Zwermcellen bij jonge moer.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Zwermcellen bij jonge moer.

Bericht door frank27 »

Een maand geleden heb ik een sterk volk gesplitst. In het deel waarin de moer niet zat, werden redcellen opgetrokken. Daarvan heb ik er 2 laten staan. Vanavond gecontroleerd of er gesloten broed is. Dat is inderdaad het geval: mooi aaneengesloten werksterbroed op 4 ramen. Een prima resultaat, maar ... Ook een tiental doppen waarvan een flink aantal al gesloten. Aan het grote aantal bijen in deze kast te zien, denk ik niet dat er al gezwermd is. Wat kan hier aan de hand zijn? Theoretisch zou ik denken aan een stille moerswisseling, maar kan dat gebeuren met zoveel doppen (10) en bij een piepjonge koningin die prima aan de leg is?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Zwermcellen bij jonge moer.

Bericht door Hans van der Post. »

Frank zou de nieuwe moer zeer wantrouwen :!:
Zelf heb ik dit paar jaar geleden meegemaakt van een zwerm van onbekende herkomst, werden nadat het eerste broed was gesloten, doppen midden op de raat aangezet. Heb dit aan gekeken totdat de doppen werden gesloten en de leggende moer in de kast bleef. De moer weggedaan doppen gebroken en volk verenigd.
!Hans.
frank27
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Hans, dank voor het advies. De doppen zaten bij mij ook allemaal midden op de ramen. Veel mooie grote doppen. Wat denk jij dat er gebeurt als die doppen uitkomen ? De moer is er immers nog.

Ik heb overigens alle doppen weggehaald, maar de koningin nog niet kunnen vinden en merken.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Als er gesloten doppen zijn terwijl de moer aanwezig is (eitjes) en het is weer om te kunnen zwermen,
is er maar een ding de moer is niet goed in de ogen van de bijen. Wordt dus een "stille wissel".
De "oude" leggende moer wordt gedoogd tot dat de jonge moer aan de leg is en het eerste broed van haar! gesloten wordt.

Je hebt de doppen weggehaald maar zullen weer opnieuw worden gemaakt.
Soms morgen al maar kan ook nog een maand duren. Ik zou zo'n moer vervangen!

MAAR WACHT nu ik je vraag nog een keer over lees, heb je soms een moer of dop van een ander ras in het volk in laten lopen of dop ingehangen.
Dan krijg je het zelfde verschijnsel. Dan moet je elke week door het volk totdat de jongen bijen van het andere ras uitlopen.
Deze reactie komt doordat de feromonen van het andere rasmoer niet klopt met wat het bestaande volk verwacht.
Net zoiets al de sleutel past niet op het slot.
!Hans.
frank27
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Hans, dank. Het gaat hier niet om een dop of een moer van een ander volk. Het is gewoon de helft van een volk, waarin niet de oude moer zat, maar wel het grootste deel van de vliegbijen. Ze hebben keurig doppen opgetrokken en daarvan heb ik er twee laten staan. Een van die doppen heeft het tot een goed leggende moer geschopt, maar dus wel met nu veel moerdoppen. Ik ga jouw advies volgen, de moer opzoeken en verwijderen. Daarna nog een keer alle doppen verwijderen en daarna een raampje met open broed van een goed volk inhangen.

Is het normaal dat een volk zo veel doppen maakt voor een stille moerswissel?
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

citaat: Is het normaal dat een volk zo veel doppen maakt voor een stille moerswissel?

soms tot zelden.
!Hans.
frank27
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Hans, de natuur heeft jouw oplossing toegepast. Nadat ik vorige week alle doppen had verwijderd, vind ik nu geen doppen meer en ook geen open broed. Ik denk dat het volk moerloos is. Vandaag een raampje met open broed van een ander volk ingehangen om te testen of de Moer inderdaad verdwenen is. Als dat zo is, dan voer ik volgende week een jonge leggende F1 Buckfast moer in die in een bevruchtingskastje wacht op het grote avontuur. Hopelijk heb ik dan voor de winter een groot en sterk Buckfast volk.

Het volk was overigens zeer agressief. Is dat een kenmerk van de moerloosheid?
Plaats reactie