beste colega´s graag jullie opinie,
situatie;
het laatse volk op de stand groeit al 3 maanden niet het blijft hangen op 6 ramen dadant, ze hebben vorig jaar in september de moer gewisseld en ik heb de indruk dat de bevruchting niet voldoende was, ( ik vind veel eitjes ten opzicht van het aantal larven). Vorige vrijdag nagezien, en wat wisseldoppen gevonden, gebroken en 1 rijp moertje laten inlopen, hopenlijk neemt de nieuwe madam het snel over van de oude moer.
het volk daarnaast is op het moment in gebruik als teeltvolk, volgende week lopen de doppen uit en hef ik het volk op om de teeltkastje van bijen te voorzien.
De resten van dit volk wil ik bij het hierboven beschreven volk voegen (zijn ze samen op lindesterkte).
Mijn plan was het wisselende volk onder, moerrooster, hierop/onder de krant en daar bovenop de resten van het teeltvolk.
heeft een van jullie al eens een krantje laten lezen met een moerrooster er direct op of onder? en zo ja had je de krant direct op of direct onder het rooster?
hoe ging dat?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
moerrooster en krantje
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
Re: moerrooster en krantje
Het lijkt me dat het niet zoveel uitmaakt of het krantje nu op of onder het moerrooster ligt. Wat me belangrijker lijkt is of de moer boven of onder komt. Bestaat het vooral uit jonge bijen, dat teeltvolkje? Of oude? Wanneer het vooral oude bijen zijn zou ik die liever onderop hebben en het moertje boven, met rooster. Ik zou bang zijn dat het moertje afgestoken wordt door het andere volk.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
in het teeltvolk zitten zowel jonge als de oude bjen (was gewoon productievolk),
in het ontvangende volk loopt de oude (niet zo beste) moer rond,
en een onbevruchte dochter (moerwisseling), dus er is een krachtig feromoon singaal van 2 moertjes.
onder kan niet omdat op dat moment de jonge moer bronstig zal zijn, en waarsijnlijk ingevolgen op de kleur van de onderbak (bruin)
terwijl het buurvolk (teeltvolk) wat erop komt in een groene bak zit.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
in het ontvangende volk loopt de oude (niet zo beste) moer rond,
en een onbevruchte dochter (moerwisseling), dus er is een krachtig feromoon singaal van 2 moertjes.
onder kan niet omdat op dat moment de jonge moer bronstig zal zijn, en waarsijnlijk ingevolgen op de kleur van de onderbak (bruin)
terwijl het buurvolk (teeltvolk) wat erop komt in een groene bak zit.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
Ha Semar,
Je hebt veel meer ervaring dan ik, je had al bijen toen ik nog niet geboren was
, dus wie ben ik om met advies te komen. Maar je zou natuurlijk ook kunnen verenigen nadat het moertje bevrucht is. Ik vermoed echter dat je daar niet op wilt wachten om een reden die er vast toe doet.
Succes, ik hoop dat je moertje bevrucht raakt. Bij mij is het helaas niet gelukt, toch weer een paar weken vertraging
Marnix
Je hebt veel meer ervaring dan ik, je had al bijen toen ik nog niet geboren was

Succes, ik hoop dat je moertje bevrucht raakt. Bij mij is het helaas niet gelukt, toch weer een paar weken vertraging

Marnix
- semar
- Contacteer:
de reden is datbeide volken niet zo goed zullen presteren op hun eentje,
het ene is te zwak gebleven, de andere is ernstig 'gemolken'voor het maken van afleggertjes voor de moertjes die maandag uitlopen.
de dracht loopy hier door van acaia tot de linde, sterke volken helen meer.
beide samen zouden ze weer een sterk volk vormen.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
het ene is te zwak gebleven, de andere is ernstig 'gemolken'voor het maken van afleggertjes voor de moertjes die maandag uitlopen.
de dracht loopy hier door van acaia tot de linde, sterke volken helen meer.
beide samen zouden ze weer een sterk volk vormen.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi Semar,
Als je het pleegvolk gebruikt om de kastjes te vullen, houdt je vooral oude bijen over. Het is inderdaad niet ondenkbaar dat die een wat vervelende huding ten opzichte van de moer in het andere volk zullen hebben. Aan de andere kant zijn ze al lang in "verwachting" van een koningin en nadat jij de jonge moeren er uit hebt gehaald ook hopeloos moerloos. Ik denk dat het goed zal gaan. Ik heb onlangs nog verenigd met krant en rooster. En de krant was helemaal weggevreten. Dat lukt dus prima. Ik zou ook de jonge moer bovenop zetten en daarop de honingkamer. De vliegbijen blijven meestal toch vooral onderin. Het is dus wat rustiger voor de koningin.
Groeten,
Tieme
Als je het pleegvolk gebruikt om de kastjes te vullen, houdt je vooral oude bijen over. Het is inderdaad niet ondenkbaar dat die een wat vervelende huding ten opzichte van de moer in het andere volk zullen hebben. Aan de andere kant zijn ze al lang in "verwachting" van een koningin en nadat jij de jonge moeren er uit hebt gehaald ook hopeloos moerloos. Ik denk dat het goed zal gaan. Ik heb onlangs nog verenigd met krant en rooster. En de krant was helemaal weggevreten. Dat lukt dus prima. Ik zou ook de jonge moer bovenop zetten en daarop de honingkamer. De vliegbijen blijven meestal toch vooral onderin. Het is dus wat rustiger voor de koningin.
Groeten,
Tieme
- semar
- Contacteer:
ik kan het volk met moertjes niet onderop zetten,
de jonge moer moet deze week met bruidsvlucht.
Ik laat weten hoe het is afgelopen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
de jonge moer moet deze week met bruidsvlucht.
Ik laat weten hoe het is afgelopen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)