Onverzegelde ramen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Onverzegelde ramen
Als totale beginner ben ik iets te enthousiast geweest en heb ik een volk dat op 1 mei nog op 6 ramen (intussen mooi 22 ramen DN vol) zat half juni nog een HK gegeven. Natuurlijk hebben de bijen deze niet meer vol gekregen (maar de drang bij de imker om al eens wat honing te hebben was te groot).
Probleem is nu dat ik met een heleboel ramen zit waar best wel wat honing in zit maar die maar voor 1/5 of zelfs minder zijn verzegeld.
Daar ik besef dat ik vol moet beginnen met thymol-behandeling (eigenlijk al wat laat) moet ik dus iets doen met die ramen. Slingeren lijkt me geen optie.
Wat doe ik?
-HK met de ramen eraf halen (maar wat doe ik dan met die halfgevulde ramen?)
-HK er gewoon op laten staan en Thymol gewoon op de laatjes van de HK leggen en inwinteren op 3 hoogsels?
Dank voor de hulp!
Probleem is nu dat ik met een heleboel ramen zit waar best wel wat honing in zit maar die maar voor 1/5 of zelfs minder zijn verzegeld.
Daar ik besef dat ik vol moet beginnen met thymol-behandeling (eigenlijk al wat laat) moet ik dus iets doen met die ramen. Slingeren lijkt me geen optie.
Wat doe ik?
-HK met de ramen eraf halen (maar wat doe ik dan met die halfgevulde ramen?)
-HK er gewoon op laten staan en Thymol gewoon op de laatjes van de HK leggen en inwinteren op 3 hoogsels?
Dank voor de hulp!
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Onverzegelde ramen
Gewoon de HK er af en beginnen met de varroa bestrijding. Op de meeste plaatsen is de dracht over.
De ramen slingeren, honing in potten en die bewaren in de vriezer.
Mocht het water gehalte te hoog zijn zal de honing door de vrieskou niet gaan gisten.
Een dag voor het gebruik de pot uit de vriezer halen.
De ramen slingeren, honing in potten en die bewaren in de vriezer.
Mocht het water gehalte te hoog zijn zal de honing door de vrieskou niet gaan gisten.
Een dag voor het gebruik de pot uit de vriezer halen.
!Hans.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
honingbak eronder de bijen brengen het dan naar de bovenste broedbak.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ja Semar natuurlijk je hebt gelijk.
Dit is een beginnende imker wil toch zijn eerste honing proeven, begrijp dit dan.

Dit is een beginnende imker wil toch zijn eerste honing proeven, begrijp dit dan.

!Hans.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik zou het watergehalte eerst controleren, het is niet omdat raten niet volledig vol zitten dat de honing niet een laag percentage vocht kan hebben. Ofwel controleer je dat door de raam even boven de kast is te slaan, als er niets uitvliegt heeft de honing vermoedelijk een laag gehalte genoeg om te bewaren. Wil je echt zeker zijn moet je met een refractometer het vochtgehalte even meten of dit laten doen door een vriend imker.
Veel succes,
MVG CP
Veel succes,
MVG CP
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Jelle,
Indien je de honing niet (allemaal) wilt houden, omdat het eigenlijk te dun is en daarom niet houdbaar, kun je (een deel) gewoon weer opvoeren aan de bijen na het slingeren die stoppen het dan wel in de broedkamer. Als het erg veel is, is het misschien niet verstandig om het allemaal terug te voeren dit hangt af van de soort honing want sommige honing is minder geschikt als wintervoorraad (met name heidehoning). Als je het niet vertrouwd is de diepvries denk ik best een goede optie.
Freek
Indien je de honing niet (allemaal) wilt houden, omdat het eigenlijk te dun is en daarom niet houdbaar, kun je (een deel) gewoon weer opvoeren aan de bijen na het slingeren die stoppen het dan wel in de broedkamer. Als het erg veel is, is het misschien niet verstandig om het allemaal terug te voeren dit hangt af van de soort honing want sommige honing is minder geschikt als wintervoorraad (met name heidehoning). Als je het niet vertrouwd is de diepvries denk ik best een goede optie.
Freek
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik weet natuurlijk niet hoe veel je hebt , maar ik zou dit gewoon slingeren en twee weken in de emmer laten staan , vervolgens het bovenste gedeelte er af scheppen en terugvoeren . Het onderste gedeelte van wat in de emmer zit zal vrijwel zeker voldoende dik zijn .
Jaap v P
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bedankt voor de hulp!
Ik heb er voor gekozen om, na deze tips en nog wat literatuur, mijn geduld op de proef te stellen en te denken aan wat best is voor de bijen. Ik heb de HK netjes onder de BK's geplaatst om zodat de werksters de honing vlotjes naar boven kunnen verhuizen. Ook de thymol ligt op de latjes. In augustus eens bekijken hoeveel kg suiker er moet worden bijgevoederd voor de inwintering en klaar.
Honing zal voor volgend jaar zijn.
Verdomd boeiend en leuk dat bijen houden als beginner!
Ik heb er voor gekozen om, na deze tips en nog wat literatuur, mijn geduld op de proef te stellen en te denken aan wat best is voor de bijen. Ik heb de HK netjes onder de BK's geplaatst om zodat de werksters de honing vlotjes naar boven kunnen verhuizen. Ook de thymol ligt op de latjes. In augustus eens bekijken hoeveel kg suiker er moet worden bijgevoederd voor de inwintering en klaar.
Honing zal voor volgend jaar zijn.
Verdomd boeiend en leuk dat bijen houden als beginner!