Wie kan mij adviseren over de uitbreiding van mijn materiaal?
Ik ben een beginnend imker en heb twee volken door de winter gehaald. Komende maanden zal ik natuurlijk van beide volken weer een veger of vlieger maken. Maar Ik ben door mijn materiaal heen en twijfel wat ik zal kopen. Twee nieuwe spaarkasten wordt mij eigenlijk een beetje duur. Ik zit te denken of ik niet 2 (goedkopere) 6-ramers zal aanschaffen om tegen die tijd de kunstzwermen in te maken. Probleem dat ik dan alleen voorzie is dat ik die kunstzwermen eind van het seizoen wel weer graag wil verenigingen met de hoofdvolken (in 10 raams spaarkasten) want ik wil voorlopig even niet meer dan 2 volken aanhouden. Hoe pak je zoiets aan? Want de krantenmethode werkt dan niet. Toch maar gewoon even doorsparen en 2 10-raams spaarkasten aanschaffen om vegertjes in te maken? En hoe houden anderen de voortdurende uitbreiding van hun bestand aan volken (en kasten) onder controle?
Benieuwd naar jullie advies!
Hans uit Leiden
Uitbreiding van materiaal 6-ramer of spaarkast
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Uitbreiding van materiaal 6-ramer of spaarkast
Ehh... een paar tweedehands kasten op de kop tikken via bijvoorbeeld marktplaats? Er moet toch iets te vinden zijn met een beetje geduld...
Altijd even de kasten schoonbranden van binnen trouwens....
Altijd even de kasten schoonbranden van binnen trouwens....
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Uitbreiding van materiaal 6-ramer of spaarkast
Het nadeel van een 6 ramer is dat hij niet uitwisselbaar is met een grote kast. Als je wit verenigen en de veger zit in een spaarkast, kan je gewoon 2 broedkamers op elkaar zetten met krant. Met een 6 ramer moet je dan overhangen en heb je toch een extra broedkamer nodig. Een broedkamer kan je ook gebruiken in de winter om je ramen in te bewaren. En een spaarkast kan je ook kleiner maken met sluitblokken, dus dat is wel flexibel. Nadeel is inderdaad de kosten. Je kan natuurlijk wel alleen bodem, deksel en 1 BK kopen, 2e BK en honingkamer is dan niet nodig. Voordeel van een 6 ramer is dat hij goedkoper is en minder plaats in neemt, ook in de winteropslag.
Het blijft lastig als beginnend imker dat je zoveel materiaal nodig hebt, maar na een paar jaar ben je redelijk compleet, mits je je aantal volken in de hand houdt. Dat valt niet mee, het worden er altijd meer dan je van plan was.
Toen ik begon, was ik ook vast besloten om het bij 2 te houden, heb nu 4 staan, moet eigenlijk 1 verkopen, maar heb daar toch moeite mee.
Het blijft lastig als beginnend imker dat je zoveel materiaal nodig hebt, maar na een paar jaar ben je redelijk compleet, mits je je aantal volken in de hand houdt. Dat valt niet mee, het worden er altijd meer dan je van plan was.

Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.