Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Samuel Murray » di 25 mar 2014, 17:29

AnnetteSimone schreef:Wat ik nu merk is dat het heel moeilijk is om de dode bijen van het gaas af te halen.
Ik wist niet dat het nodig was. De vlieggat bij een boomnest is toch ook niet heel onderin en de bijen halen hun eigen dooien gewoon uit de nest. Ik dacht dat het gewoon hetzelfde zou zijn bij een lattenkast -- de bijen ruimen hun eigen troep op. Als je echt niet van de dooie bijen hou dan kan je gewoon eens in de jaar een bezem over de gaas trekken (van boven af) wanneer je een volledige kast inspectie doen.
Hoe verwijder jij jouw dode bijen van jouw gaas?
Dit jaar wordt mijn eerste jaar met een lattenkast, dus weet ik niet hoe of óf ik de bijen gaan verwijderen.
Wanddikte 36 mm (evt. 48 mm).
De spaarkasten hier in Nederland hebben gewoon 18 mm als wanddikte, en volgens mij moet dat voldoende zijn.

Gebruikersavatar
AnnetteSimone
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 15:17
Locatie: ZO-Noorwegen
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast / TBH

Bericht door AnnetteSimone » di 25 mar 2014, 17:48

Wat ik hier lokaal telkens hoor is dat je in maart de bodem moet schoonmaken en tevens alle dode bijen moet verwijderen, dit om ziekte te voorkomen. Bij mijn TBH zijn de honingtafels best dicht op de bodem/gaas. Bij mn Noorse kast heb ik dat eergisteren gedaan, maar bij de TBH lukte het dus niet. Ik probeerde met borstel, vervolgens met mes. Wel kreeg ik er een deel bijen uit, over de wand naar boven geschraapt.
Nu ben ik van plan om uiterlijk met pasen de TBH om te wisselen met een nieuwe, waar ik dan een klapgaasbodem in maak. De oude TBH neem ik dan mee naar huis, om daar dan vervolgens ook een klapbodem in te maken, zodat schoonmaken volgend jaar een eitje wordt.
Met noordelijke groet,
Annette

Top Bar Hive, bruine bijen
TBH-blog: www.topplistkube.blogspot.com (met googlevertaalknop)

remichi
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 20:10
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door remichi » zo 27 apr 2014, 08:50

Erg mooie kast Samuel! Als ik mijn kast niet van oud hout had gemaakt was ik ook voor de vloerdelen gegaan.

Ik ben ook een KTBH aan het maken. Ik probeer zo veel mogelijk oud afval hout te gebruiken, omdat ik dat bij een TBH vind passen. Heb een aantal pallets op de kop getikt en wat platen. Voor de top bars heb ik inderdaad bij Praxis de perfecte 35mm lat gevonden. (De top bars zijn tot nu toe het duurste aan de kast!)

Ik wilde een bodem van gaas maken, bij voorkeur dat het gaas verwijderbaar is. Nu kan ik geen geschikt gaas vinden hier in Den Haag. Ik heb alleen kunststof horrengaas gevonden van ongeveer 7 gaten per cm. Daar valt denk ik geen varroa of kever doorheen. Waar heb je dat metalen gaas gevonden Samuel? En wat is de afmeting van de mazen?

Verder heb ik op een Amerikaans forum gepost over een screened bottom board bij TBH en ze hebben me in verwarring gebracht. Zij adviseren allemaal om een vaste bodem te monteren, ze vinden een gaas bodem niks toevoegen. En ik neig die kant op omdat dat natuurlijk een stuk makkelijker is.

Bij mijn KTBH in Kenia (http://www.bit.ly/beekeepingkenya) heb ik geen koninginnerooster, waardoor de raat vaak een combinatie van honing en broed was. Nu wil ik dat in Nederland vermijden door toch een koninginnerooster te plaatsen. Maar omdat mijn zijkanten van oud hout niet geheel vlak zijn ben ik bang dat het rooster niet goed afsluit, en met een gaas bodem aan de onderkant al helemaal niet. Gebruik jij een koninginnerooster Samuel? Is een stuk spons aan de onderkant van het koninginnerooster een manier om gaten te dichten?
Ik heb de afmeting van de kast wel zo gemaakt dat er in de toekomst een Spaarkast honingkamer op de TBH geplaatst zou kunnen worden.

Als laatste ben ik er nog niet uit hoe en waar ik een voerbak ga monteren. Wilde eigenlijk een voerbak die ik kan monteren zonder de kast te openen. Mijn voorkeur is een voerbak aan de voorkant bij de opening. Hier had ik een grote augurken pot van 1.7L voor in gedachten, maar weet niet hoe ik hem voor de opening kan monteren. Echter zat ik ook te denken aan de mogelijkheid van een voerbak die ik op de latten zetten, onder de deksel. Wat voor een voerbak constructie gebruik jij Samuel?

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Samuel Murray » di 29 apr 2014, 18:51

remichi schreef:Ik wilde een bodem van gaas maken, bij voorkeur dat het gaas verwijderbaar is. Nu kan ik geen geschikt gaas vinden hier in Den Haag. Ik heb alleen kunststof horrengaas gevonden van ongeveer 7 gaten per cm. Daar valt denk ik geen varroa of kever doorheen. Waar heb je dat metalen gaas gevonden Samuel? En wat is de afmeting van de mazen?
Ik heb gewoon varroagaas bij een imkershop gekocht. Vrij duur, moet ik zeggen. Ik zie dat ze in Duitsland varroagaas heeft van kunststof/plastic en ik denk dat het mijn voorkeur zou zijn, aangezien je vingers het ontgelden als je met de draadgaas werkt. Horrengaas heeft inderdaad te kleine gaatjes.
Gebruik jij een koninginnerooster Samuel? Is een stuk spons aan de onderkant van het koninginnerooster een manier om gaten te dichten?
Ik heb alleen de lattenkast gebouwd maar nog niet gebruikt. Mijn situatie is wat veranderd en ik ga voorlopig niet met een lattenkast imkeren, dus heb ik de lattenkast uitelkaargehaald en de houtpanelen gebruikt voor spaarkasten.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Dar-Bert » wo 30 apr 2014, 08:53

Als je volgplaatjes (Vertaling voor follower board, Phil Chandler) hebt gemaakt kun je er een flink gat inzagen en daar een stuk moerrooster op monteren. Mijn indruk is trouwens dat wanneer de latten zowel honing als broed hebben, vaak de kast te diep is. BIj een kastdiepte van ongeveer 25 -27 cm zal de honing meer naar de (horizontale) randen van het nest worden opgeslagen. Een redelijke honingoogst uit een lattenkast in Nederland is trouwens nog best een uitdaging...

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Lidewij » do 18 jun 2015, 00:06

Voor wie nog rvs varroagaas zoekt: bij de welkoop is dit op de rol te krijgen. Gewoon met een blikschaar op maat knippen. Was bij ons naast de latten ( idd praxis) het duurste aan de lattenkast.
Wij hebben het bouwplan van imkerpedia gebruikt. Nu sinds 3 dagen ons allereerste volkje erin, en de volgende kast krijgt veel meer vlieggaatjes ( 0,8 cm doorsnede) dan op dat plan. Binnengaande bijen 'dippen' hun kopje er namelijk vaak in om dan weer naar een ander gaatje te lopen. Blijkbaar zien ze aan de andere kant een zusje, en trekken zich dan terug. Het kan er ook aan liggen dat ze als kernvolkje uit een normale kast met een vliegspleet komen, dus niet met gaatjes bekend zijn. Dus even wachten of jonge bijen handiger zijn, dan zou het met 2 maanden over moeten zijn. Het eruit komen is wel heel grappig, floep, plotseling plopt er een bijtje uit.
Mijn zus is beroepsimker en zegt dat de bijen zo denken dat ze met heeeel veel zijn, en daardoor sneller zwermneiging hebben.
Misschien op een koude avond nog wat gaatjes bijboren. Heeft iemand dat al eens gedaan, een bewoonde kast met gereedschap bewerken?

Groetjes, Lidewij
Lattenkast, Carnica, Almelo

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Karin » do 18 jun 2015, 11:46

Leuk om te zien, mooi gemaakt.
Ik mag graag zien wat iedereen allemaal zelf maakt, enorm leuk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten