Na eind vorig jaar te zijn begonnen met gekregen kasten van imkers uit de buurt, zijn we nu over op segeberger kasten.
3 Volken staan nu op 11 ramers, en vorige week 6 ramers gekocht.
De gaasbodem en varroalade geeft een stuk informatie die op bepaalde tijden handig zijn om te weten.
Nu mijn vraag:
Waarom is de 6 ramer voor de helft voorzien van dit gaas en niet de hele bodem zoals bij zijn grote broer de 11 ramer ?
Ik ben handig genoeg om het eventueel aan te passen, incl. een lade er onder, maar is dat verstandig ?
Groet,
Martijn
gaasbodem van segeberger 6 ramer
-
- Imker sinds: 2013 / 2014
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
gaasbodem van segeberger 6 ramer
Laatst gewijzigd door mschreurs op wo 18 jun 2014, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: gaasbodem van segeberger 6 ramer
Ik heb de gaasbodems van zesramers ook nooit begrepen.
Volledig gaas zou veel beter zijn.
Moest er laatst 1 verhuizen naar een andere plaats.....heb toen maar horregaas gebruikt aan de bovenkant,om warm lopen te voorkomen.
Volledig gaas zou veel beter zijn.
Moest er laatst 1 verhuizen naar een andere plaats.....heb toen maar horregaas gebruikt aan de bovenkant,om warm lopen te voorkomen.
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: gaasbodem van segeberger 6 ramer
Segeberger bodemgaas is bij bijv. het Honingmagazijn Epe voor relatief weinig te koop.
Zelf heb ik pas nog de bodem van een Segeberger bodem aangepast http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=28638
Dat ging best vrij gemakkelijk en ik vind het een leuk idee om ook gaas bij mijn 6-ramer Segeberger over de hele bodem te maken
Inderdaad ook altijd wat vreemd gevonden, dat smalle stukkie gaas..
De zijwanden van een 6-ramer Segeberger zijn echter wel vrij dun dus is het wellicht bedoeld om de warmte beter in het kastje te houden?
Zelf heb ik pas nog de bodem van een Segeberger bodem aangepast http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=28638
Dat ging best vrij gemakkelijk en ik vind het een leuk idee om ook gaas bij mijn 6-ramer Segeberger over de hele bodem te maken

Inderdaad ook altijd wat vreemd gevonden, dat smalle stukkie gaas..
De zijwanden van een 6-ramer Segeberger zijn echter wel vrij dun dus is het wellicht bedoeld om de warmte beter in het kastje te houden?