Wasmotlarven bestrijden met mierenzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Wasmotlarven bestrijden met mierenzuur

Bericht door semar »

Alex Mönch schreef:Oude vriezer kopen als je plek ervoor hebt...zo n hoge ...die leg je dan op zn rug met de deur zo dat als je hem opent,de deur van je af open gaat....daar kan een berg ramen in.....ik heb er 1 ,die ga ik binnenkort op zn rug gooien :D ...na het vullen ijsazijn erin en klaar...sluit perfect af.

ligt die dan niet op de roosters waar de koelvloeistof doorheen loopt?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat Ewout: Als er al eenmaal spinsel in zit moet je wel een heel sterk volk hebben om het schoon te laten maken, of onderschat ik de dames?
Probeer het eens uit! Bijen halen echt de larve en spinsel weg.
Je moet gewoon een volk gebruiken wat in grootte honing zou kunnen halen.

Citaat: En die kranten, mag dat ook iets anders zijn? Zelfs nadat de propolis is weg gekrabd plakt het nog aardig en ik heb liever geen kranten resten op de bakken.

Is dit erg? dat de krant op de propolis plakt?
Door een krant te gebruiken ruikt de wasmotvlinder geen was en een krant sluit goed af.
Dit is mijn alternatief voor ijsazijn.
Als je ijsazijn in schuur/garage gebruikt stinkt het heel de winter en op gereedschap vind grotere roestvorming plaats.
!Hans.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Ik ga het proberen om de volken de ramen te laten schoonmaken Hans! Sterke volken genoeg...

Wat betreft de kranten: ik hecht veel waarde aan hoge kwaliteit propolis, en erger me daarbij aan kranten- en drukinktresten op de randen, die er vaak maar moeilijk afkomen. Gisteren bijvoorbeeld heb ik bij de controle 70 gram propolis uit de volken geoogst, een aardig aandeel daarvan kwam van de randen. Bij een aantal kasten zaten er nog resten van het krantje na vereniging, en aan de propolis die daar zit heb ik niets. Vandaar ook mijn vraag in een ander draadje: Alternatief voor het krantje.
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Ik heb alle HK-raampjes waar broed in heeft gezeten, omgesmolten en heb nu alleen nog schone HK-ramen. Ook voor de honing geeft me dat het idee van maximale hygiene. Na het slingeren 24 uur laten opknappen en schoonmaken door het volk waar de desbetreffende honingkamer af komt en daarna gelijk in een HEMA opbergdoos, hermetisch dicht. Gestapeld op zolder. Geen wasmotten, zonder gedoe met zuren. Volgend jaar gelijk weer mooie schone uitgebouwde ramen om snel mee te beginnen.
Plaats reactie