dood broed in de kast, vnl. darren

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

dood broed in de kast, vnl. darren

Bericht door Dar-Bert »

Beste allen,
Vandaag een vreemde en verontrustende waarneming gedaan: in de honingkamer van een van mijn kasten bleek een groot deel van het broed dood, en dit betrof voornamelijk darrenbroed. In de broedkamer leek dit probleem minder te bestaan, hier trof ik redelijk aaneengesloten uitlopend broed en op het eerste gezicht gezonde larven.

Maar wat betreft het dode broed: zowel gesloten als open broed was dood. Larven waren vaak tegen de celwand aangeplakt en hadden zwarte korsten. Omdat ik me afvroeg of het welicht Amerikaans vuilbroed betrof heb ik met een lucifer draden geprobeerd te trekken. Dat gebeurde niet: geen draden dus geen AVB. Maar wat is het wel? EVB? OF is het broed onderkoeld geraakt?

Bijgevoegd enkele foto's:
Dood (darren-) broed
Dood (darren-) broed
Dood darrenbroed in honingraam
Dood darrenbroed in honingraam
Dood (darren-) broed
Dood (darren-) broed
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: dood broed in de kast, vnl. darren

Bericht door remolen »

Is dit na de koude en natte periode geconstateerd? Het eerste wat bijen doen is stoppen de Darren te verzorgen als er een tijd niks binnenkomt. Maar vaak trekken ze dan de poppen er wel zelf uit. En laten ze het niet zitten volgens mij.
Dar-Bert
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Remolen,
inderdaad, dit was gisteren. Misschien waren de bijtjes nog bezig met puin ruimen, ik zal over een week weer een s een kijkje nemen hoe het er uitziet. Als het dan schoon is dan neem ik aan dat het darrenbroed "geofferd" is. Wel opmerkelijk dat het volkje zo snel door de reserves heen was. Ook dat is wellicht een punt van zorg.
Dar-Bert
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Vandaag hetzelfde volk weer goed bekeken. Broedpatroon is hagelschotachtig. Ook veel dood werksterbroed. Geen AVB. Omdat ik toch ook varroa als boosdoener vermoedde heb ik op de volgende manier mijten geteld, schudden in een bakje met poedersuiker, zoiets: http://goo.gl/7Bko4Z
Tientallen mijten uit een halve jampot met bijen.

Duidelijk een varroa-probleem. Alle bijen heb we in een emmer geschud en een scheut beevital hiveclean er overheen gespoten. Vervolgens de bijen op nieuwe uit te bouwen raampjes gezet in een tienramer, zonder honingkamer. Alleen twee raampjes stuifmeel zonder broed en een een raampje BRIAS uit een ander volk ingehangen. Om twee redenen: moerloosheidsproef en varroaval. Als het volk moerloos blijkt verenigen we volgende week met een drieramer. Nu aan het voeren geslagen. Volgend weekend weer een portie hiveclean.

Rigoreus maar noodzakelijk. Het blijkt maar al te makkelijk om varroa te onderschatten. Vooral nu het seizoen dit jaar zo vroeg begonnen is...
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Lees het pas nu.
Het lijkt naar je beschrijving en foto dat het zakbroed is.
Zoals bij andere levende wezens (o.a. de mens) zijn bepaalde gevoeligheden voor bepaalde ziektes erfelijk.
Je kunt wel varroa bestrijden maar je komt niet van de zakbroed af.
Het lukt je alleen om een ander moer in te voeren die niet verwant is aan de moer van het bewuste volk.
Even bij een buur imker een andere moer gaan vragen. :)

Dit is geen verhaal uit een boek maar uit eigen ervaringen uit de praktijk.
!Hans.
Plaats reactie