Inwinteren 6 ramer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Inwinteren 6 ramer
Dan zal ik maar even een gedeelte uit de; Bijenbijbel "van Schotman citeren . nr 1135 pag 476 . lees je even mee .Ik citeer .
Men heeft algemeen een goede gewoonte , het gehele najaar , vanaf het einde de laatste dracht, langzaam te voeren en dan daarna , voordat de temperatuur zover daalt ,dat het indikken door verdamping en het verzegelen niet meer mogelijk is , nog een grote hoeveelheid in snel tempo te voeren . De meeste jaren is eind september al laat genoeg ofschoon bij zacht en warm oktoberweer deze voedering nog wel mogelijk is .In verband daarmee moet er rekening mee worden gehouden , dat de imkers de najaarssuiker uiterlijk voor 1 september in hun bezit behoren te hebben en niet als meestal eerst half oktober . enz. enz .
En dat zelfs zonder te spreken over een late dracht .
Jaap v P
Men heeft algemeen een goede gewoonte , het gehele najaar , vanaf het einde de laatste dracht, langzaam te voeren en dan daarna , voordat de temperatuur zover daalt ,dat het indikken door verdamping en het verzegelen niet meer mogelijk is , nog een grote hoeveelheid in snel tempo te voeren . De meeste jaren is eind september al laat genoeg ofschoon bij zacht en warm oktoberweer deze voedering nog wel mogelijk is .In verband daarmee moet er rekening mee worden gehouden , dat de imkers de najaarssuiker uiterlijk voor 1 september in hun bezit behoren te hebben en niet als meestal eerst half oktober . enz. enz .
En dat zelfs zonder te spreken over een late dracht .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Jaren terug voerde hier GEEN enkele imker zijn bijen voor 10 september op dat was normaal. Simpele reden hiervoor was omdat ze eerst de heidehoning wilden hebben. En ook omdat als je veel te vroeg inwinterde de bijen je wintervoer nog omzetten in bijen die toch het einde van de winter niet halen. Ook ikzelf voerde tientallen jaren niet voor begin september mijn bijen op. Nu ben ik de laatste jaren overgeschakeld op half augustus. En eigenlijk zie ik geen verschil en begrijp Jaap best dat die dat 50 jaar zo gedaan heeft, ik denk dat er ook geen enkele reden is om dat te veranderen. En ik kan het weten ik heb beide methodes gedaan zonder verschil te merken.
MVG CP
MVG CP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Klopt Primus,die hadden ook nooit enorme oogsten voorjaarshoning met hun zwakke armetierige volkjes.
Die hadden het voorjaar nodig om de volken weer enigszins op sterkte te brengen.
Bij vroeg compact inwinteren heb je hier geen last van.
Zo gauw de nectar begint binnen te komen,is het alleen maar een kwestie van bakken op tijd erop zetten voor voldoende ruimte voor opslag en volksruimte.
Die hadden het voorjaar nodig om de volken weer enigszins op sterkte te brengen.
Zo gauw de nectar begint binnen te komen,is het alleen maar een kwestie van bakken op tijd erop zetten voor voldoende ruimte voor opslag en volksruimte.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Alex Mönch schreef:Klopt Primus,die hadden ook nooit enorme oogsten voorjaarshoning met hun zwakke armetierige volkjes.
.

Jaap v P
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
Alex Mönch schreef:Klopt Primus,die hadden ook nooit enorme oogsten voorjaarshoning met hun zwakke armetierige volkjes.

-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Zondag 24 augustus 2014 zal me nog lang heugen. Nog geen enkele zondag zijn er rond 25 reacties gegeven op
één onderwerp. Dat is voor mij het teken dat het een 'winterse' dag was, of minstens als een natte koele
herfstdag ervaren is, heel geschikt om effe sociaal bezig te gaan op het forum.
Ik ben pas om half tien vanavond bij de warme kachel aanbeland. Ik durf niet te vertellen waarmee ik in de vliegstal
bezig ben geweest.Misschien wel aan het eind van m'n reactie.
Er is hier vandaag slechts één bui geweest van 13 tot 14 uur. Ervoor en erna zon en wolken met een vlakke onderkant.
Die wijzen op een koude bovenlucht. De lucht op de hoogte waarop bijen vliegen was rustig en rond 17 graden .
De bijen konden op Balsemien vliegen en Bladramenas en Zonnebloem en een lap Struikhei van bijna een halve hectare. Dat deden ze
op bescheiden schaal.
Ik ben nieuwsgierig waarop de bijen van Jaap en Alex momenteel en straks kunnen vliegen ? S.v.p wat plantennamen noemen.
Ik volg de adviezen van Schotman, en Joustra en van Leyen. 1 september beginnen met inwinteren ; 1 oktober er mee
klaar zijn. Maar...... omdat dit jaar alles 3 weken vroeger is, verwacht ik dat de winter ook eerder zal invallen.
Dus wil ik deze week met vloeibaar wintervoer beginnen. Afgelopen week heb ik ze 'n kilo droge suiker zelf vloeibaar laten maken .
Men zegt dat het de bijen veel energie kost en daarom niet tot wintervoorraad gerekend mag worden.
Het zou de koningin prikkelen met eileggen door te gaan. Het simuleert dracht, dus bootst drachtplanten na,
in een periode dat de bijen maar een paar uurtjes kunnen vliegen op drachtplanten, die 't zelf óók moeilijk hadden in de afgelopen onderkoelde 2 weken. Hoe denken jullie over het toedienen van droge suiker ? Daar ben ik vanf 17 uur mee bezig geweest
na 'n lange siësta op 'n legermatje midden op 'n dekzeil (ter vermijding van teken) met de zon in de blauwe lucht en zo nu en dan
meer of minder lang witte wolken. B3
één onderwerp. Dat is voor mij het teken dat het een 'winterse' dag was, of minstens als een natte koele
herfstdag ervaren is, heel geschikt om effe sociaal bezig te gaan op het forum.
Ik ben pas om half tien vanavond bij de warme kachel aanbeland. Ik durf niet te vertellen waarmee ik in de vliegstal
bezig ben geweest.Misschien wel aan het eind van m'n reactie.
Er is hier vandaag slechts één bui geweest van 13 tot 14 uur. Ervoor en erna zon en wolken met een vlakke onderkant.
Die wijzen op een koude bovenlucht. De lucht op de hoogte waarop bijen vliegen was rustig en rond 17 graden .
De bijen konden op Balsemien vliegen en Bladramenas en Zonnebloem en een lap Struikhei van bijna een halve hectare. Dat deden ze
op bescheiden schaal.
Ik ben nieuwsgierig waarop de bijen van Jaap en Alex momenteel en straks kunnen vliegen ? S.v.p wat plantennamen noemen.
Ik volg de adviezen van Schotman, en Joustra en van Leyen. 1 september beginnen met inwinteren ; 1 oktober er mee
klaar zijn. Maar...... omdat dit jaar alles 3 weken vroeger is, verwacht ik dat de winter ook eerder zal invallen.
Dus wil ik deze week met vloeibaar wintervoer beginnen. Afgelopen week heb ik ze 'n kilo droge suiker zelf vloeibaar laten maken .
Men zegt dat het de bijen veel energie kost en daarom niet tot wintervoorraad gerekend mag worden.
Het zou de koningin prikkelen met eileggen door te gaan. Het simuleert dracht, dus bootst drachtplanten na,
in een periode dat de bijen maar een paar uurtjes kunnen vliegen op drachtplanten, die 't zelf óók moeilijk hadden in de afgelopen onderkoelde 2 weken. Hoe denken jullie over het toedienen van droge suiker ? Daar ben ik vanf 17 uur mee bezig geweest
na 'n lange siësta op 'n legermatje midden op 'n dekzeil (ter vermijding van teken) met de zon in de blauwe lucht en zo nu en dan
meer of minder lang witte wolken. B3

-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Mag ik me beperken tot die éne zin waarin Jaap het begrip uitwinteren gebruikt op 'n manier die je zelden hoort.Jaap v.Popering schreef:Om welke reden ???? Ik winter al heel vele jaren 95 - 97 % van mijn volken uit ...Alex Mönch schreef:Jaap,
Verander maar eens je manier van inwinteren,door veel vroeger hiermee te beginnen.![]()
![]()
Zie ook hier .http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... +de+winter
Jaap v P
Ik beluister dat hij actief de volken door de winter helpt, dus niet aan hun lot overlaat vanaf de inwintering.
Hij zegt derhalve niet: De bijen winteren uit, maar IK winter de bijen uit, Ik haal ze door de winter heen,

Op bijeeenkomsten hoor je vaak de onuitroeibare vraag: Hoeveel volken zijn bij jou uitgewinterd ?
(Alsof ze tot in maart aan hun lot zijn overgelaten geweest).
De vraag moet luiden: Hoeveel volken zijn dankzij jouw nimmer aflatende zorg goed de winter doorgekomen ?
P.S. Ik meen dat Joustra in zijn boek geschreven heeft "Het inwinteren vereist groot vakmanschap van de imker.
Het is een waar kunststuk" Wie verbetert me ?
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Er wordt steeds maar vergeten dat de bijen van nature ZICH ZELF INWINTEREN tijdens de zomerdracht.
Dat wij hun voorjaars/zomerhoning(winter voorraad) er weer uit halen en daarna mischien ook ergens nog een late dracht benutten is niet zoals de natuur het bedacht heeft.
De bijen zijn na de zomerdracht al klaar voor de winter.
Ze zijn dus gewent om zich zelf vroeg in te winteren!!!
Dit is dus voor de bijen de optimale manier om de winter in te gaan.
De meeste imkers negeren dit feit volledig en het gevolg is dat het verhaal van op 1 oktober klaar zijn met voeren voor de winter of zelfs nog later als goed beschouwd wordt.
Dat wij hun voorjaars/zomerhoning(winter voorraad) er weer uit halen en daarna mischien ook ergens nog een late dracht benutten is niet zoals de natuur het bedacht heeft.
De bijen zijn na de zomerdracht al klaar voor de winter.
Ze zijn dus gewent om zich zelf vroeg in te winteren!!!
Dit is dus voor de bijen de optimale manier om de winter in te gaan.
De meeste imkers negeren dit feit volledig en het gevolg is dat het verhaal van op 1 oktober klaar zijn met voeren voor de winter of zelfs nog later als goed beschouwd wordt.
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Het ging hier over al dan niet in een zes ramer een sluitblok te vervangen door uitgebouwd raam.
We zijn beland in een discussie van hoe en wanneer in te winteren. Wat betreft die zes ramer wat adviezen van niet doen en wel doen, zonder dat (in elk geval voor mij) niet duidelijk is wat er in dat kastje zit. Ik zou willen weten hoeveel broed en bijen. Als je gaat voeren maak je de ruimte voor broed kleiner en het is nu juist de bedoeling zo veel mogelijk broed te krijgen.
Verder is het helemaal afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden welke (al op een km of vijf) zeer sterk kunnen verschillen. Daar zullen we mee moeten werken.
ad staals
We zijn beland in een discussie van hoe en wanneer in te winteren. Wat betreft die zes ramer wat adviezen van niet doen en wel doen, zonder dat (in elk geval voor mij) niet duidelijk is wat er in dat kastje zit. Ik zou willen weten hoeveel broed en bijen. Als je gaat voeren maak je de ruimte voor broed kleiner en het is nu juist de bedoeling zo veel mogelijk broed te krijgen.
Verder is het helemaal afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden welke (al op een km of vijf) zeer sterk kunnen verschillen. Daar zullen we mee moeten werken.
ad staals
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi allemaal,
Alex en Jaap, twee imkers met totaal verschillende omstandigheden en verschillende bijen.
Jaap zit in Zeeland en heeft tot laat in het seizoen dracht.
Denk dat in Amersfoort waar Alex zit de dracht na de linde opdroogt.
Jaap kan het zich veroorloven niet bij te voeren vanwege de lang doorlopende dracht.
Alex, en vele anderen, ook ik, moeten gewoon na die linde bijvoeren anders loopt het mis, en krijg je niet voldoende winterbijen.
Komt bovenop dat ik mij kan voorstellen dat buckfast bijen gewoon iets meer voer zuipen vanwege dat ze meer broed aanhouden dan zwartjes / bastaarden van Jaap, dus iets meer noodzaak tot voeren. Voordeel is dan wel weer dat dit weer meer winterbijen genereert. De landrover van een goede vriendin van mij zuipt ook meer, maar kan ook meer verslepen dan mijn fiat punto
.
M.b.t. die zesramer, uitgebouwd raampje erbij in en bijvoeren is het mooiste, is er geen uitgebouwd raampje dan een raampje met kunstraat en dan zeker bijvoeren want het uitbouwen van dat raampje met kunstraat kost extra energie/voer.
Freek
Alex en Jaap, twee imkers met totaal verschillende omstandigheden en verschillende bijen.
Jaap zit in Zeeland en heeft tot laat in het seizoen dracht.
Denk dat in Amersfoort waar Alex zit de dracht na de linde opdroogt.
Jaap kan het zich veroorloven niet bij te voeren vanwege de lang doorlopende dracht.
Alex, en vele anderen, ook ik, moeten gewoon na die linde bijvoeren anders loopt het mis, en krijg je niet voldoende winterbijen.
Komt bovenop dat ik mij kan voorstellen dat buckfast bijen gewoon iets meer voer zuipen vanwege dat ze meer broed aanhouden dan zwartjes / bastaarden van Jaap, dus iets meer noodzaak tot voeren. Voordeel is dan wel weer dat dit weer meer winterbijen genereert. De landrover van een goede vriendin van mij zuipt ook meer, maar kan ook meer verslepen dan mijn fiat punto

M.b.t. die zesramer, uitgebouwd raampje erbij in en bijvoeren is het mooiste, is er geen uitgebouwd raampje dan een raampje met kunstraat en dan zeker bijvoeren want het uitbouwen van dat raampje met kunstraat kost extra energie/voer.
Freek