Bijenuitlaten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door Ewout »

Op de site van Dave Cushman die ik hierboven linkte wordt het meest enthousiast gesproken over de ronde stervormige uitlaten (Eight way escape), vreemd genoeg lees ik dat enthousiasme alleen op de pagina's van andere uitlaten, op deze pagina zelf dan weer niet. Deze is onder ander te krijgen bij Holtermann. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit type?
1282_1.jpg
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Begin vorige week wilde ik de honingkamers afnemen, maar zaten er ondanks de uitlaten nogal veel bijen in de kamers. Ik heb dus gewacht en hoopte afgelopen vrijdag de honingkamers af te nemen. Met 1 volk is dat gelukt, maar toen ging het plenzen dus de andere heb ik maar laten staan. Ik heb nu 1 kast met 1 honingkamer waarop de dekplank met uitlaat ligt. De andere kast heeft 1 honingkamer onder de utilaat en 1 er boven.
Gezien het weer van de komende dagen kan ik op z'n vroegst donderdag aan afnemen van honingkamers gaan denken. Ik dacht eraan om woensdag- of donderdagavond de uitlaat onder de honingkamers te leggen en vrijdag de honing te oogsten.

Ik was me nu het volgende af aan het vragen: Is er de kans dat ze de uitlaten dichtstoppen met propolis zodat de uitlaten niets meer kunnen doen?
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ewout,

Ik heb ervaring met deze uitlaten. Ik heb drie verschillende uitlaten. De kleine ronde (met 2 uitgangen) de grote dropvormige uitlaten (in frankrijk noemen ze die losange), deze hebben ook twee uitgangen en de grote ronde met 8 uitgangen. In volgorde van werking. De beste zijn die grote, dan de losange (het werkingsprincipe hiervan is gelijk aan de grote ronde, alleen maar 2 uitgangen en dan de kleine ronde. Van de kleine ronde gebruikte ik 2 uitlaten in de plank, daarmee heb je dan ook 4 uitgangen. Het bezwaar van de kleine ronde is vooral dat ze wel eens "verstopt" raken met darren als je geen moerrooster gebruikt. Het verschil tussen de grote ronde en de losange is heel klein. De grote ronde is niet te gebruiken bij zesramers- te breed-, daar past de losange wel.
Wel opletten dat je de goed kant boven hebt. Bij de kleine ronde ligt de uitlaat richting HK, bij de losange en de grote ronde zit de uitlaat juist richting BK. Ik heb het al eens per ongeluk verkeerd gedaan.

Jos
Plaats reactie