Reinigingsvlucht laat?
Moderator: Hans van der Post.
- Rob van Dipten
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
- Contacteer:
Reinigingsvlucht laat?
Door de zachte winter en vroege lente halen de bijen al wekenlang volop bij ons. Er zijn er die helemaal geel terugkeren en met grote klompen pollen bij zich. Ik ging er dus van uit dat het hele volk de darm inmiddels wel leeg zouden hebben. Ben daarom erg verbaasd dat bij ons maar ook op een andere stand 10 km verderop de bijen gister middag massaal de reinigingsvlucht deden. Alles zit onder in de tuin. Is hier een verklaring voor dat het nu pas gebeurd?
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: Reinigingsvlucht laat?
Mijn eigen observatie.
Bijen halen veel stuifmeel.
Daar gaan de jonge bijen dan daarna veel van vreten en ik neem aan larven voeden.
Dan ongeveer een week à anderhlaf later mits mooi weer komen de jonge bijen buiten dit alles weer uitschijten.
Ik kan het inmiddels voorspellen. Of het klopt durf ik niet te zeggen..het lijkt mij zeer waarschijnlijk met wat ik gezien heb. Vandaag had ik voorspeld en ja hoor ...schijten.
Zag er goed uit...niet te dik en niet dun.
Moet maar in m'n handjes knijpen zoveel mooie bijtjes er weer zijn.
Bijen halen veel stuifmeel.
Daar gaan de jonge bijen dan daarna veel van vreten en ik neem aan larven voeden.
Dan ongeveer een week à anderhlaf later mits mooi weer komen de jonge bijen buiten dit alles weer uitschijten.
Ik kan het inmiddels voorspellen. Of het klopt durf ik niet te zeggen..het lijkt mij zeer waarschijnlijk met wat ik gezien heb. Vandaag had ik voorspeld en ja hoor ...schijten.
Zag er goed uit...niet te dik en niet dun.
Moet maar in m'n handjes knijpen zoveel mooie bijtjes er weer zijn.