Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
woutDR
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door woutDR »

was die honing al volledig verzegeld?
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Vanavond ff gekeken na de honing in wijchen gaat het super hk met 11ramen zijn ze druk aan het verzegellen en op het fruit is hij ook mooi gevult volken groeien goed
Bijlagen
20140410_183057_resized.jpg
20140410_191906_resized.jpg
20140410_175916_resized.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

woutDR schreef:was die honing al volledig verzegeld?
Moet dat dan?
(vocht tussen 17 en 18%)

ad staals
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Vegers gemaakt. Bij kiep controle bleek een aantal volken gesloten doppen te hebben. Van deze volken meteen de moer opgezocht en een veger gemaakt.
Morgen zijn de andere volken aan de beurt.

ad staals
frank27
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Op 2 april heb ik bij de voorjaarsinspectie geconstateerd dat een volk broedloos was en heb ik een raampje met BRIAS van een sterk volk ingehangen. Wat deed ik vandaag? Even gecontroleerd of er doppen op dat raampje werden opgetrokken. Dat bleek niet het geval. Wel was dat raampje nu geheel belegd met gesloten werksterbroed. Daarom de controle nog even voortgezet, waarbij ik tot mijn verbazing in twee andere ramen BRIAS tegenkwam. Een verrassing, maar ook vreemd, want vorige week was er niets. Kan het zijn dat de koningin tijdelijk van de leg is geweest? Is er misschien nu al sprake geweest van een heel vroege stille moerswisseling of zou deze koningin nu pas uit haar winterrust zijn ontwaakt? Iemand een idee wat hier het meest waarschijnlijk is?
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Op 26 maart 2 zesramers verenigd en op 22 ramen gezet. Had de één kast onderin gezet en de andere bovenin met een krantje ertussen. Beiden hadden een gemerkte koningin. Vandaag bleek bij controle dat er nog steeds 2 moeren in rondlopen. Dus verenigen met een krantje en toch blijven beide volken eigenlijk apart functioneren. Eigenaardig is dit. Vorig jaar had ik een kast waar moeder en dochter bijna het ganse jaar samen gewerkt hebben dit jaar is daarvan alleen de dochter overgebleven.
Moesten nu alle kasten en koninginnen dit zo doen had ik wel een stuk minder werk :dance:
beethere
Imker sinds: 1984
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

frank27 schreef:Op 2 april heb ik bij de voorjaarsinspectie geconstateerd dat een volk broedloos was en heb ik een raampje met BRIAS van een sterk volk ingehangen. Wat deed ik vandaag? Even gecontroleerd of er doppen op dat raampje werden opgetrokken. Dat bleek niet het geval. Wel was dat raampje nu geheel belegd met gesloten werksterbroed. Daarom de controle nog even voortgezet, waarbij ik tot mijn verbazing in twee andere ramen BRIAS tegenkwam. Een verrassing, maar ook vreemd, want vorige week was er niets. Kan het zijn dat de koningin tijdelijk van de leg is geweest? Is er misschien nu al sprake geweest van een heel vroege stille moerswisseling of zou deze koningin nu pas uit haar winterrust zijn ontwaakt? Iemand een idee wat hier het meest waarschijnlijk is?
Alsje op 2 andere raampjes brias tegenkomt, heb je dus in ieder geval eitjes over het hoofd gezien. Het is nu 8 dagen later, en als het eitje pas na het inhangen van je raampje gelegd zou zijn, zou het nu nog niet gesloten zijn.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Vorige week dinsdag 6 ramer overgehangen in 11 ramer.
2 Kunstraat erbij en 2 honingkamerramen voer.

Het was een beetje laat maar dacht vandaag nog even kunstraat bij te hangen.
Allemachtig. :o ..hele bak volgebouwd. Ook nog paar dagen slecht weer...
frank27
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

beethere schreef:
frank27 schreef:Op 2 april heb ik bij de voorjaarsinspectie geconstateerd dat een volk broedloos was en heb ik een raampje met BRIAS van een sterk volk ingehangen. Wat deed ik vandaag? Even gecontroleerd of er doppen op dat raampje werden opgetrokken. Dat bleek niet het geval. Wel was dat raampje nu geheel belegd met gesloten werksterbroed. Daarom de controle nog even voortgezet, waarbij ik tot mijn verbazing in twee andere ramen BRIAS tegenkwam. Een verrassing, maar ook vreemd, want vorige week was er niets. Kan het zijn dat de koningin tijdelijk van de leg is geweest? Is er misschien nu al sprake geweest van een heel vroege stille moerswisseling of zou deze koningin nu pas uit haar winterrust zijn ontwaakt? Iemand een idee wat hier het meest waarschijnlijk is?
Alsje op 2 andere raampjes brias tegenkomt, heb je dus in ieder geval eitjes over het hoofd gezien. Het is nu 8 dagen later, en als het eitje pas na het inhangen van je raampje gelegd zou zijn, zou het nu nog niet gesloten zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik heb bij de eerste inspectie gecontroleerd op gesloten broed en larfjes en die waren in de hele kast afwezig, wat ik nog steeds niet snap. Eitjes zie ik wel eens vaker over het hoofd, moet ik bekennen.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Vanmorgen begonnen met tafel te maken onder me stal om rustig over te larven of andere dingen ik wou het af hebben voor eind april om te kunnen beginnen met koninginnenteelt
Bijlagen
20140412_140804_resized.jpg
20140412_140821_resized.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Gesloten