Ndj
Op het dak vani die simplex zit plaat-materiaal dat is goed en beschermd tegen rot.
Ik schilder zelf de bodem ook aan de binnenkant. En ik maak bodems van spaarkassen van meranti zo rot de vliegplank er niet snel af. Een Segenberger is ook een optie hij is wel foeilelijk maar rot niet en isoleert goed en dat bespaart een hoop gedoe.
Freek
Zootje!!
-
- Imker sinds: 2003
- Bijenras(sen): Mellifera
- Contacteer:
Re: Zootje!!
Freek, ik houd deze simplex is ere. Laat ik zeggen het is een project tussen door. Een simplex maken is een hel van en werk. Ooit als ik groot ben wil ik misschien nog eens een meubelstuk maken. Tot nu toe is het eigenlijk peanuts geweest. ( Ik moet nog wel even een bk buitenbak maken)
Mijn volgende kast word toch denk ik en spaarkast. Ik denk dat die sneller te maken is.
De bedoeling is, om hier 4 volken te houden. Om me te onttrekken van het zootje wat er nu op zolder staat, maak ik zo veel mogelijk van oud nieuw.
Op die zelfde zolder heb ik een behoorlijke hoeveelheid Frans grenenhout liggen. Goed voor wel 20 kasten.
Mijn volgende volken wil ik in het nieuw steken.
Mijn volgende kast word toch denk ik en spaarkast. Ik denk dat die sneller te maken is.
De bedoeling is, om hier 4 volken te houden. Om me te onttrekken van het zootje wat er nu op zolder staat, maak ik zo veel mogelijk van oud nieuw.
Op die zelfde zolder heb ik een behoorlijke hoeveelheid Frans grenenhout liggen. Goed voor wel 20 kasten.

Mijn volgende volken wil ik in het nieuw steken.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
NDJ,
De simplex kast heeft maar een paar voordelen ten opzichte van de spaarkast.
Dit is dat de delen niet op een ongewenst moment van elkaar af kunnen draaien vanwege de buitenranden.
En de binnenranden zijn dunner en pletten zo minder bijen.
De dubbelwandigheid van een simplex heeft naar mijn idee niet zo veel meerwaarde omdat de lucht makkelijk kan stromen tussen die randen.
De spaarkast is eenvoudiger van bouw dan de simplex, dit is hier weer een voordeel. En de varroa bodem is wat mooier bij de spaarkast vind ik.
Verder is de simplex natuurlijk wel een mooie kast om te zien.
Die grenen spaarkasten zullen erg mooi en duurzaam worden.
Ik vind cedar het ultieme hout voor spaarkasten.
Ik heb er zelf nu van betonplex (18mm) met thinner ontvet en geschuurd, en in elkaar geplakt met powerfix van pattex.
Betonplex weegt meer dan cedar en alhoewel behoorlijk watervast het kan gaan delamineren.
Aluminium of zinken dakbedekking is noodzakelijk bij dat spul.
Kasten van hout blijven het langst goed in een bijenstand, natuurlijk kun je er wel mee reizen en dan een week of vier onbeschermd staan, alhoewel ik denk dat kunstof kasten ook niet blij ervan worden om de hele tijd in de regen en de zon te staan.
Mijn eerste kasten die ik zelf gemaakt heb zijn ongeveer 25 jaar mee gegaan vorige winter heb ik de nieuwe kasten gebouwd.
Freek
De simplex kast heeft maar een paar voordelen ten opzichte van de spaarkast.
Dit is dat de delen niet op een ongewenst moment van elkaar af kunnen draaien vanwege de buitenranden.
En de binnenranden zijn dunner en pletten zo minder bijen.
De dubbelwandigheid van een simplex heeft naar mijn idee niet zo veel meerwaarde omdat de lucht makkelijk kan stromen tussen die randen.
De spaarkast is eenvoudiger van bouw dan de simplex, dit is hier weer een voordeel. En de varroa bodem is wat mooier bij de spaarkast vind ik.
Verder is de simplex natuurlijk wel een mooie kast om te zien.
Die grenen spaarkasten zullen erg mooi en duurzaam worden.
Ik vind cedar het ultieme hout voor spaarkasten.
Ik heb er zelf nu van betonplex (18mm) met thinner ontvet en geschuurd, en in elkaar geplakt met powerfix van pattex.
Betonplex weegt meer dan cedar en alhoewel behoorlijk watervast het kan gaan delamineren.
Aluminium of zinken dakbedekking is noodzakelijk bij dat spul.
Kasten van hout blijven het langst goed in een bijenstand, natuurlijk kun je er wel mee reizen en dan een week of vier onbeschermd staan, alhoewel ik denk dat kunstof kasten ook niet blij ervan worden om de hele tijd in de regen en de zon te staan.
Mijn eerste kasten die ik zelf gemaakt heb zijn ongeveer 25 jaar mee gegaan vorige winter heb ik de nieuwe kasten gebouwd.
Freek
- Tieme
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi Freek,
Dat buiten staan is een kwestie van materiaalkeuze. Mijn kasten staan al zeker 10 jaar buiten en hebben eigenlijk niet te lijden. Alleen bij de bodems begint het multiplex bij de ouderen te rotten. Dit vervang ik dan door echt hout. Ik merk eigenlijk aan niets dat ik een afdakje nodig zou hebben. Ik ben erg blij met de kasten in de open lucht.
Groeten,
Tieme
Dat buiten staan is een kwestie van materiaalkeuze. Mijn kasten staan al zeker 10 jaar buiten en hebben eigenlijk niet te lijden. Alleen bij de bodems begint het multiplex bij de ouderen te rotten. Dit vervang ik dan door echt hout. Ik merk eigenlijk aan niets dat ik een afdakje nodig zou hebben. Ik ben erg blij met de kasten in de open lucht.
Groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Tiemen,
Kan me voorstellen dat een cedar of grenen kast met een zinken of alu dak er geen problemen mee heeft. Multiplex en betonplex geven de moed echter op een gegeven moment wel op als ze jaar in jaar uit in de regen staan.
Een bijenhal heeft ook nadelen het werkt als imker prettiger in de open lucht zonder dak boven je hoofd.
Ik weet niet wat de bijen er zelf van vinden maar kan me voorstellen dat ze wat schaduw lekker vinden als de zon loeiheet staat te branden.
Freek
Kan me voorstellen dat een cedar of grenen kast met een zinken of alu dak er geen problemen mee heeft. Multiplex en betonplex geven de moed echter op een gegeven moment wel op als ze jaar in jaar uit in de regen staan.
Een bijenhal heeft ook nadelen het werkt als imker prettiger in de open lucht zonder dak boven je hoofd.
Ik weet niet wat de bijen er zelf van vinden maar kan me voorstellen dat ze wat schaduw lekker vinden als de zon loeiheet staat te branden.
Freek
-
- Bijenras(sen): Mellifera
- Contacteer:
Ik denk, dat de bijen bij mij op een ideale plaats staan. Ze staan eigenlijk nooit is de brandende zon. Dus ik ook niet.Freek schreef:Tiemen,
Freek

Toch geef ik de voorkeur aan en afdak.
Ik heb de mogelijkheid om het af te sluiten voor de honden. Niet dat de honden nu op die plek komen, maar dat moet ook niet.
Ik denk, dat ik 4 kasten aankan. Laat ik het eerst op twee houden. Dan kan ik er in groeien, en meegroeien.
Met een volk ben je geen imker, maar bijenhouder. Dit betekend in de tegenwoordige tijd, ten minsten 4 volken.