Bijenuitlaten
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Bijenuitlaten
Wat meegespeeld kan hebben: als er broed in de HK zit (je schreef daar kortgeleden over), dat hoeven maar een paar cellen te zijn, zullen de bijen dat niet verlaten, ook niet met bijenuitlaat! Als het meer dan een beetje is, werkt het zelfs helemaal niet...
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
De grap is dat juist het volk met het beetje broed in de hk bijna allemaal braaf naar beneden zijn gegaanEwout schreef:Wat meegespeeld kan hebben: als er broed in de HK zit (je schreef daar kortgeleden over), dat hoeven maar een paar cellen te zijn, zullen de bijen dat niet verlaten, ook niet met bijenuitlaat! Als het meer dan een beetje is, werkt het zelfs helemaal niet...

- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Oh dat is inderdaad wel opmerkelijk. Wij een paar jaar geleden een HK met wat broed en de bijenuitlaten erop... zat gewoon nog tjokvol met bijen. HK's van de kasten ernaast (geen broed in HK) waren helemaal leeg!
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bijen verlaten NOOIT hun broed. Ik heb dit jaar de Gele uitlaten geprobeerd en de werking is niet perfect maar op enkele tientallen bijen na zijn de honingzolders goed leeggelopen. Inderdaad zoals gezegd moet je de uitlaten 24 h vooraf plaatsen en ook niet te lang daarvooor want dan vinden ze blijkbaar de uitgang om binnen te raken weer terug.
Dus... de gele plastic ringkanaal werken matig. De oude Porter uitlaten waren de beste, waarom die niet meer gemaakt worden is voor mij een raadsel.
imkersgroeten,
CP
Dus... de gele plastic ringkanaal werken matig. De oude Porter uitlaten waren de beste, waarom die niet meer gemaakt worden is voor mij een raadsel.
imkersgroeten,
CP
- Matts Vos
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Waarom zo moeilijk doen met een bijen uitlaat wanneer je ze simpel even kan afstoten in de kastdeksel en wanneer je de honingkamer leeg hebt bijen terugstorten in de kast?
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
heb jij al wel is meer dan 100 ramen afgeslagen, ik veronderstel dat je vlug bijenuitlaten zou plaatsen hoor.Matts Vos schreef:Waarom zo moeilijk doen met een bijen uitlaat wanneer je ze simpel even kan afstoten in de kastdeksel en wanneer je de honingkamer leeg hebt bijen terugstorten in de kast?

-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Tot nu toe heb ik altijd afgestoten, maar dat geeft best veel onrust: boze bijen, bijen die weer direct op de raten willen gaan zitten. Ik hoopte nu gewoon de honingkamers af te kunnen nemen zonder de bijen te storen. Toen ik gisteravond nog 100 bijen (of meer) in die HK zag heb ik de kast dicht gedaan met het idee ze misschien vanavond of morgen er wel uit zijn. Ik denk dat ik morgenmiddag ga kijken (als het droog is), dan stoot ik alles af wat er nog in zit in een grote emmer en stort ik die wel terug in de kast.Matts Vos schreef:Waarom zo moeilijk doen met een bijen uitlaat wanneer je ze simpel even kan afstoten in de kastdeksel en wanneer je de honingkamer leeg hebt bijen terugstorten in de kast?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Dat niet alleen, wat denk je als het een drachtloze periode is, gelijk je hele bijenstand in rep en roer met het ramen afslaan. Nee ik leg al jaren uitlaten en zitten er nog een paar bijen in, neem ik "op de koop toe".Primus schreef:heb jij al wel is meer dan 100 ramen afgeslagen, ik veronderstel dat je vlug bijenuitlaten zou plaatsen hoor.Matts Vos schreef:Waarom zo moeilijk doen met een bijen uitlaat wanneer je ze simpel even kan afstoten in de kastdeksel en wanneer je de honingkamer leeg hebt bijen terugstorten in de kast?
!Hans.
- Matts Vos
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ah, tsjah ik heb maar 2 kasten dus daar ga je even snel doorheen 

Gisterenmiddag twee uitlaten geplaatst, van die standaard ronde schijfjes van metaal. Vanmiddag beide hk helemaal leeg, op twee of drie bijen na. Geen bij in de kasten die er erg in had dat hun zolder werd leeggehaald...