Doppen blijven breken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Doppen blijven breken

Bericht door frank27 »

Een van mijn volken wil zwermen. Het is een goed groot volk, heeft voldoende ruimte en genoeg stuifmeel en honing. Ik heb de koningin (van 2013) nog nooit gezien en ze is dus niet gemerkt. Ik heb inmiddels genoeg volken en wil dit volk dus niet splitsen, zeker niet nu de linde zo mooi bloeit.

Ik heb nu al voor de derde week op rij een tiental moerdoppen weggebroken. Tot nu toe is dat steeds net op tijd geweest, want ook vandaag had ik weer BRIAS. ( en 10 nieuwe doppen). Zal het volk het op een gegeven moment op gaan geven, of ben ik op den duur kansloos?

Iemand een goed advies voor deze situatie?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Doppen blijven breken

Bericht door A.A. Staals »

frank27 schreef:Een van mijn volken wil zwermen. Het is een goed groot volk, heeft voldoende ruimte en genoeg stuifmeel en honing. Ik heb de koningin (van 2013) nog nooit gezien en ze is dus niet gemerkt. Ik heb inmiddels genoeg volken en wil dit volk dus niet splitsen, zeker niet nu de linde zo mooi bloeit.

Ik heb nu al voor de derde week op rij een tiental moerdoppen weggebroken. Tot nu toe is dat steeds net op tijd geweest, want ook vandaag had ik weer BRIAS. ( en 10 nieuwe doppen). Zal het volk het op een gegeven moment op gaan geven, of ben ik op den duur kansloos?

Iemand een goed advies voor deze situatie?
Een vlieger maken. Veel kans dat volk op gegeven moment zwermt op een niet gesloten dop.
Ad Staals
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Een eventueel twee ramen met volledig gesloten broed en opzittende bijen vervangen door kunstraat en darrenraat uitsnijden wil nog wel eens helpen. De bijen hebben dan weer werk met bouwen en verzorgen terwijl het halen door blijft gaan. Als je dat een of na twee weken nog een keer gedaan hebt is meestal de zwermlust minder. De broedafleggers kun je of weggeven als je niet meer volken wil of later verenigen met een zwakker volk.
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Ad, ik kan in dit grote volk de moer niet vinden. Hoe maak ik dan een vlieger?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

frank27 schreef:Ad, ik kan in dit grote volk de moer niet vinden. Hoe maak ik dan een vlieger?
Frank dan heb je bij alles een probleem, ook bij broed met bijen wegnemen moet je eerst de moer zoeken. Wat je kunt doen is koninginnenrooster tussen de bakken leggen om te bepalen in welke bak ze zit. Dan kun je uit de bak waar ze niet inzit broed met bijen wegnemen (wel zorgen dat daar larfjes inzitten waarop ze doppen kunnen trekken.
Misschien kun je iemand die ze wel kan vinden) om hulp vragen?
ad staals
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

frank27 schreef:Ad, ik kan in dit grote volk de moer niet vinden. Hoe maak ik dan een vlieger?
Je kunt moerroosters gebruiken om de moer te beperkt tot één van de bakken. Op een gegeve moment moet je aan het afwesigheid van eitjes in één van de bakken kan zien dat de moer in de ander bak zit. Dat was trouens mijn plan met mijn eigen volk waarvan ik toen wel een vlieger maakte omdat ik de moer *toevallig* te pakken kreeg op de dag toen ik de moerrooster plaatste.

[Added:] Oh, ik zie Ad zei het al.

==

Een idee (van een nieuw imker): Als je geen bezwaar heb om de moer af te slaan, haal dan de bovenste kast af, haal drie á vier ramen uit de onderste kast (en slaan de bijen af) en zet ze opzij, en slaan al de bijen van de bovenste bak af naar de onderste kast. Doen de moerrooster op en dan weer de bovenste bak (die nu zonder bijen zijn) (en mischien de drie á vier ramen in een tweede bovenste bak). Een uur of twee later heb je weer huisbijen in de bovenbak, maar niet de moer. Aangezien je minder raat in de onderste bak heeft, zullen (gok ik) een meerderheid van de bijen naar de bovenste bak zijn vertrokken. De bovenste bak (al de bijen boven de moerrooster plus wat ramen) wordt dan de weg-volk van de vlieger. De onderste bak (waarin de moer zit, plus een minderheid van de huisbijen) word dan de blijf-volk van de vlieger. Denk je dat het zo zou kunnen?
Plaats reactie