Een beginnersvraag.
Ik heb sinds 1 mei dit jaar mijn eerste bijenvolk.
Ik kreeg het volk op een 6-ramer. Na een dag of 3 zette ik het volk over op mijn eigen 11-ramer waarbij ik aanvulde met waswafels. Intussen is mijn 11-ramer goed vol gelopen met op elk raam volop bijen. Er is wel nog wat lege raat beschikbaar voor de leg. 7 van de 11 ramen vol belegd met BRIAS. Nu is de vraag wat te doen:
-Hoogsel erop/eronder en dus een tweede BK voorzien en verder laten uitbreiden?
-1 hoogsel eronder (BK) én 1 hoogsel met koninginnenrooster erop (HK)?
-Enkel HK met koninginnenrooster erop en dus niet meer uitbreiden en bij te veel aan bijen een aflegger maken.
De eerste lijkt me het veiligste, de tweede en de derde leveren honing op (kan dat uberhaupt wel voor een volk dat begin mei nog op 6 ramen zat?) wat als beginnend imker toch altijd leuk is om je eerste eigen honing te kunnen slingeren.
Bedankt!
Eerste volk zit krap, de volgende stap?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Eerste volk zit krap, de volgende stap?
Een belangrijke vraag is of de moer een jonge of een oude moer is. Een volk van een moer van de vorige zomer (of ouder) zal bij krapte in zwermstemming komen. Een jonge moer zal dit jaar niet meer gaan zwermen. Persoonlijk denk ik dat twee bakken geven wellicht te veel is en ik zou zelf een BK bovenop plaatsen (na de langste dag plaats ik extra bakken onderop). Eventuele raampjes met honing kan je er dan individueel uithalen en slingeren. Verder zou ik het broednest in twee delen splitsen en in beide bakken een deel aaneengesloten hangen met aan de buitenkant de raampjes met kunstraat. Je zult echter genoeg andere meningen en methoden vinden...
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
De moer is er eentje van vorig jaar...
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 40
- Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
- Contacteer:
Dag Jelle
Het feit dat je van Opglabbeek bent en in mei je eerste aflegger gekregen hebt, doet me vermoeden dat je vorig jaar een beginnerscursus gevolgd hebt bij de LIB en dat je dus nu in het bezit bent van een segeberger (DN). Al kan ik mis zijn natuurlijk. Je hebt verschillende opties. Ofwel geef je het volk een extra broedbak met waswafels (DN) zodat het haar broednest kan uitbreiden, je kan evengoed de bak waswafels gewoon onder de huidige broedbak plaatsen (dat krijgt bij mij de voorkeur). Ofwel plaats je bovenop de huidige broedbak een moerrooster en een halfhoogsel (DN 1/2) als honingzolder. Ik ken de drachtsituatie rondom uw bijenkast niet, maar een halfhoogsel kan volgens mij nog makkelijk uitgebouwd, gevuld en verzegeld worden
Na de honingdracht kan je alsnog kiezen om je volk een 2de broedbak bij te geven, om deze te laten uitbouwen kan je het volk makkelijk stimuleren met suikerwater. Welke keuze je maakt, moet je uiteraard zelf beslissen. Maak u alleszins geen zorgen over het desnoods op 1 broedbak moeten inwinteren van je volk, hier worden immers elk jaar zowel de afleggers als de productiekasten ingewinterd op 1 broedbak segeberger nadat ik gemerkt had dat het geen verschil maakt. Ik heb er tot nog toe geen problemen aan ondervonden en inwinteren op 1 broedbak spaart bovendien materiaal uit.
Als je dat halfhoogsel dit jaar nog laat uitbouwen, dan heb je volgend jaar al een streepje voor. Bij een vroege dracht (bv. wilg) of een mindere dracht (bv. door regen) komt zo'n halfhoogsel immers altijd goed van pas: een honingkamer ter grootte van een broedkamer zullen de bijtjes dan moeilijk gevuld en verzegeld krijgen, terwijl een halfhoogsel dan makkelijker slingerklaar gemaakt wordt.
Groeten,
Dylan
Het feit dat je van Opglabbeek bent en in mei je eerste aflegger gekregen hebt, doet me vermoeden dat je vorig jaar een beginnerscursus gevolgd hebt bij de LIB en dat je dus nu in het bezit bent van een segeberger (DN). Al kan ik mis zijn natuurlijk. Je hebt verschillende opties. Ofwel geef je het volk een extra broedbak met waswafels (DN) zodat het haar broednest kan uitbreiden, je kan evengoed de bak waswafels gewoon onder de huidige broedbak plaatsen (dat krijgt bij mij de voorkeur). Ofwel plaats je bovenop de huidige broedbak een moerrooster en een halfhoogsel (DN 1/2) als honingzolder. Ik ken de drachtsituatie rondom uw bijenkast niet, maar een halfhoogsel kan volgens mij nog makkelijk uitgebouwd, gevuld en verzegeld worden

Als je dat halfhoogsel dit jaar nog laat uitbouwen, dan heb je volgend jaar al een streepje voor. Bij een vroege dracht (bv. wilg) of een mindere dracht (bv. door regen) komt zo'n halfhoogsel immers altijd goed van pas: een honingkamer ter grootte van een broedkamer zullen de bijtjes dan moeilijk gevuld en verzegeld krijgen, terwijl een halfhoogsel dan makkelijker slingerklaar gemaakt wordt.
Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB