volk doet niet veel
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: volk doet niet veel
Bedankt voor alle reacties. Ik heb vandaag 4 raten uit de 2e BK omgewisseld voor 4 sluitramen. In bovenste BK zaten nog wat oude raten die al bruin geworden waren (die kwamen met het volkje dat ik gekocht heb) verwissekd voor wat uitgebouwde raten uit de onderste BK waar wel al stuifmeel en nektar in zat. Kan de moer verder gebruiken voor het leggen van broed. Hopelijk kunnen de bijen nu lekker aan de slag en worden ze volgend jaar een mooi sterk volk
.

- FrancA
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hans, sorry, ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met bijenvolken in de vrije natuur waar opeens boven het nest veel ruimte met lege kunstraat ontstaat - dat heb ik inderdaad nog nooit ervaren en ook nog nooit van gehoord - dat nam ik zo maar aan - blijkbaar ten onrechte.Hans van der Post. schreef:Blijkt dat je veel ervaring hebt.FrancA schreef:'Dit' - dat er opeens veel vrije ruimte met lege kunstraat boven het nest ontstaat - komt naar mijn weten in de vrije natuur niet echt voor..
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen waar het 'de vrije natuur' in jouw achtertuin betreft![]()
![]()

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik wil even reageren met een foto. In de vrije natuur . geen kunstraat , geen sluitblokken , en voldoende beluchting en frisse lucht . Deed het voortreffelijk .
De meeste denken dat bijen leven net als mensen , maar zij hebben aan de warmte binnen in de tros voldoende .

De meeste denken dat bijen leven net als mensen , maar zij hebben aan de warmte binnen in de tros voldoende .

- FrancA
- Contacteer:
Jaap, mooie foto 
In zo'n bijentros is er natuurlijk sprake van een heel andere luchtdynamiek dan in een bijenkast.
Maar zolang het weer buiten warm genoeg is, kan dat blijkbaar, prachtig!

In zo'n bijentros is er natuurlijk sprake van een heel andere luchtdynamiek dan in een bijenkast.
Maar zolang het weer buiten warm genoeg is, kan dat blijkbaar, prachtig!
-
- Contacteer:
Ook in de nachten en met wat wind ( wat hier heel vaak voorkomt) hebben zij geen enkel probleem om het broed warm te houden .
Jaap v P
Jaap v P
- FrancA
- Contacteer:
Ik kan mij voorstellen dat zij in de beschutting van de boom en aan de warme windzijde het broed in het midden van het broednest in de lente/zomerperiode voldoende warm kunnen houden.
In St-Annaland is het in de zomerperiode best toch ook vaak lekker weer?
In St-Annaland is het in de zomerperiode best toch ook vaak lekker weer?
-
- Contacteer:
De wind is gewend om hier regelmatig te draaien ,Noord . Oost , Zuid , West . Ook de zijde welke geen beschutting heeft krijgt een beurt .
Jaap v P
Jaap v P
- FrancA
- Contacteer:
Sterk volk 
Heb je dit volk later in het jaar nog ondergebracht in een korf of kast?

Heb je dit volk later in het jaar nog ondergebracht in een korf of kast?
-
- Contacteer:
Zeker heb ik dit volk in een kast gedaan , maar ik weet het verdere verloop niet meer , dit was in 2010 .
Jaap v P
Jaap v P
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ok er zijn twee kampen de een zegt boven -en de andere groep onder het broednest.FrancA schreef:Hans, sorry, ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met bijenvolken in de vrije natuur waar opeens boven het nest veel ruimte met lege kunstraat ontstaat - dat heb ik inderdaad nog nooit ervaren en ook nog nooit van gehoord - dat nam ik zo maar aan - blijkbaar ten onrechte.Hans van der Post. schreef:Blijkt dat je veel ervaring hebt.FrancA schreef:'Dit' - dat er opeens veel vrije ruimte met lege kunstraat boven het nest ontstaat - komt naar mijn weten in de vrije natuur niet echt voor..
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen waar het 'de vrije natuur' in jouw achtertuin betreft![]()
![]()
Je zet bij koud weer geen kunstraat op of onder het broednest.
Veelal wordt te vroeg bij een te klein volk een bak met kunstraat opgezet als er nog maar op zes simplex ramen broed in zitten. Dit geld voor een bak kunstraat boven als onder. Zelf hanteer ik de volgende regel: op acht ramen broed de middelste drie ramen moeten flink uitlopend broed hebben.
Van nature bouwt een bijenvolk naar beneden dat duid er op dat alleen onder kunstraat zetten goed werkt.
Nu dat werk niet de kantramen worden niet goed uitgebouwd en houd de dracht op dan wordt en niet meer gebouwd.
Het werk anders als je een bak met kunstraat boven zet. Het bijenvolk sluit de vliegspleet met bijen af zodat de warmte binnen het volk blijft vervolgen wordt er mits er voldoende voedsel binnenkomt gebouwd. Zo half april kan dit hard gaan soms na twee dagen loopt de moer al op de middelste raten.
Ik zette altijd een bak kunstraat boven! Zo geef ik dit - met rede waarvoor - ook door aan mijn cursisten die niet met du ho ka ramen( 27 cm hoog werken.
Heb zelf niet meer met dit dilemma (onder of boven) te maken

Om jou laatste opmerking te pareren: mijn bijen volken staan altijd in de "vrije Natuur".

!Hans.