Inwinteren 6 ramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Inwinteren 6 ramer

Bericht door Alex Mönch »

De denk fout die vele imkers maken is na het afnemen van de linde honing alleen af en toe voeren zodat ze niet verhongeren!!!
En dan ergens in september even een grote voerbak erop en een jerrycan suikerwater erin gooien en klaar.
Helemaal fout !
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Alex Mönch schreef: !0 september starten met inwinteren is veel te laat om nog een hoop winterbijen op te kweken.
.
Ik doe dit nog maar een dikke vijftig jaar met goed succes . Wanneer je winterbijen om deze tijd al geboren worden zijn deze eind februari al een half jaar oud :think: :think:

Jaap v P
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Alex, bekijk onderstaand grafiekje eens. Het gros van de winterbijen wordt in september en oktober geboren. Bij jou kan dat grafiekje er natuurlijk anders uitzien (dit is Zwitserland), maar dan geeft dat op zijn minst aan dat 10 september niet voor iedereen te laat is! Dracht, ras, bedrijfsmethode, (micro)klimaat.
winterbijen.png
Alex Mönch
Contacteer:

Jaap,
Verander maar eens je manier van inwinteren,door veel vroeger hiermee te beginnen.
Al doe je het alleen maar met nieuwe volken en hou je productie volken voor de latere drachten.
Compact inwinteren(sluitblokken gebruiken en b.v.bijen van 10 ramen op 8 ramen zetten) starten begin augustus en kleine hoeveelheden voeren,zodat er enorm veel winterbijen worden geboren in een periode dat er nog volop stuifmeel is van goede kwaliteit.
Dit geeft wel een hoop meer werk en kost meer suiker,maar je zult zien dat het wel degelijk een enorm verschil zal geven.(volgend voorjaar)
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Jaap,
Verander maar eens je manier van inwinteren,door veel vroeger hiermee te beginnen.
Al doe je het alleen maar met nieuwe volken en hou je productie volken voor de latere drachten.
Compact inwinteren(sluitblokken gebruiken en b.v.bijen van 10 ramen op 8 ramen zetten) starten begin augustus en kleine hoeveelheden voeren,zodat er enorm veel winterbijen worden geboren in een periode dat er nog volop stuifmeel is van goede kwaliteit.
Dit geeft wel een hoop meer werk en kost meer suiker,maar je zult zien dat het wel degelijk een enorm verschil zal geven.(volgend voorjaar)
Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde. Opvoeren om winterbijen te kweken. Jaap voert iets minder of niet op, maar heeft een late dracht en geeft de bulk van wintervoeding pas na 10 september. Alex begint veel eerder met opvoeren, maar heeft geen late dracht. Ik kan dat zeggen omdat de late dracht rondom de Antwerpen slecht is en de volken hollen achteruit waar je bij staat zodra de linde is uitgebloeid. Je moet inderdaad wel eind juli beginnen opvoeren anders verkleinen de volken (tenzij je reist naar de balsemien).

Mijn ervaring is als er maar genoeg bijen in de volken zit rondom half september dan krijg je de volken nog prima ingewinterd, helemaal als er nog een goede late dracht is.
JP
Jaap v.Popering
Contacteer:

Alex Mönch schreef:Jaap,
Om welke reden ???? Ik winter al heel vele jaren 95 - 97 % van mijn volken uit ... :whistle: :whistle:

Zie ook hier .http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... +de+winter

Jaap v P
Alex Mönch
Contacteer:

Om welke reden ?
Om grote sterke volken te hebben die klaar zijn om de voorjaarsdracht binnen te halen zo gauw die op gang komt.NIET ALLEEN MAAR DE WINTER OVERLEVEN.
Als het nu gegarandeerd zou zijn, een continue dracht tot 10 september,dan blijven de moeren volop doorleggen,maar dat dat niet het geval is,is een feit...ook voor jouw Jaap,met MOGELIJK goede late drachten.
Maar ga gerust door zoals je het al 50 jaar doet.
Naar mij hoef je niet te luisteren :D
Jaap v.Popering
Contacteer:

Alex Mönch schreef:Om welke reden ?
Om grote sterke volken te hebben die klaar zijn om de voorjaarsdracht binnen te halen zo gauw die op gang komt.NIET ALLEEN MAAR DE WINTER OVERLEVEN.
Wanneer ik er om denk zal ik eind van de winter een foto plaatsen over de grootte van mijn volken .

En nu kom ik weer terug op mijn vraag eerder op deze topic ;Is het niet nodig te weten welke dracht er nog in de omgeving is ??? Bij mij gaat nu de laatste dracht beginnen , en na volgende week ga ik de laatste honing afnemen en slingeren . :think:

Jaap v P
sailor1957
Imker sinds: 1981
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door sailor1957 »

Jaap v.Popering schreef:
Alex Mönch schreef:Nee Jaap,het is niet echt nodig om te weten of er nog dracht is in de omgeving.
r.
Dan verschillen wij hier over van mening . Ik ga ( met uitstekend resultaat ) mijn hele loopbaan al NOOIT voor tien september beginnen met inwinteren , en heb deze week nog een bak boven een achtramer geplaatst om voldoende ruimte te hebben voor het inwinteren .

Jaap v P
Jaap en Alex,
Ik heb altijd geleerd om half augustus te starten met het inwinteren. Dit om er zeker van te zijn, dat je dan half september klaar bent.
De reden voor het half september klaar zijn is gelegen in het feit, dat de bijen dan nog voldoende tijd hebben om de wintervoorraad in te dikken.
Lukt dit ze niet, dan is er kans op gisting met alle narigheid tot gevolg.
Mijn leerproces heeft zich vorige eeuw afgespeeld en uiteraard zie ik ook wel dat het klimaat veranderd.
Dit is voor mij nog geen reden geweest om van mijn ritme af te wijken maar dat kan in de toekomst nog wel eens veranderen.
Ik ben in ieder geval nu half augustus gestart en ik denk in de eerste week van september klaar te zijn. Met alle regen denk ik dat ze zelfs hiervan al wat hebben gebruikt.

Groet,
Jos
Alex Mönch
Contacteer:

Jaap,bij dergelijke late drachten moet je nog maar afwachten of het weer mee gaat zitten.....zoals ik al eerder aangaf zat het weer de laatste tijd helemaal niet mee en zelfs al zou je over een tijdje een aantal goede haaldagen hebben,dan vallen die in het niet bij consequent kleine hoeveelheden voeren vanaf begin augustus.(constante prikkeling tot eileg)
Als je moeren al geprikkeld worden tot een late eileg moet de dracht ook weer niet te zwaar zijn,want dan loop je weer het risico op een verzopen broednest en geen legruimte...dat is dus ook de reden waarom ik kleine hoeveelheden voer en rustig de winter voorraad opbouw en het broednest LANGZAAM naar beneden dwing.
Jij bent genoodzaakt tot het plaatsen van een lege bak boven het broednest om nog enigszins op tijd voldoende voer kwijt te kunnen....je hebt dan geen compact ingewinterd volk met kans op beschimmelde raten.....ze hebben immers veel meer raat oppervlak dan nodig.
Al met al allemaal niet ideaal en zoals sailor1957 correct opmerkt,bij een erg vroeg invallende koude,risico voor opname problemen van suikerwater en het onvoldoende verzegelen van de winter voorraad.Jonge bijen die geboren worden in een periode waarin de hoeveelheid stuifmeel waarover ze kunnen beschikken ook niet optimaal is.Door mogelijk aanhoudend slecht weer mogelijk geen kans om zich op tijd te ontlasten.
Zolang het weer meezit gebeuren er geen grote ongelukken,maar owee als het een keer volledig mis gaat en kou en slecht weer vroeg toeslaan.
Met vroeg en compact inwinteren vermijd je alle risico s.
Plaats reactie