Late zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rob van Dipten
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
Contacteer:

Late zwerm

Bericht door Rob van Dipten »

Gisteravond werden we gebeld dat er een zwerm in de ligusterstruik zat. Het vlees van de BBQ gehaald en met folie afgedekt. Gelukkig een makkelijk te bereiken plek, tak geknipt en in de doos. Fijn dat we ze ook nog net op tijd, tegen de schemer, in de TBH hadden zitten want rond 22:00 uur brak hier een donderbui los met heel veel hemelwater.

Vlakbij (50 m.) de plek van de zwerm weten we dat er al jaren een volk in de spouwmuur van de schoorsteen zit. De huiseigenaren vinden het best.
Mijn vragen;
- lijkt me toch een late zwerm, zou dit een nazwerm kunnen zijn met een jonge moer?
- heb ik hier een Carnica natuurzwerm te pakken? Zie foto van vanochtend op de vliegplank.

Afbeelding
hansjochem

Re: Late zwerm

Bericht door hansjochem »

Hoe zit het met de varroadruk van die zwerm? Heb je die kunneb bepalen?
Using Tapatalk
Rob van Dipten
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
Contacteer:

Re: Late zwerm

Bericht door Rob van Dipten »

hansjochem schreef:Hoe zit het met de varroadruk van die zwerm? Heb je die kunneb bepalen?
Nee, in de kist en rust. Ik zie wel op de lade wat er komt. Wilde poedersuiker doen maar waar vindt je dat op zondag avond?

Mijn natuurzwerm van 18 mei produceert een 2 a 4 mijten per week. Ze ruimen momenteel darren cellen uit, de poppen slepen ze naar buiten, en dat zou hoop ik kunnen duiden op preventief varroa aanpakken.

Omdat beide zwermen voorkomen uit meerder jaren "in het wild" overlevende volken hoop ik dat ze inmiddels weten hoe ze met de mijt om moeten gaan. Zo niet dan zal ik tzt oxaalzuur druppelen denk ik.
Plaats reactie