Hoi allemaal
Ik begrijp dat je twee volken kunnen verenigen door de ene bak boven op de ander bak te zetten met krant ertussen, en dat de bedoeling is dat de bijen doorknagen en aan elkaar's geur wennen. Bij mij is krant lezen in de verleden echter niet altijd goed gegaan.
Nu wil ik twee volken van verschillende bijenrassen verenigen (de een volk is klein en moergoed, de ander is groter maar moerloos). Ik heb een losse platte kastdeel met varroagaas erin die ik tussen de twee bakken kan zetten. De plan is om de varroagaas boven op de moerlose volk te zet en dan de moergoed volk boven op de varroagaas te zet. Dan kunnen de bijen aan elkaars geur wennen door de gaas heen. Wat denk jullie over dit methode van verenigen? Ik ben een weekend imker, dus zal de bijen 6-7 dagen lang zo zijn.
Ik denk dat het mischien ook slim zou zijn om een raampje eitjes uit een ander kast in de moerlose bak te hangen, om een week later te kijken of de bijen redcellen hebben gemaakt (zo ja, dan hebben ze de moer uit de bovenste bak niet geaccepteerd -- klopt mijn logica?).
Bedankt
Samuel
Verenigen door gaas, niet door krant
Moderator: Hans van der Post.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
- sailor1957
- Imker sinds: 1981
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Verenigen door gaas, niet door krant
Hoi Samuel,Samuel Murray schreef:Hoi allemaal
Ik begrijp dat je twee volken kunnen verenigen door de ene bak boven op de ander bak te zetten met krant ertussen, en dat de bedoeling is dat de bijen doorknagen en aan elkaar's geur wennen. Bij mij is krant lezen in de verleden echter niet altijd goed gegaan.
Nu wil ik twee volken van verschillende bijenrassen verenigen (de een volk is klein en moergoed, de ander is groter maar moerloos). Ik heb een losse platte kastdeel met varroagaas erin die ik tussen de twee bakken kan zetten. De plan is om de varroagaas boven op de moerlose volk te zet en dan de moergoed volk boven op de varroagaas te zet. Dan kunnen de bijen aan elkaars geur wennen door de gaas heen. Wat denk jullie over dit methode van verenigen? Ik ben een weekend imker, dus zal de bijen 6-7 dagen lang zo zijn.
Ik denk dat het mischien ook slim zou zijn om een raampje eitjes uit een ander kast in de moerlose bak te hangen, om een week later te kijken of de bijen redcellen hebben gemaakt (zo ja, dan hebben ze de moer uit de bovenste bak niet geaccepteerd -- klopt mijn logica?).
Bedankt
Samuel
Als ik kijk naar de methode zoals is vermeld door H.J. van Gool, zou de geur van drukinkt het samenvoegen van twee volken vergemakkelijken.
In zijn zienswijze wordt er niet gesproken over het samenvoegen van twee verschillende rassen.
Ik zou een combi doen van jou idee.
Een krant op de onderbak, het rooster daar bovenop en dan de andere bak met het andere ras.
Je kan dan voordat je het rooster weg haalt, eerst kijken hoe de bijen op elkaar reageren, nadat de krant is gelezen.
Als het rustig is, de gok nemen op verenigen, zo niet, dan gesplitst houden.
Groet,
Jos
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Re: Verenigen door gaas, niet door krant
Aah, oke. Mischien moet ik het dan combineren met een poedersuikerbehandeling.sailor1957 schreef:Als ik kijk naar de methode zoals is vermeld door H.J. van Gool, zou de geur van drukinkt het samenvoegen van twee volken vergemakkelijken.