Contacteer:

Bericht door Franschman »

Bedankt voor de reactie.
Ik hoop rond Mei weer eens op dit onderwerp terug te komen in verband met de zogenaamde IJsheiligen.
Een inzinking in de gemiddelde temperatuur met nachtvorst, typisch voor de eerste helft van mei en voor bloesem en jonge planten funest. :shifty: Ook niet leuk voor onze bijen ! :be9:
Onder de IJsheiligen valt niet St. Gelato :lol: maar de heiligen St.Pancratius,St. Servatius, St. Mamartius,St Bonifatius ( die van Dokkum)
Deze Heiligendagen vallen samen met de periode 11mei tot 14 mei.
Voor nachtvorst zijt gij niet beschermd,
Totdat Servaas zich ontfermt! :dance:
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Santtu Pikkarainen schreef: Sinds afgelopen jaar schrijf ik in mijn waarnemingsboekje ook altijd de tijd, temperatuur en het weer in het algemeen op van het moment dat ik bij de bijen bezig was.
Goeie tip! inderdaad, temperament lijkt zo samen te hangen met weer en dracht. Dan is het prettig werken als je goed weet wanneer de bijen rustig zijn.
Plaats reactie