Gebruik lege voercontainers?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Gebruik lege voercontainers?

Bericht door Ewout »

frank27 schreef:2. Suikerwater blijven maken in de keuken. Dat gaat me mijn huwelijk kosten.
Hoeft toch niet? Er zijn verschillende manieren om dat snel & effectief te doen:
  • Als je een elektrisch aangedreven honingslinger hebt, vul je deze met suiker en water, en laat 'm een tijdje draaien (niet helemaal vullen want dat trekt hij waarschijnlijk niet - even voorzichtig kijken hoe ver je kunt gaan dus, de kooi moet er wel een beetje in draaien).
  • Koop een goede dompelpomp en doe deze in een (food grade) vat of je honingslinger.
  • Gebruik een ouderwetse bovenlader wasmachine
  • Maak een grote suikersmelter, dat principe werkt niet alleen met kleine emmers maar ook met grote vaten.
  • In porties: maak/koop eenmalig zoveel suikersmelters als je emmers per keer voert/nodig hebt, laat die in je schuur een nachtje druppelen en voer aan de bijen
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Frank
Kant en klaar kopen is het gemakkelijkst.
Mengen gaat ook nog wel, als je elke dag elk volk een kilo voert.
Voor tien kasten hoef je dan per dag maar 10 kg op te lossen.
Freek
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

frank27 schreef:Ik heb inmiddels een flinke verzameling mooie lege 14 liter Sint Ambrosius Siroop containers op zolder staan. Wat doet een imker daarmee? Wie heeft een goed idee voor gebruik van deze mooie witte jerrycans? Ze passen zeker niet in de container voor plastic afval.
Vanuit de regenton vul ik ze op regenrijke dagen met het regenwater. Regenrijke periodes worden afgewisseld met
soms 6 weken durende droogteperiodes. Dan spreek ik de 20 containers aan voor onze potplanten. Regenwater is beter voor ze
dan kraanwater.
Als de volken bij een drachtveld staan, heb ik in de schaduw van de kasten enkele containers met water. staan om m'n handen
te wassen als ik een ander volk onder handen moet nemen. Voorkomt besmetting en werkt verfrissend.

Is de plantenspuit leeg , dan heb ik water bij de hand om ze te vullen, dank zij de containers. De plantenspuit
gebruik ik naast of in de plaats van de beroker.

Word ik door moeheid bevangen, dan vlij ik me neer opzij van de kasten. Als hoofdsteun gebruik ik een container.

Aangezien ik meer volken dan de gemiddelde imker heb en dus meer uren maak, komt het containerwater goed van pas
voor sanitaire doeleinden. Ik ben te veel tijd kwijt als ik een horecabedrijf moet opzoeken. Bij vreemden aanbellen in
een imkersoutfit met de handen onder de propolis is in de huidige dievenslotencultuur niet aan te raden.

In de kille regenachtige voorjaarsmaanden heb ik dekzeilen over de houten kasten als ze bij het koolzaad staan.
Behalve met binnenbanden houd ik de zeilen op hun plaats met de containers, gevuld met water.

Wil je nog meer toepassingen van me horen, dan hoor ik dat graag. Zj.
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Ik zie dat ze bij het bijenhof ook grote RVS suikersmelters verkopen, geen slechte investering!

terugverdientijd met 10 volken à 15 kilo, suiker voor €0,75/kilo, en ambrosius voor €1,39/kilo (droge stof):
(374 / (1,39-0,75))/(10*15) = 3,9 jaar :think:
Daarna bespaar je ieder jaar (1,39-0,75)*150 = €96

Een oplossing met je honingslinger of andere bestaand materieel is natuurlijk nog goedkoper.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ewout schreef:Ik zie dat ze bij het bijenhof ook grote RVS suikersmelters verkopen, geen slechte investering!
Een oplossing met je honingslinger of andere bestaand materieel is natuurlijk nog goedkoper.
Toemaar €375,- voor zo.n ding? :naughty:

Ik werk al jaren met een oude langzaam wasser, maar een ouderwetse snelwasser werkt ook prima.
Zijn soms nog wel eens bij kringloop winkels te vinden. Een camping wasmachine kan ook werken.

Ik doe 25 Kg suiker in de ton + 2 emmers warm water uit de kraan, 20 minuten draaien, uurtje laten staan, en dan is de oplossing helder.
Aflaten lopen in mijn tankwagen = 25 liter tank op een boodschappenkarretje gemonteerd, met eronder een wasmachine waterpomp.
Ik rij dan langs mijn kasten en pomp de voerbakken vol.
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Hennie, dat was dan ook een van de andere opties die ik gaf een paar berichten hoger. RVS vaten zijn nu eenmaal prijzig, als je 2 vaten van 100L koopt ben je dat geld ook kwijt. Zelfbouwoplossingen zijn goedkoper maar kosten tijd, aan de imker de afweging!
Plaats reactie