Nu nog lege honingbak?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
vdiesveld

Nu nog lege honingbak?

Bericht door vdiesveld »

Mede-imkers,
Ik zit met het volgende. Bij een van mijn kasten puilt de honing er dusdanig uit dat ik een uitlaat heb geplaatst. Ik heb iets te lang gewacht met kijken, anders had ik er een tweede bak onder gezet. Maar nu mijn vraag:
Ik heb alleen nog niet-uitgebouwde lege vellen kunstraat. Heeft het nu nog zin om die te plaatsen als ik de volle ramen morgen weghaal? Ze moeten dan eerst nog uitbouwen en daarna nog de raten vullen. Is de zomerdracht niet al zo'n beetje op zijn einde? Anders laat ik ze de bovenste broedbak alvast een beetje vullen voor de winter. Ik zie het ook niet zitten om met half gevulde honingramen te blijven zitten.
Wat zouden jullie doen?
Groet, Vincent
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Nu nog lege honingbak?

Bericht door Primus »

Beste,

Alles hangt natuurlijk van de dracht af hoe groot die is. Zelf slinger ik volgende week de honingbakken leeg en geef ze dan nog een nachtje terug om leeg te likken waarna ik ze verwijder. Persoonlijk zou ik geen kunstraat meer aanbieden.De honing die ze nu nog kunnen vergaren laten opslaan in de broedruimte dan kan er nog tegen augustus een mooie krans honing inzitten. Begin augustus inschatten hoeveel kg ze nog gehaald hebben en de rest bijvoeren, zo hebben ze een mengeling van honing en suikersiroop voor een goede overwintering. Deze techniek gebruik ik al tientallen jaren met goed gevolg.

MVG CP
vdiesveld

Bericht door vdiesveld »

Bedankt voor je reactie. Dit is wat ik zelf ook al in gedachte had. Ik zet er geen nieuwe raat meer op.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

aangezien je honingzolder nu al uitpuilt van de honing (zijn de raten al verzegeld?), zou het kunnen dat de bijen wegens plaatsgebrek al zijn begonnen met het vullen van de broedbak met honing. Het is dus van groot belang in te schatten of de koningin nog voldoende ruimte heeft en zal hebben om eitjes te leggen. indien niet, dan moet je ook een aantal met honing gevulde ramen uit je broedbak slingeren. na het slingeren hang je deze dan gewoon terug. als er echt een acuut tekort is aan ruimte, dan stopt de koningin met leggen en kunnen er onvoldoende winterbijen geboren worden.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

johan schreef:aangezien je honingzolder nu al uitpuilt van de honing (zijn de raten al verzegeld?), zou het kunnen dat de bijen wegens plaatsgebrek al zijn begonnen met het vullen van de broedbak met honing. Het is dus van groot belang in te schatten of de koningin nog voldoende ruimte heeft en zal hebben om eitjes te leggen. indien niet, dan moet je ook een aantal met honing gevulde ramen uit je broedbak slingeren. na het slingeren hang je deze dan gewoon terug. als er echt een acuut tekort is aan ruimte, dan stopt de koningin met leggen en kunnen er onvoldoende winterbijen geboren worden.

De bijen gaan nu de langste dag is geweest stilaan zelf aan broedbeperking doen en de volkssterkte op peil brengen om naar de winter te gaan. Het is normaal dat straks minder bijen in de kast komen te zitten. Het voornaamste is nu dat er een goede varaobestrijding in juli uitgevoerd wordt en dat er daarna nog genoeg winterbijen gekweekt worden, dan moet de imker zich geen zorgen maken op voorwaarde dat er ook genoeg voer aanwezig is.

MVG CP
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

vdiesveld,ik zou toch eerst eens goed gaan kijken wat er in een straal van 1 kilometer rond het volk aan lindes bloeit,welke soorten (alleen vroege of ook late lindes)
Of er b.v. velden met sneeuwbes(Symphoricarpos) in de plantsoenen zijn......het is helemaal niet gezegd dat bij jou de dracht zowat over is.
Ook zijn er nog wel andere drachten waar veel op gehaald kan worden.
Je zit niet in Belgie,waar ze al een stuk verder zijn met het verloop van de drachten !!!
Een honingkamertje met kunstraat hebben ze zo uitgebouwd en gevuld bij een goede dracht.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Je zou als je twijfelt uitgebouwde ramen om en om uit kunnen halen en daarvoor in de plaats kunstraat kunnen hangen.
Petro
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ik heb donderdag 1 week geleden nog 4 honingkamers bijgeplaatst waarvan 2 broedkamers en waarvan een aantal met alleen kunstraat. Gister gekeken en alles uitgebouwd en ook helemaal vol gedragen in 1 week tijd. Ik ga nu maar slingeren want nu heb ik echt geen materiaal meer. Heb deze week nog ruim 40 kunstraten gegoten en ingesmolten ook. Maar nu is toch echt alles op. op een aantal kasten staan 3 honingkamers plus nog een broedkamer als honingkamer. Terwijl ik twee weken geleden dacht als het zo doorgaat moet ik gaan bijvoeren!
Ik bedoel maar het kan heel erg hard gaan.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Imkerij Witharen
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Imkerij Witharen »

Hier 3 dagen terug een BK als HK gegeven in een héél groot volk. na 2 dagen (gisteravond) waren de meeste raten uitgebouwd.
Het kan dus prima, mits voldoende bijen en dracht.

Jannes
Plaats reactie