The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA »

willem schreef:Is inmiddels al bekend wat de hoogte van de Rose Hive raampjes is?
Pag. 3 van dit draadje:
FrancA schreef:Gisteren het boek 'The Rose Hive Method' van Tim Rowe ontvangen en daarin even de hoogtemaat van een Rose Hive raam opgezocht.
Die blijkt 182 mm en daarmee is er tussen elke Rose Hive bak 8 mm bijenruimte.

Latdikte: 9 mm
Breedte toplat: 432 mm
Raamhoogte: 182 mm
Raambreedte: 356 mm
Raam binnenoppervlakte: (182 - 3 -bij gebruik extra 9 mm latjes onder toplat t.b.v. bedrading of kunstraat- x 9) x (356 - 2 x 9) = 523,90 cm2

Tim Rowe beveelt overigens aan om Rose Hive ramen hier aan te schaffen voor € 22,23 per 12 stuks / € 89,85 per 50 stuks - excl. verzendkosten.. :|
http://www.thorne.co.uk/frames-and-foun ... ose-frames
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Franca,

Vraag was de exacte maat, maar wanneer ik die zie zou ik zeggen:Moet met onze simplex raampjes ook kunnen, zoals Alex ook al aantoont met zijn toren.
Die bijen hebben geen duimstok.
Die kosten per 50 de helft van dit bedrag.
Enfin volgend jaar maar proberen met de 3 BF volkjes, als ik dan na het seizoen in een nieuwe Golf rondrij weten we waar het van komt.

Freek
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Freek, wat ontbreekt er voor jou nog aan de exacte maten die ik aangeef? ;)

En idd, bijen trekken zich nix aan van een duimstok :D

De Rose Hive maat is maar een maat die bedenker Time Rowe toevallig handig vindt.
En via in thorne.co.uk vind ik het ook een prijzige aanschaf, die Rose Hive raampjes..

Zelf doe ik de Rose Hive Methode met Segeberger Spaarkasten in de maten combi, BK en HK.
Niet helemaal - helemaal niet? :lol: - het Rose Hive concept qua alle bakken gelijk, geen gebruik van moerroosters, etc., maar wel wat betreft het stimuleren van de groei van een bijenvolk.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Franka,

Yep de maat is me duidelijk.
Bedoelde alleen te zeggen wat jij ook zegt, dat het met onze simplex ramen ook moet willen omdat het verschil niet groot is.
De kast waar ik iets mee probeer, doet het echter niet goed.
Ze bouwen maar amper uit, ik denk dat er te weinig bijen in zitten, gecontroleerd op koningin, er zit wel een koningin in en die is aan de leg.
Ik heb er een half carnica volk aan toegevoegd middels de krant, de andere helft van dat carnica volk staat weer op een ander carnica volk.
Ik heb zo nog een carnica volk aan twee andere toegevoegd vanwege de buckfast die er aan komt krimp ik ze toch wat in dus mooie manier om te kijken of ze nu wel die HK die onderop staat uit bouwen.
Ze hebben wel de meeste vliegbijen van dat carnica volk gekregen.
Maar eens kijken of ze nu die hk onderin wel uitbouwen en volsjouwen. Zo niet dan kan ik straks in elk geval over een paar weken een partij overtollige bakken lekker leegslingeren en hergebruiken voor de BF, eindelijk weer eens hoining na paar jaar niet.

Freek
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Het deel dit ik geadopteerd heb van de rose hive method is een broednest in 2 broedkamers splitsen door er een bak met kunstraat tussen te zetten....dit zorgt er voor dat de bijen deze bak snel uitbouwen...verder gebruik ik geen bouwramen om de bijen de kans te geven veel darrecellen te bouwen als ze dat willen en gebruik ik wel een koninginnen rooster.
Met de zware dracht van de laatste tijd zou je in princiepe geen rooster nodig hebben...alles wordt immers gevuld met nectar.
Maar zou het weer omslaan en er geen nectar meer binnenkomen,dan kakt zo n vruchtbare buckfast moer elke lege cel vol....ook aan het einde van de linde dracht als je in een gebied woont waar niet meer veel nectar te halen is.
Ik wil niet ik weet niet hoeveel bakken met broed hebben.
Dus beperk ik haar tot maximaal 3 spaarkast broedkamers.
Deze aangepaste rose hive methode werkt voor mij tot nu toe super.
Oh en die speciale rose hive kasten en veel te dure raampjes heb je helemaal niet nodig....gewoon spaarkast werkt prima.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op zo 29 jun 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Zonder een leverancier in Nederland die Rose Hive raampjes tegen een redelijk prijs levert wordt het nooit wat met die Rose Hive gelijke bakken hier in Nederland.

En hoeveel lichter dan een Segeberger spaarkast en vooral ook goedkoper zou zo'n Rose Hive bak nu eigenlijk zijn?
Er zitten wel 12 ramen in een Rose Hive bak..
En een houten bak gaat daarnaast ook vaak veel minder lang mee dan een Segeberger kunststof bak.
Alex Mönch
Contacteer:

Een Segeberger broedkamer is volgens mij lichter dan een rose hive....gewoon doorgaan met je Segeberger en bakken met kunstraat in het broednest plaatsen.
Broedkamers van een Segeberger/Spaarkast helemaal vol met honing.......so what? Dan kreun je maar ff bij het aftillen :D
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

:D :D :D
Zeker en vast! (vast en zeker maar dan op z'n belgs..)

Maar misschien haal ik de raampjes er ook wel 1 voor 1 uit.. :mrgreen:
Alex Mönch
Contacteer:

Zojuist de bovenste 2 honingkamers eraf gehaald om te slingeren......De 20 honingkamer raampjes helemaal vol en 100% verzegeld :D en onder het rooster weer een broedkamer met 10 raampjes met kunstraat erbij.Deze broedkamer op nr 2 gezet...er komt nog zoveel nectar binnen dat het niet uitmaakt waar ik hem plaats...de koningin kreeg wederom geen kans om in de laatst geplaatste broedkamer eitjes te leggen...zo gauw de raampjes met kunstraat ook maar iets zijn uitgebouwd,worden ze meteen volgegooid met nectar.
Dit is de laatste bak met kunstraat die ze dit jaar krijgen...moet genoeg zijn met broedkamer 2 om de nectar van de zilverlindes in op te slaan.....hoop ik :D
Zaterdag de bovenste broedkamers bekijken of die 100% verzegeld zijn ..zoja,zaterdag morgen weer slingeren.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Alex,

Mooi dat het zo goed lukt.
Ik heb een carnica kast met die honingkamer onderin (op eerste BK) met een partij vliegbijen, omdat ik een week terug daar een half carnica volk bovenop heb gezet met een krant er tussen en dat volk heeft de meeste vliegbijen gekregen maar denk dat er gewoon te weinig dracht is of dat de Linde op te grote afstand zit, ding heeft de hele week dicht gezeten, bedoel heb er na verenigen niet in gekeken, maar ik kan hem ondanks dat het een hoge toren is zo, te makkelijk optillen. Ik denk eigenlijk dat die honingkamer onderin nu vol broed zit.

Freek
Plaats reactie