Alsjemenou, toch gezwermd!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Alsjemenou, toch gezwermd!

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Een van mijn twee volken had eerder dit jaar gezwermd. Beetje eigen schuld, ik had een volk voor die kast afgeslagen, dus daar kwamen teveel bijen in. Mijn andere volk had in de zwermtijd wat speeldopjes en bouwde netjes darrenraat in het bouwraam. Het bouwraam werd op een gegeven moment volgebouwd met werksterraat en er werden geen speeldopjes meer aangezet. De zermdrift leek mij er wel uit. Wat schetste vandaag mijn verbazing, zeker 10 uitgelopen doppen! Zijn de dus plotsklaps toch weer in zwermdrift geraakt? Ze hadden ruimte genoeg, was een goed volk, maar niet extreem groot.
Ik geef toe dat ik niet trouw elke week of twee weken in de kasten heb gekeken de laatste tijd, juist omdat de zwermdrift eruit leek, het volk goed honing haalde en alles er goed uit zag.
Wat zou de verklaring zijn?
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Re: Alsjemenou, toch gezwermd!

Bericht door Kroese »

10 doppen is aardig veel tegelijk, zijn dan geen wisselcellen, waren het geen redcellen?
Heb je de moer 14 dagen ervoor niet naast laten vallen of gekneld?
Mankeerde er niets aan de moer? Was het broed wel mooi regelmatig, zaten er darrencellen tussen de werkstercellen?
Had je wel ruimte genoeg, met al die Linde honing, was het broednest niet verzopen, op het moment dat ze doppen zijn gaan zetten?
Zo kun je een heleboel vragen stellen als je het volk niet kan zien.
Weer zo'n moment dat het erg makkelijk is als je een bevruchte achter de hand hebt.....
Dinsdag heb ik nog F1 onbevruchte moeren in de stoof. :D
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Alsjemenou, toch gezwermd!

Bericht door Santtu Pikkarainen »

De doppen zaten grotendeels onderaan de raampjes en een enkele opzij, niet middenop. Er was nog genoeg ruimte, de honingkamer is nog niet vol. Voor zover ik weet was de moer goed, maar daar kunnen de bijen natuurijk anders over denken. Het aantal bijen in het volk geeft me de indruk dat er wel gezwermd is, al is het volk ook niet heel erg klein. Er was geen brias meer in het volk, dus het zou natuurlijk kunnen dat de vorige moer omgekomen is.
Hennie, ik heb je al een mail gestuurd :)
Plaats reactie