Spaarkast --> dadant

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Brrt
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Spaarkast --> dadant

Bericht door Brrt »

Het overzetten van een volk van spaarkast formaat naar dadant is al eerder besproken, maar ik zou graag wat tips van ervaren imkers willen.

Ik heb vorig jaar een beginnerscursus gedaan en heb na afloop daarvan het volk mogen meenemen. Dit staat nu op een spaarkast van de vereniging. Ik wil zelf met dadant blatt kasten aan de slag en wil het volk overzetten. Ik ben van plan om de dadand broedkamer boven op de spaarkast broedkamer te zetten en heb een mooi afsluitende mal hiervoor met koninginnenrooster. Ik begin van scratch; een nieuwe kast, nieuwe ramen met kunstraat (en blokramen). Ik heb geen beschikking over uitgebouwde dadant ramen of ramen voer.

Nu las ik dat er voor het overzetten een aantal opties zijn om de overgang naar de bovenste dadant broedkamer te vergemakkelijken:
Optie 1- het overhangen van een spaarkastraam met broed, koningin en bijen in de bovenste dadant broedkamer. Dit door een langere bovenlat te monteren aan het spaarkast raam. Dit raam (eventueel twee) wordt tussen een dadant ramen met kustraat gehangen. Nadeel van deze methode wordt genoemd dat dit raam lastig te verwijderen blijkt en een sterk afwijkende maat heeft (wildbouw).
Optie 2 - het afslaan van bijen en de koningin in de bovenste dadant bak dat alleen bestaat uit kunstraat ramen en eventueel extra voer (apifonda). Nadeel van deze methode is dat de koningin geen uitgebouwd raat heeft om te leggen en daardoor de ontwikkeling van het volk wordt vertraagt.
Optie 3 - als optie 2, maar dan ook het los snijden/ knippen van broed raat uit een spaarkast raam en dit met postelastieken in een dadant raam hangen. Nadeel van deze methode is dat het broed mogelijk afkoelt en het raat los in het raam hangt.

Mijn vraag is nu, welke optie lijkt jullie het meest geschikt, of zien jullie betere alternatieven? En is het een goed plan om dit nu te doen? De weersverwachting voor de komende week is prima. Het volk staat in het midden van het land, omgeven door bloeiende wilgenbomen maar ook fruit.

Bart
willem
Contacteer:

Re: Spaarkast --> dadant

Bericht door willem »

Bart, ik heb een bruikbare uitgebouwde dadant-bl broedraam voor je.
Groeten, Willem :violin:
Plaats reactie