Tot welke hoogte vliegen de bijen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bimkertje
Contacteer:

Tot welke hoogte vliegen de bijen?

Bericht door Bimkertje »

Beste Forumleden,

twee weken terug was ik in Zwitserland bij de Aletschgletsjer.
Op 2600 meter vloog een vitale bij naar een gekleurde trui. Dit was al de tweede bij die ik op deze hoogte zag.
Mijn vraag: Tot welke hoogte vliegen bijen in de Alpen en wat zoeken ze op deze hoogte ver boven de boomgrens in het voorjaar terwijl de bloemen in spe nog diep onder de sneeuw lagen?
Ben benieuwd naar de antwoorden.
Alvast bedankt!
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Tot welke hoogte vliegen de bijen?

Bericht door maartenkleijne »

Ik las pas dat bijen qua kracht en aero-dynamica tot10KM hoog kunnen vliegen, maar er is nooit vastgesteld dat ze dat ooit doen.
Wel heb ik gelezen dat bijen naar verdere dracht kunnen kruisen op 1KM hoogte.

Maar ja, tot een vliegtuig de eerste ganzen tegenkwam op 12KM hoogte in het Himalaya gebied 'wist' iedereen dat ganzen dat nooit zouden zouden kunnen.
En even een kijkje nemen op 2500 meter is voor een bij die 50 KM per uur vliegt een ommetje van minder dan 4 minuten heen en terug, waarschijnlijk minder.
En wellicht het was een oude bij die zich de rijke dracht aldaar van vorig jaar herinnerde.
gr,
m
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Re: Tot welke hoogte vliegen de bijen?

Bericht door Ruinerweg »

Ik denk eerder dar er een imker zijn kasten dat hoog in de bergen had staan. Ik ben eens in Zwitserland in de buurt van het Rhonedal geweest waar de bijen vlak tegen de kale vlakten aan stonden. En een bloemenpracht............!
In de buurt van Immenstad heb ik eens kasten gezien die onder aan een hoogvlakte stonden, tijdens een wandeling ongeveer 800 meter hoger was et net of er een zwerm in het lage struikgewas zat. Bosbessen meen ik!

Groet,

Roel
Plaats reactie