Moer in de suikerdeeg

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Moer in de suikerdeeg

Bericht door Primus »

Gisteravond een nieuwe eilandbevruchte Carnicamoer gaan afhalen, helaas bij thuiskomst zag het er niet goed uit. De koningin was vastgeplakt bleek later aan het dekseltje van het kooitje, vermoedelijk is de deeg waarmee het kooitje gevuld was uitgelopen. De koningin was echt niet goed meer. Dan maar uit het kooitje gehaald en mijn vrouwtje heeft haar dan met een natgemaakt wattenstaafje zoe goed mogelijk proper gemaakt. Daarna met wat andere bijen die ik uit een volk haalde terug in een proper kooitje gezet en bang afgewacht. Deze morgen liep ze wel weer rond maar eigelijk vond ik haar zeer traag, kan het zijn dat er toch opgedroogde suikerdeeg aan haar pootjes is blijven plakken.
Ik heb de moer toch maar met een Milottakooitje ingevoerd op goed geluk af. Zijn er imkers die dit al meemaakten of overkomt mij zoiets alleen :-(
Direct naar de kweker gebeld, helaas was daar geen lievemoederen aan, gekocht en goed? afgeleverd daar hield het bij de brave man mee op. Hopelijk ben ik mijn 50€ nog niet kwijt.

MVG PC
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Moer in de suikerdeeg

Bericht door petro »

Mochten er nog suikerdeeg resten aanwezig zijn op het moertje,zal het zeker verwijderd worden door de werksters.
De kans dat zij nog goed is is erg groot,ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Petro
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Primus, is het goed gekomen met de koningin ?
In wat voor soort kooitje zat ze ? Ik heb verschillende typen in gebruik. Soms komt ze vast te zitten in het voederdeeg
en kan ik haar niet onbeschadigd uit het kluisje krijgen.
Waar heeft het kluisje zich bevonden tijdens het vervoer ? Was het te heet in de auto waardoor het deeg dun werd ?
Heb je de koningin gekocht inclusief het kooitje ? Heb je haar vitaal zien bewegen in het kooitje toen ze je ter hand werd gesteld ?
Ik vraag dit omdat de jonge beginnende imkers er wat van willen leren.
Ik dompel zo'n besmeurde koningin even in puur water van 25 graden. Volgens mij bestaat een methode om koninginnen
in volken in te voeren door ze nat te maken. Dus ook onbesmeurde bijen verdragen 'n korte lauwwarme onderdompeling of douche.
Ik moet het nog opzoeken. Je vrouw heeft goed ingegrepen ofwel EHBO verleend.
Dat een besmeurde koningin traag wordt, is te wijten aan het gedeeltelijk dichtslibben van de adembuisjes waardoor
ademnood ontstaat.

P.S. BTW-beambte, wie bijen houdt of duiven, ziet z'n geld verstuiven.
Primus, ik heb jouw onderwerp pas vandaag onder ogen gekregen.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

bee-tree schreef:Primus, is het goed gekomen met de koningin ?
In wat voor soort kooitje zat ze ? Ik heb verschillende typen in gebruik. Soms komt ze vast te zitten in het voederdeeg
en kan ik haar niet onbeschadigd uit het kluisje krijgen.
Waar heeft het kluisje zich bevonden tijdens het vervoer ? Was het te heet in de auto waardoor het deeg dun werd ?
Heb je de koningin gekocht inclusief het kooitje ? Heb je haar vitaal zien bewegen in het kooitje toen ze je ter hand werd gesteld ?
Ik vraag dit omdat de jonge beginnende imkers er wat van willen leren.
Ik dompel zo'n besmeurde koningin even in puur water van 25 graden. Volgens mij bestaat een methode om koninginnen
in volken in te voeren door ze nat te maken. Dus ook onbesmeurde bijen verdragen 'n korte lauwwarme onderdompeling of douche.
Ik moet het nog opzoeken. Je vrouw heeft goed ingegrepen ofwel EHBO verleend.
Dat een besmeurde koningin traag wordt, is te wijten aan het gedeeltelijk dichtslibben van de adembuisjes waardoor
ademnood ontstaat.

P.S. BTW-beambte, wie bijen houdt of duiven, ziet z'n geld verstuiven.
Primus, ik heb jouw onderwerp pas vandaag onder ogen gekregen.
Beste bee-tree,

Gelukkig is het met de moer goed gekomen. Na 10 dagen heb ik controle gedaan en de moer was danig aan het leggen. Dus voorlopig alles oke.
Enkele antwoorden op uw vragen: De moer zat in een Nicotkluisje en werd vervoerd in de wagen waarin de airco aan stond,dus vrij koel.
Heb de Moer gezien als ze nog in het bevruchtingskastje zat, mooi broed en levendig, dus normaal.
Ik heb de moer ingevoerd in een groot volk met een Millotakooitje ik weet niet of je dat kent maar dat werkt wel zeer goed, zelden wordt een moer afgestoken of niet aanvaard.
Dat de traagheid kwam omdat de adembuisjes misschien dichtzaten kan best eens de waarheid zijn.
Volgens mij is de reden van het uitlopen veroorzaakt door de kweker zelf. Bij het uithalen van de moer houd die zijn duim op het schuifje en ik denk dat hierdoor de deeg daar wat te warm is geworden en onderweg wat is gaan uitlopen. Zelf vang ik altijd een moer met mijn vingers ofwel gebruik ik een afvangbuisje in Glas.
MVG CP
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Primus,

Goed te horen dat het goed gekomen is en dat die moer nu een mooi broednest heeft.
M.b.t. dit lijkt mij het deeg dat deze teler gebruikt juist wat te dun (we blijven ook zeuren...;)) soms vinden we het deeg te dik omdat de bijen zich er niet door willen eten om de moer te bevrijden).
Ik heb dikwijls zo'n moer in mijn broekzak vervoerd juist om de moer goed op temperatuur te houden. Ze worden door de teler ook in een stoof bewaard dus warm houden is meestal slim (alhoewel het afgelopen zaterdag niet nodig was bij 35 graden).
Nooit dit probleem mee gehad gelukkig.
Wel problemen met wat dik deeg of dat het lang duurt voordat de moer uit het kooitje wordt bevrijd doordat het deeg wat taai is. Ik los dit nu maar op door het kooitje aan die kant open te schuiven en heel veel van het deeg weg te halen en maar een halve centimeter te laten zitten zodat de bijen zich er lekker snel door eten. Deeg kan ook uitdrogen, dan krijgen de bijen de moer er ook niet makkelijk meer uit. Na 2 dagen even controleren of de moer uit het kooitje is (alleen dekplank weghalen en kooitje naar boven schuiven en checken of de koninigin uitgelopen is) is slim, is ze niet uitgelopen kun je altijd nog wat deeg verwijderen zodat ze wel uitloopt... Maar beter dat dan een vastgeplakte moer.

Freek
Plaats reactie