bedrijfsmethode voor bestuiving

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Lorenz
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 okt 2012, 23:48
Contacteer:

bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door Lorenz » wo 13 aug 2014, 19:25

Hallo iedereen,

Overal kun je bedrijfsmethodes terugvinden: in boeken, op internet, cursussen... Ze hebben echter allemaal betrekking op de honingoogst. Maar imkers die inzetten op bestuivingsopdrachten, welke methodes hanteren zij? Hoe zorgen zij dat ze sterke volken hebben om heel vroeg in het voorjaar naar de serres te gaan? Wat doen ze met de volken achteraf?
Ik heb al eens gelezen dat er imkers zijn die volledige ramen broed laten uitkomen in een broedstoof om tijdig sterke volken te hebben.

Zijn er (bestuivings)imkers die hun berdrijfsmethode of jaarverloop willen uitleggen? Of mensen die weten welke bronnen (boeken / internet) ik hierover kan raadplegen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door Erik Konijn » wo 13 aug 2014, 20:26

Je kan ook een bestuivingscursus volgen.Zeer leerzaam en erg leuk.

Lorenz
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 okt 2012, 23:48
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door Lorenz » wo 13 aug 2014, 22:12

Dat ben ik van plan Erik, maar helaas zijn er niet zoveel bestuivingscursussen... Daarom dat ik wat (degelijke) informatie aan het opzoeken ben op het internet. Maar ik moet helaas vaststellen dat er weinig over te vinden is. Het lijkt wel of elke bestuivingsimker zijn werkwijze geheim wil houden !

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door Erik Konijn » do 14 aug 2014, 09:16

Afgelopen jaar in Horst de cursus gevolgd. 18 cursisten . Als je het wil geef ik je wel het telefoonnummer van de cursus coördinator.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door A.A. Staals » do 14 aug 2014, 10:14

Lorenz schreef:Hallo iedereen,

Overal kun je bedrijfsmethodes terugvinden: in boeken, op internet, cursussen... Ze hebben echter allemaal betrekking op de honingoogst. Maar imkers die inzetten op bestuivingsopdrachten, welke methodes hanteren zij? Hoe zorgen zij dat ze sterke volken hebben om heel vroeg in het voorjaar naar de serres te gaan? Wat doen ze met de volken achteraf?
Ik heb al eens gelezen dat er imkers zijn die volledige ramen broed laten uitkomen in een broedstoof om tijdig sterke volken te hebben.

Zijn er (bestuivings)imkers die hun berdrijfsmethode of jaarverloop willen uitleggen? Of mensen die weten welke bronnen (boeken / internet) ik hierover kan raadplegen?

Alvast bedankt.
Lorenz
Neem eens de moeite om het hele "hoofdstuk" bestuiving door te lezen. Kun je misschien met gerichte vragen komen.
Vertel ook eens wat je wil bestuiven. En bedenk ook dat het vinden van telers/klanten even moeilijk is, er zijn veel kapers op de kust.
En de sterke volken voor vroeg in het voorjaar moeten NU al klaarstaan,

ad staals

Lorenz
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 okt 2012, 23:48
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door Lorenz » vr 15 aug 2014, 11:31

Hallo Ad,

Dank voor je reactie. Ik heb al veel in het hoofdstuk 'bestuiving' gelezen en daar al veel informatie gevonden. Ik merk ook uit je berichten dat je een heel ervaren bestuivingsimker bent.
Een kennis heeft gevraagd of ik volgend jaar bijen zou kunnen plaatsen in serres met aardbeien. Ik sta hier heel twijfelachtig over en de kans dat ik het doe is klein, vooral omdat het mij ontbreekt aan kennis hierover. Maar toch wil ik meer weten over hoe die bestuiving in zijn werk gaat want ergens boeit het me wel. Het lijkt me een heel andere manier van imkeren.
Mijn vraag is dus: wat als je volken wil leveren voor bestuiving van aardbeien in serres. Ik heb al verstaan dat je ze niet mag inwinteren, dat er open broed moet zijn, pas plaatsen als de bloemen van de aardbeien bloeien en stuifmeel hebben,...
Maar hoe doe je dat om met zekerheid broed te hebben in je kast in die periode? Niet inwinteren: helemaal niets geven van voer of af en toe wat suikerwater om de koningin aan de leg te houden? Hoe groot moeten die kasten zijn ? (ik heb nog gehoord van een bestuivingsimker die werkt met miniplus op twee rompen in serres), wat na de bestuiving? Kun je die volken verder in het jaar nog voor iets gebruiken? ...
Kortom: zijn er imkers die hun methodes of het jaarverloop van een bijenkast voor bestuiving willen uitleggen?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door A.A. Staals » vr 15 aug 2014, 12:17

Lorenz schreef:.
Mijn vraag is dus: wat als je volken wil leveren voor bestuiving van aardbeien in serres. Ik heb al verstaan dat je ze niet mag inwinteren, dat er open broed moet zijn, pas plaatsen als de bloemen van de aardbeien bloeien en stuifmeel hebben,...
Lorenz
Aardbeien in kassen, diverse mogelijkheden.
Voorjaar: in verwarmde of koude kas. Er is een duidelijk verschil in plaatsen, gestookte teelt jan/febr.
In de zomer meestal geen kas teelt. Omdat dan veel van buiten komt.
Herfst teelt. Voor deze teelt de volken niet inwinteren, aan het broeden houden. Inwinteren kan in de kas gebeuren.
Het spreekt voor zich dat voor de voorjaarsteelt de volken moeten worden ingewinterd, kunnen met wat minder voer toe.
Het is niet een kwestie van volk inzetten, je zult met enige regelmaat moeten controleren en wat voeren (aardbei geeft alleen stuifmeel). Ik gebruikte 8 raams kasten, voor aardbeien 'n stuk of vijf per ha.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 aug 2014, 20:54

Ook hier is een bestuivingscursus te volgen en zal ( volgens mij ) het pas uitgegeven boek ; Bloeiend Leven "van L.G.M.Hensels gebruikt worden.

Bestuivingscursus
In oktober start er ook een bestuivingscursus (bij voldoende belangstelling).
Hiervoor kunt u zich opgeven bij Gerard Hollander, g.hollander@zonnet.nl tel: 0314-683329.

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door bij » vr 19 feb 2016, 19:15

Alvast bedankt.[/quote]
Lorenz
Neem eens de moeite om het hele "hoofdstuk" bestuiving door te lezen. Kun je misschien met gerichte vragen komen.
Vertel ook eens wat je wil bestuiven. En bedenk ook dat het vinden van telers/klanten even moeilijk is, er zijn veel kapers op de kust.
En de sterke volken voor vroeg in het voorjaar moeten NU al klaarstaan,

ad staals[/quote]

Ad in dit bericht geef je aan het hele hoofdstuk te lezen. mijn vraag waar vind ik deze?
Ik wil dit jaar weer mijn hobby oppakken.

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor bestuiving

Bericht door bij » vr 19 feb 2016, 19:15

Ad in bovenstaand bericht geef je aan het hele hoofdstuk te lezen. mijn vraag waar vind ik deze?
Ik wil dit jaar weer mijn hobby oppakken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten