Nu nectar halen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Nu nectar halen

Bericht door FerryB »

Het viel mij gisteren op dat de kasten in 1 week tijd Veel zwaarder geworden zijn.
En dan bedoel ik echt veel zwaarder. Hier op het forum werd toch steeds gezegd dat er nu nog geen nectar binnenkomt.
Nou Ik ben er van overtuigd dat ze dat de afgelopen week wel gehaald hebben.
Is dat ook jullie ervaring?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Nu nectar halen

Bericht door Hans van der Post. »

Ferry hebben jou oranje bijen in directe omgeving een kast ontdekt waar de bijen van verdwenen zijn?
Wat bloeit er zo massaal dat je kasten voelbaar zwaarder worden?
Ken je drachtgebied! krokussen geven stuifmeel, de nectar zit heel diep - te diep voor onze bijen.

Daag je uit om eens binnen een cirkel van 500 meter te gaan kijken wat er bloeit.
En schrijf het hier op. :be2:
!Hans.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

De Mirabel wordt hier heel druk bevlogen en ik zie er geen stuifmeelverzamelaars op dus ga ik ervan uit dat er nectar gehaald wordt.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Waarom zouden bijen dat nu niet halen.
Maar het gewicht kan ook van het broed zijn, als ze enkele ramen broed bij hebben gekregen is het gewicht ook enkele kg. om hoog.
Tinus Kolsters
JackC
Imker sinds: 2009
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Tot 4 uur vanmiddag werd hier volop op de wilg gevlogen, klonk als een aangename voorjaarssymphonie, nectar of stuifmeel? De boom is te hoog om dat goed te zien.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

water en stuifmeel hebben ook gewicht.

Er vliegen hier ook bijen op de dopheide.
Daar komet amper stuifmeel van en je ziet de bijen echt constant nectar opzuigen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Zojuist toch maar ff 2 kasten vlug bekeken en wat schets mijn verbazing ?De voedsel voorraad is flink geslonken....volop broed in alle stadia en nog geen verse nectar.....opletten dus !!!Bij mij neemt het gewicht van de kasten ook toe door al het broed en stuifmeel....De winter voorraad is in tegenstelling tot vorig jaar veel en veel minder door de vroege start van de koninginnen.Hier duurt het nog zeker een aantal weken voordat er nektar van enige betekenis zal binnnen komen en dan moet het weer ook nog meezitten.Waneer er over 3 weken geen geur van verse nektar uit de kasten komt ,zal de winter voorraad krap worden met al dat broed.
Ik beknibbel niet op suiker voor de winter,dus als je niet al te veel hebt gevoerd zou ik vandaag toch ff controleren hoeveel er nog inzit!
Het zou zonde zijn als ze stoppen met broeden of nog erger verhongeren.
Matts Vos
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Grappig, bij mij juist andersom. Heel veel wintervoorraad over, 2 week geleden niks geen broed! Nu gelukkig wel een broednestje ter grootte van een vuist op 3 ramen. Wel heel veel nectar en redelijk wat stuifmeel :) Ik vind de mijtval wel hoog, 14 stuks in 5 of 6 dagen.. kan ik hier nu tegen behandelen en zo ja welke methode? Vorig jaar na de zomer honing apiguard bakjes gedaan eind december oxaal...

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
Primus
Imker sinds: 1973
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Vanmiddag bij een zonnetje van 18° 5kasten vluchtig nagezien en elke kas 2 nieuwe wasraten gegeven, en 2 overbodige voerramen weggenomen. Bijen zitten op 22 ramen met elke kas eigenlijk niet zo veel broed 3a4 ramen maar wel véél stuifmeel en enorm veel verse honing van de wilgen die hier al volop bloeien. Nooit in al de jaren dat ik bijen hou meegemaakt en dit vanaf 1973 dus zal het wel een speciaal jaar zijn heb ik zo'n vermoeden.
Morgen nog een rijtje nazien als het weer het toelaat en dan kunnen ze wel paar weken verder.
Plaats reactie