Vanavond eerste bijenkast met volk....tips??
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Vanavond eerste bijenkast met volk....tips??
Schuif alle raampjes 2 posities op zodat het nest in het midden hangt en hang aan beide kanten een raampje met een vel kunstraat en een sluitblok. Als ze de raten uitgebouwd hebben hang je nog eens twee raampjes met kunstraat op de plaatsen van de sluitblokken.
ok, duidelijk. Waarom eigenlijk 2 sluitblokken plaatsen en niet direct 4 raampjes met kunstraat plaatsen?
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Hang maar rustig 4 raampjes kunstraat in. Sluitblokken zijn nergens goed voor. Ik heb er in mijn hele imkerleven nog geen gebruikt. Maak je niet druk over warmte, in het midden hangen, en misschien nog veel meer dingen de bijen regelen zelf alles perfect.gofferje schreef:ok, duidelijk. Waarom eigenlijk 2 sluitblokken plaatsen en niet direct 4 raampjes met kunstraat plaatsen?
ad staals
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Als je in een broedkamer met 10 ramen broed gemakkelijk wilt bladeren, dan zijn ze m.i. toch erg handig... Dan heb je 9 ramen broed en een sluitblok dat per controle wisselt tussen links en rechts: blok eruit, raampje opzij. Ik vind dat persoonlijk prettiger dan een raam met bijen opzij zetten. en dan later alles weer terug. Wij hebben dit met 11 raams strips, zodat je 'gewoon' 10 broedramen hebt. Bij 11 ramers is dat ook prettig omdat de ramen dan wat krap op elkaar zitten en je niet zo'n last hebt van rollende/geplette bijen.A.A. Staals schreef:Sluitblokken zijn nergens goed voor.
ok, ik heb alle ramen 2 opgeschoven en dus de 4 nieuwe kunstraat-ramen aan weerszijden van het broednest gezet. 2 aan beide zijden dus.
Best spannend, maar geen moment bang geweest om gestoken te worden of zo (pak en handschoenen aan: beginner he!)
Paar pufjes rook was genoeg: ze reageerden totaal niet agressief.
Koningin niet gevonden (niet heel goed gezocht), maar wel veel gesloten cellen en ook wat grote doppen bovenaan (moerdoppen?)
Netjes wildbouw weggestoken bovenop de ramen.
Zou ik dus al voorzichtig moeten gaan beginnen met voorkomen/voorbereiden op zwermen, of maak ik me te druk voor nu?
Overigens zie ik nu niet veel vliegactiviteit meer (17.00 uur, 19 graden), zouden ze onder de indruk van de verandering binnenin zijn?
groetjes en bedankt weer,
David.
Best spannend, maar geen moment bang geweest om gestoken te worden of zo (pak en handschoenen aan: beginner he!)
Paar pufjes rook was genoeg: ze reageerden totaal niet agressief.
Koningin niet gevonden (niet heel goed gezocht), maar wel veel gesloten cellen en ook wat grote doppen bovenaan (moerdoppen?)
Netjes wildbouw weggestoken bovenop de ramen.
Zou ik dus al voorzichtig moeten gaan beginnen met voorkomen/voorbereiden op zwermen, of maak ik me te druk voor nu?
Overigens zie ik nu niet veel vliegactiviteit meer (17.00 uur, 19 graden), zouden ze onder de indruk van de verandering binnenin zijn?
groetjes en bedankt weer,
David.