Buckfast versus Carnica
Moderator: Hans van der Post.
- sailor1957
- Imker sinds: 1981
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Buckfast versus Carnica
Beste medeimkers,
Ik lees met regelmaat, dat imkeren met buckfast wezenlijk anders is dan imkeren met Carnica.
Kan iemand mij duidelijk maken wat dit verschil precies inhoud en wat daarop de evt. acties zijn.
Ik imker nu met Carnica.
Met vriendelijke groet,
Jos
Ik lees met regelmaat, dat imkeren met buckfast wezenlijk anders is dan imkeren met Carnica.
Kan iemand mij duidelijk maken wat dit verschil precies inhoud en wat daarop de evt. acties zijn.
Ik imker nu met Carnica.
Met vriendelijke groet,
Jos
- sailor1957
- Contacteer:
Re: Buckfast versus Carnica
Niemand die mij dit kan of wil vertellen? 

- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Bij Buckfast van goede kwaliteit kun je enorme volken houden zonder dat ze gaan zwermen.
Je moet wel zorgen voor voldoende leg ruimte voor de koningin en voldoende ruimte voor de bijen en de opslag van nectar.
Dit jaar heb ik me laten verrassen door een broednest vol nectar en honing en zwermneiging in een ver gevorderd stadium.
Ik had een aantal doppen die op uitlopen stonden,maar de oude moer zat nog steeds in de kast en legde gewoon door.
Heb het kantraam met doppen eruit gehaald en gauw een broedkamer met kunstraat gegeven.
De vergevorderde zwerm neiging was meteen weer verdwenen en is niet meer terug gekomen en de honing kwam weer met bakken binnen
De zwerm neiging is dus erg makkelijk in de hand te houden.
Bij mijn grootste Dadant kast,bulkten de bijen uit de kast en bij 13 graden was er een begin van baardvorming.....zelfs in de koude periode waar weinig gevlogen werd,zette dit volk geen doppen aan.5 honingkamers erop.
Allemaal dus erg prettig om op zo n makkelijke manier geen zwermneiging te krijgen en dus grote honing oogsten.
Mijn voorkeur gaat uit naar pmoeren.
Deze hebben nakomelingen die het meest zwerm traag zijn....bij f1 kan het iets minder zijn,maar dat hoeft niet.
Je moet wel zorgen voor voldoende leg ruimte voor de koningin en voldoende ruimte voor de bijen en de opslag van nectar.
Dit jaar heb ik me laten verrassen door een broednest vol nectar en honing en zwermneiging in een ver gevorderd stadium.
Ik had een aantal doppen die op uitlopen stonden,maar de oude moer zat nog steeds in de kast en legde gewoon door.
Heb het kantraam met doppen eruit gehaald en gauw een broedkamer met kunstraat gegeven.
De vergevorderde zwerm neiging was meteen weer verdwenen en is niet meer terug gekomen en de honing kwam weer met bakken binnen

Bij mijn grootste Dadant kast,bulkten de bijen uit de kast en bij 13 graden was er een begin van baardvorming.....zelfs in de koude periode waar weinig gevlogen werd,zette dit volk geen doppen aan.5 honingkamers erop.
Allemaal dus erg prettig om op zo n makkelijke manier geen zwermneiging te krijgen en dus grote honing oogsten.

Mijn voorkeur gaat uit naar pmoeren.
Deze hebben nakomelingen die het meest zwerm traag zijn....bij f1 kan het iets minder zijn,maar dat hoeft niet.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op wo 30 jul 2014, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- sailor1957
- Contacteer:
Hoi Alex,Alex Mönch schreef:Bij Buckfast van goede kwaliteit kun je enorme volken houden zonder dat ze gaan zwermen.
De vergevorderde zwerm neiging was meteen weer verdwenen en is niet meer terug gekomen en de honing kwam weer met bakken binnen![]()
Dus ruimte geven is erg belangrijk als ik jou bericht zo zie.
Ik heb wel eens foto's en filmpjes gezien waarbij er wel 4 BK waren geplaatst met daarbovenop 4 HK. Gigantisch maar niet mee te reizen denk ik. Je breekt er je rug op vermoed ik.

- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Op tijd ruimte geven is de manier.....had van de zomer een spaarkast met 7 broedkamers,waar al 2 volledig verzegelde honingkamers van af waren gehaald.
Ondanks dat de moer boven het rooster was beland en ze veel honing voor broed hadden gebruikt,kwam de teller dit jaar ook bij deze kast uit op 60 kilo zomer honing.
Ondanks dat de moer boven het rooster was beland en ze veel honing voor broed hadden gebruikt,kwam de teller dit jaar ook bij deze kast uit op 60 kilo zomer honing.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Dit lukte mij dit voorjaar ook met carnicavolk op één duhoka broedbakAlex Mönch schreef:Op tijd ruimte geven is de manier.....had van de zomer een spaarkast met 7 broedkamers,waar al 2 volledig verzegelde honingkamers van af waren gehaald.
[.................]

Kennis van je bijen wat en hoe is belangrijk oja en op tijd ruimte geven.
Rustig blijven imkeren met carnica.sailor1957 schreef:Beste medeimkers,
[...................] Ik imker nu met Carnica.
Met vriendelijke groet,
Jos
"Het grasland is bij de buurman altijd groener".

!Hans.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Sailor,
Zoals Alex aangaf:Buckfast bijen is een andere manier van imkeren dan Carnica bijen. Buckfast bijen zijn denk ik ook nog iets rustiger dan Carnica bijen. Wel eens een koningin eitjes zien leggen als je bezig bent in een volk? Met Buckfast kan dat gewoon gebeuren.
Buckfast heeft de maximum volk grootte piek later in het seizoen liggen, en is derhalve weer geschikter voor late dracht als heide dan de Carnica.
Ik heb nu een paar buckfast schudzwermen staan welke ik volgend jaar als productievolken hoop in te zetten pas dan weet ik hier echt meer over.
Maar heb al wel gekeken hoe ik tegen die tijd moet handelen:
Van "De Hoven"
Buckfastbijen houden betekent:
Wel inspecties houden op eventuele doppenaanzet en beschikbare ruimte;
Aan koninginnenteelt doen;
Grote rustige volken;
Niet aangevallen worden;
Veel honing;
Geen zwermverhindering door maken van afleggers;
Geen zwermen;
Meer hier:
http://dehoven.wordpress.com/buckfastbi ... kfastbijen
Neemt niet weg dat goede Carnica ook goed honing kunnen halen. Is net wat wil je/vind je prettig. En ik zou zeker eerst gewoon met een of twee proberen en de Carnica eerst houden en kijken of ze bevallen en niet in een keer over te gaan. Kun je kiezen wat je wilt. Doe ik ook.
Ow ja, vergat ik nog te melden, het betreft een Engelse bij dus vliegt ze links dus niet naast rechtsvliegende volken plaatsen!
Freek
Zoals Alex aangaf:Buckfast bijen is een andere manier van imkeren dan Carnica bijen. Buckfast bijen zijn denk ik ook nog iets rustiger dan Carnica bijen. Wel eens een koningin eitjes zien leggen als je bezig bent in een volk? Met Buckfast kan dat gewoon gebeuren.
Buckfast heeft de maximum volk grootte piek later in het seizoen liggen, en is derhalve weer geschikter voor late dracht als heide dan de Carnica.
Ik heb nu een paar buckfast schudzwermen staan welke ik volgend jaar als productievolken hoop in te zetten pas dan weet ik hier echt meer over.
Maar heb al wel gekeken hoe ik tegen die tijd moet handelen:
Van "De Hoven"
Buckfastbijen houden betekent:
Wel inspecties houden op eventuele doppenaanzet en beschikbare ruimte;
Aan koninginnenteelt doen;
Grote rustige volken;
Niet aangevallen worden;
Veel honing;
Geen zwermverhindering door maken van afleggers;
Geen zwermen;
Meer hier:
http://dehoven.wordpress.com/buckfastbi ... kfastbijen
Neemt niet weg dat goede Carnica ook goed honing kunnen halen. Is net wat wil je/vind je prettig. En ik zou zeker eerst gewoon met een of twee proberen en de Carnica eerst houden en kijken of ze bevallen en niet in een keer over te gaan. Kun je kiezen wat je wilt. Doe ik ook.
Ow ja, vergat ik nog te melden, het betreft een Engelse bij dus vliegt ze links dus niet naast rechtsvliegende volken plaatsen!
Freek
-
- Imker sinds: 1999
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
ik heb ook ooit buckfast gehad, ik was er ook tevreden over, nu heb ik ze niet meer wel carnica, maar ik denk dat ik mij wel terug een volkje buckfast ga aanschaffen 

- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Beste mensen,
Buckfast vs Carnica is een oud punt in de imkerij. Er is al heel wat ruzie over gemaakt. Ik heb nu sinds een tijdje allebei. Een ding is zeker: je moet je materiaal zuiver houden en koninginnen of larfjes halen bij een goede teler. Het is niet moelijk van beide bijen volken te krijgen die niet echt goed zijn. Dan valt het soms tegen.
Ik vind de verschillen tussen beide niet zo heel groot. Buckfast is een fijne zwermtrage bij die goed honing kan halen. De Carnica is een fijne zwermtrage bij die goed honing kan halen. Wat me wel is opgevallen is dat je de Buckfast goed in de gaten moet houden kwa hoeveelheid reservevoer dat ze hebben. Ze broeden heel hard en het voer kan dan zomaar eens op zijn. Dit gebeurde mij omdat ik hewend ben dat de bijen wat zuiniger zijn. Ruimte geven is voor beide belangrijk. Je kunt met beide indrukwekkende oogsten halen. Dit ligt toch vooral aan de plek waar je bijen staan.
Groeten,
Tieme
Buckfast vs Carnica is een oud punt in de imkerij. Er is al heel wat ruzie over gemaakt. Ik heb nu sinds een tijdje allebei. Een ding is zeker: je moet je materiaal zuiver houden en koninginnen of larfjes halen bij een goede teler. Het is niet moelijk van beide bijen volken te krijgen die niet echt goed zijn. Dan valt het soms tegen.
Ik vind de verschillen tussen beide niet zo heel groot. Buckfast is een fijne zwermtrage bij die goed honing kan halen. De Carnica is een fijne zwermtrage bij die goed honing kan halen. Wat me wel is opgevallen is dat je de Buckfast goed in de gaten moet houden kwa hoeveelheid reservevoer dat ze hebben. Ze broeden heel hard en het voer kan dan zomaar eens op zijn. Dit gebeurde mij omdat ik hewend ben dat de bijen wat zuiniger zijn. Ruimte geven is voor beide belangrijk. Je kunt met beide indrukwekkende oogsten halen. Dit ligt toch vooral aan de plek waar je bijen staan.
Groeten,
Tieme
-
Ik heb Buckfast, Carnica en raszuivere AMM. Ze hebben allemaal hun eigenaardigheden, die je, als je ze kent, kunt gebruiken. Broeder Adam schreef het al. " There is no generic bee".
Using Tapatalk