Honing
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Honing
Er is vast al eerder over geschreven,maar wil het toch even kwijt.
Wat een wereld van verschil toch tussen twee volken. Ze staan naast mekaar,zijn ongeveer van gelijke sterkte en de moeren zijn zusters van elkaar.
Toch de honing van de ene kast is dik en stroperig met die typische mintsmaak(linde) en de honing van de ander is superdun en smaakt wat fruitig.
Beidde volken vliegen als bezetene de ene over me tuinhuis richting linde,de ander tegenovergesteld richting????
Petro
Wat een wereld van verschil toch tussen twee volken. Ze staan naast mekaar,zijn ongeveer van gelijke sterkte en de moeren zijn zusters van elkaar.
Toch de honing van de ene kast is dik en stroperig met die typische mintsmaak(linde) en de honing van de ander is superdun en smaakt wat fruitig.
Beidde volken vliegen als bezetene de ene over me tuinhuis richting linde,de ander tegenovergesteld richting????
Petro
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Honing
Een beetje een vergelijkbare situatie: vanaf ongeveer 50 meter naar links stonden 15 lindes te bloeien, de bijen zie ik echter voornamelijk naar rechts vliegen. ze hebben zo hun voorkeuren.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Klinkt heel bekend. Ik had in het voorjaar honing van een volk dat duidelijk op de paardenbloemen had gevlogen en het volk ernaast meer op de blauwe bessen.
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
Ik vraag me eigenlijk af wat er in de superdunne honing zit.Hij is van vorige maand,waterdun en fris smakend.
Petro
Petro
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Dat klinkt mij goed in de oren, maar waarschijnlijk 'n enkele imker met minder honingervaring verdacht.petro schreef:Ik vraag me eigenlijk af wat er in de superdunne honing zit.Hij is van vorige maand,waterdun en fris smakend.
Petro
Waarom ben ik de eerste die reageert ? Heeft iedereen het zo druk of zijn de meesten met de "broodwinning" aan het werk ?
Petro, jaren geleden stond ik paf bij 'n kraampje op 'n toeristenmarkt voor de deelnemers aan de Drentse Rijwielvierdaagse.
Binnenkort gaat die weer van start. In het kraampje stonden Koolzaadhoning en Lindehoning en honing die op water leek.
Oók de kleur leek op water. Eigenlijk kun je niet van kleur spreken. De verkopende imker kon me niet erg overtuigen
dat het pure...............Phaceliahoning was. Zo licht van 'kleur' en dun had ik zelf nog nooit ge-oogst in de beginperiode
van de braakregeling met grote velden Phacelia. Meestal hadden mijn bijen ook nog op wat anders gevlogen.
Voorlopig ga ik er van uit dat jouw honing Phaceliahoning is.
P.S. Vijf jaar hebben we aan de DR4D mee gedaan. Ik kan hem je aanbevelen. Je komt ook door het Fochteloër veen waar
momenteel de Dopheide in bloei staat; de Struikheide moet nog beginnen.

-
- Imker sinds: 1968
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
Er staan van mij 2 volken bij een veld met phacelia er komt ook veel stuifmeel vanaf sommige raten zijn daardoor erg donker gekleurd.bee-tree schreef:Voorlopig ga ik er van uit dat jouw honing Phaceliahoning is.
Over 2 weken ga ik de honing bakken leeg slingeren, dan laat ik weten wat het resultaat is nu staat er wel 6 ha witte klaver in de buurt dus
het zal niet zuiver zijn want klaver is ook licht van kleur.
Gr. Roel
-
- Contacteer:
De phacelia bloeit nog volop en de honingkamers zijn bijna vol en verzegeld, het harig wilgenroosje bloeit ook deze geeft een
zeer dunne honing, de klaver velden zijn wit van de bloemen dus de honing zal wat gemengd kunnen zijn.
Ik moet het slingeren uitstellen mijn rug wil niet meewerken, met de Rose Hive Method stop ik voor mij het laatste jaar dat ik er bakken tussen plaats
en daarna de honingkamers er bovenop plaatsen, helaas is het voor mij te zwaar.
Gr. Roel
zeer dunne honing, de klaver velden zijn wit van de bloemen dus de honing zal wat gemengd kunnen zijn.
Ik moet het slingeren uitstellen mijn rug wil niet meewerken, met de Rose Hive Method stop ik voor mij het laatste jaar dat ik er bakken tussen plaats
en daarna de honingkamers er bovenop plaatsen, helaas is het voor mij te zwaar.
Gr. Roel
-
- Contacteer:
Eindelijk na een paar weken rust heb ik de draad weer opgepakt en heb de honingkamers leeg geslingerd.
De honing was zeker dun te noemen maar niet waterig, de honing van phacelia en klaver was zacht van smaak deze kombinatie heb ik nog niet eerder gehad.
Nu vliegen de bijen op de pompoen deze honing is ook dun, er kwam vandaag veel binnen sommige honingkamers zijn bijna vol doordat de mierenzuur verdampers
er op staan, ga ik dit niet slingeren de bijen gebruiken dit voor winter voorraad en ga deze kasten niet invoeren mits er onvoldoende in zit.
Groet, Roel
De honing was zeker dun te noemen maar niet waterig, de honing van phacelia en klaver was zacht van smaak deze kombinatie heb ik nog niet eerder gehad.
Nu vliegen de bijen op de pompoen deze honing is ook dun, er kwam vandaag veel binnen sommige honingkamers zijn bijna vol doordat de mierenzuur verdampers
er op staan, ga ik dit niet slingeren de bijen gebruiken dit voor winter voorraad en ga deze kasten niet invoeren mits er onvoldoende in zit.
Groet, Roel
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Roelof,
Ook al een auto die met 10 bakken van vijf Schier carnica volken erin bijna door de vering zakte
.
Enfin die bakken zitten niet allemaal helemaal vol hoor.
Maar er zal genoeg uit komen. Die Schier carnica's kunnen dus toch ook wel honing halen.
Freek
Ook al een auto die met 10 bakken van vijf Schier carnica volken erin bijna door de vering zakte

Enfin die bakken zitten niet allemaal helemaal vol hoor.
Maar er zal genoeg uit komen. Die Schier carnica's kunnen dus toch ook wel honing halen.
Freek
-
- Contacteer:
Freek denk niet dat de schier alleen veel honing kan halen, mijn bastaard staat op 33 ramen en zit zo vol dat deFreek schreef:Die Schier carnica's kunnen dus toch ook wel honing halen.
nassenheider verdamper ook nog dicht gebouwd wordt.
Gr.Roel