"Roven"

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

"Roven"

Bericht door petro »

Ik heb het is zitten overdenken in de loop der jaren en had al vaker het idee dat er "geroofd"werd voordat de dracht was afgelopen.
Deze keer eens opgelet;zo,n anderhalve week teug is bij mij het "roven"begonnen.Toen werd er dus volop gehaald,in de laatste week is er nog een volle hk gehaal en een opgezette zwerm is afgeladen met honing en een beetje broed.Ook de andere volken hebben volop gehaald en ook nog verzegeld.De zilverlinde stond nog in bloei,klaver(veel),lavendel etc....
Ook nu nog staat bv de klaver nog volop in bloei.Ik kan nu in de ochtend en overdag niets doen zonder gelijk omgeven te worden door tientallen(algauw veel meer)bijen.De kieren onder de deuren heb ik dichtgestopt met kranten,ze gebruiken echt elk gaatje om maar bij honing te komen.
Toch krijg ik steeds meer het idee dat het een jaargetij gebonden iets is,na de lentedracht beginnen ze immers ook niet als een gek te "roven".
Petro
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: "Roven"

Bericht door bee-tree »

Petro, ik durf het haast niet te zeggen. Volgens mij hebben sommigen op dit forum
al eens beweerd dat er een verband is tussen en ras en haaldrift.
Zou het kunnen zijn dat er genen zijn waardoor bijen het onderscheid tussen nectar en honing niet kunnen maken ?
Er is toch ook al jaren geselecteerd op haaldrift die zich uit in grotere zoekdrift, dus grotere speurzin.?

Ik durf momenteel geen uitgeslingerde raten te geven vóór het donker is ook al is er nog dracht op een veld
met Korenbloemen en Bladramenas, maar dat is geen vetpot vergeleken met wat ze op de Linden
konden vinden. Je kunt het beste slingeren als het donker is. Gelukkig zijn er weinig wespen. Anders kreeg je die ook
nog op bezoek.

Dat de bijen enorm veel propolis ophalen en de boel vastkitten, is toch wel een teken dat ze zich aan het
voorbereiden zijn op de winterzit. We zeggen toch dat voor de meeste bijen het bijenjaar om is, als ze niet in de buurt
van heidevelden staan of een andere late hoofddracht. B3

P.S. Het is momenteel te laat om nog helder te denken na het bekijken van de finale tussen Duitsland en Argentinië die
in de verlenging gewonnen is door onze Oosterburen met een fraaie knaller van Götze van Borussia-Dortmund.
Plaats reactie